bazarnews

کد خبر: ۹۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
نتایج تحقیق جدید نشان می دهد با افزایش میزان گرده ها در هوا، نرخ ابتلا به کووید۱۹ هم افزایش می یابد.

محققان دانشگاه فنی مونیخ آلمان عنوان می‌کنند هنگامی که میزان گرده‌های هوا بیشتر باشد، میزان افزایش عفونت کووید ۱۹ هم بیشتر خواهد بود. به توصیه محققان، اعضای گروه‌های پرخطر می‌توانند با مشاهده پیش بینی‌های گرده گل و استفاده از ماسک فیلتر گرد و غبار، از خود در این زمینه محافظت کنند.

محققان در این مطالعه، داده‌های مربوط به غلظت گرده‌های هوا، شرایط آب و هوایی و عفونت کووید ۱۹ را بررسی کردند. محققان داده‌های ۱۳۰ ایستگاه را در ۳۱ کشور جهان مورد بررسی قرار دادند.

این تیم نشان داد که گرده‌های هوا می‌توانند به طور متوسط ۴۴ درصد از تغییرات در میزان آلودگی را تشکیل دهند، در حالی که رطوبت و دمای هوا نیز در برخی موارد نقش دارد. به گفته محققان، به ازای افزایش هر ۱۰۰ دانه گرده هوا در هر متر مکعب، میزان عفونت به طور متوسط ۴ درصد بیشتر بود. در برخی از شهرهای آلمان، در طول مطالعه غلظت‌های حداکثر ۵۰۰ دانه گرده در هر متر مکعب در روز ثبت شد که منجر به افزایش کلی نرخ عفونت بیش از ۲۰ درصد شد.

غلظت زیاد گرده منجر به واکنش ایمنی ضعیف در مجاری تنفسی به ویروس‌هایی می‌شود که می‌توانند باعث سرفه و سرماخوردگی شوند. وقتی ویروسی وارد بدن می‌شود، سلول‌های آلوده معمولاً پروتئین‌های پیام رسان را ارسال می‌کنند. این مورد درباره کروناویروس هم وجود دارد. این پروتئین‌ها، که به عنوان اینترفرون های ضد ویروسی شناخته می‌شوند، به سلول‌های مجاور سیگنال می‌دهند تا دفاع ضدویروسی خود را افزایش دهند تا مهاجمان را از خود دور نگه دارند. علاوه بر این، یک واکنش التهابی مناسب برای مبارزه با ویروس‌ها فعال می‌شود.

اما اگر غلظت گرده‌های موجود در هوا زیاد باشد و دانه‌های گرده با ذرات ویروس استنشاق شود، اینترفرون های ضد ویروسی کمتری تولید می‌شود. واکنش التهابی مفید نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین، در روزهایی با غلظت زیاد گرده، می‌تواند منجر به افزایش تعداد بیماری‌های تنفسی شود. این مورد درباره کووید ۱۹ نیز صدق می‌کند. اینکه آیا افراد به انواع مختلف گرده آلرژی دارند یا خیر، موضوعیتی ندارد.

مهر/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: