bazarnews

کد خبر: ۹۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه پیرامون مدیریت مناطق حاشیه‌نشین شهری و وضعیت درآمدی مناطق در پهنه های مختلف حاشیه نشینی شهرهای کشور اشاره کرد و نبود درآمد ثابت و مطمئن را یکی از عوامل مهم در مسئله حاشیه‌نشینی دانست.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این نشست که وزرای راه و شهرسازی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ورزش و جوانان، نیرو، فرمانده نیروی انتظامی کشور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ، استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد  نیز حضور داشتند تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های کلان و پشتیبانی لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه در این زمینه به حل مشکل حاشیه نشینی در شهرها کمک خواهد کرد.

 وی تصریح کرد:  دولت در طی این سال‌ها تلاش کرده  با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف ، مهاجرت از روستا به شهر ها را به حداقل ممکن برساند و با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب مبلغ یک و نیم میلیارد دلار منابع از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ 4 و 6 درصد فقط در روستاها و بخش های زیر 10 هزار نفر پرداخت شد.

به گفته شریعتمداری،برهمین اساس، 142 هزار طرح  در سطح کشور و عموماً در روستاها با "تمام شماری طرح‌ها"  انجام شده است.

وی گفت: در برخی از مناطق روند معکوس مهاجرت شهری و روستایی آغاز شد و مردم به محل سکونت خود در روستاها بازگشتند  به ویژه این موضوع در حوزه بوم گردی و گردشگری اتفاق افتاد .هر چند که شیوع کرونا بخشی از اشتغال ایجاد شده را تحت تاثیر قرار  دادکه امیدواریم با تداوم پرداخت تسهیلات شاهد شکوفایی اشتغال در روستا ها باشیم .

شریعتمداری افزود:  همچنین در حوزه توسعه بیمه روستایی، تلاش شد افرادی که در روستاها و مناطق عشایری  زندگی می‌کنند بیمه از کار افتادگی داشته باشند و این تعداد از 650 هزار نفردر سال 92  به حدود  2 میلیون نفر روستایی  و عشایری رسید.

 وی، بیمه و اشتغال را  زمینه ساز سکونت روستاییان و عامل مهم جلوگیری  مهاجرت افراد به شهرها و حاشیه نشینی عنوان کرد.

وزیرتعاون،کارو رفاه اجتماعی، ادامه فعالیت اشتغال روستایی را در کاهش مهاجرت به شهرها بسیار موثر دانست و گفت : آمادگی داریم از سهمیه متمرکز اشتغال روستایی، منابعی را متناسب با مسئله حاشیه‌نشینی به ویژه برای شهر مشهدمقدس  با مشارکت دستگاه‌های ذیربط اختصاص دهیم .

 وی مسئله آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت:  به صورت اختصاصی برای حاشیه شهر مشهدمقدس نیز متعهد می‌شویم که آموزش فنی و حرفه ای مناسبی ارائه شود، سازمان بهزیستی کشور نیز برای جلب همکاری بخش غیردولتی و تجهیز مراکزی برای کودکان خیابانی و کار می تواند اقدامات موثری صورت دهد.

شریعتمداری در ادامه به ایجاد مراکز" مثبت زندگی" در سازمان بهزیستی  اشاره کرد و گفت:  با ایجاد 20 مرکز در حاشیه شهر مشهد، خدمات بهزیستی را به این مناطق برده ایم  تا مردم از خدمات مشاوران و کارشناسان جوانی که در این مراکز حضور دارند،  استفاده کنند .

وی  به اجرای تعهدات این وزارتخانه در صورت اختصاص منابع و اعتبارات نیز اشاره کرد و گفت:  در صورت تصویب اعتبارات و اختصاص منابع ، به تمامی تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز با ارائه گزارشی در حوزه مسائل بازآفرینی شهری گفت : قطعاً یکی از دلایل مهم در مسئله حاشیه نشینی  از دست دادن فرصت های کاری و شغلی در روستاها  است.

وی تصریح  کرد: بنای کار را باید بر اشتغال با مهارت بگذاریم که این موضوع قطعا به کاهش فقر، بیکاری و مهاجرت منجر خواهد شد.

هاشمی افزود:  علاوه بر این به بازسازی موقعیت محلی و اجتماعی آنان هم نیاز داریم تا کمتر از واژه حاشیه‌نشینی استفاده کنیم. 

وی تاکید کرد:  به همان میزان که موقعیت اجتماعی بازسازی می شود، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق خواهیم بود .

هاشمی، توزیع منابع و امکانات  را  متناسب با جمعیت مناطق با اهمیت ارزیابی کرد و گفت : به توانمند سازی انسان در توسعه باید نگرش جدی داشته باشیم .

وی در همین زمینه، اجرای طرح توانمندسازی حاشیه شهرها در 7 شهر کشور  را بسیار با اهمیت دانست و گفت : مهارت هایی مثل تفکر خلاق،کارگروهی ،بازار و چشم انداز آن،  برنامه‌ریزی دسترسی، حمایت عاطفی و پشتکار در این حوزه مورد تاکید است .

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود : ما به مهارت نرم،  بیش از مهارت سخت نیاز داریم بنابراین باید به نقش سمن ها در این بخش توجه کرد .

هاشمی  پیشنهاد کرد: 20 درصد جمعیت فعال ساکن در این مناطق در زیر چتر آموزش مهارت ها با جریان سازی و به کارگیری تمام ظرفیت‌های استان قرار گیرند.

وی راهبری  این امر را با سنجش مهارت،  دستیابی در استاندارد و آموزش و اعطای گواهینامه  از سوی این سازمان  مورد تاکید قرار داد . 

هاشمی، افزایش تعداد مراکز فنی و حرفه ای و تجهیز آن را با توجه به هشت پهنه در مناطق حاشیه شهر مشهد مقدس به 8 مرکز فنی و حرفه ای پیشنهاد کرد. 

وی دو مرکز را به عنوان مراکز معین این مناطق اعلام کرد  و گفت : چنانچه این مراکز از سوی ستاد ملی بازآفرینی مورد تایید  قرار گیرد ، کار در آنجا آغاز خواهد شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: