bazarnews

کد خبر: ۹۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
دولت طی چند هفته گذشته، روزانه حجم گسترده ای از اوراق را در بازار سرمایه عرضه کرد و به باور فعالان بورسی، باعث شد بخش اعظمی از نقدینگی موجود در بازار به سمت خرید اوراق برود. درمورد تامین مالی دولت از بازار سرمایه از طریق مذکور حتی رقم ۸ میلیارد دلار هم مطرح شد، رقمی که از سوی رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه رد شد.

عرضه اوراق مرابحه عام دولت در نماد اراد درحالی در بازار سرمایه صورت گرفته است که فعالین بازار سرمایه بر این باورند که ورود پول از بخش سهام به صندوق های درآمد ثابت، بخشی از منابع خرید اوراق از دولت را تامین می کند و تا زمانی که این حجم از اوراق در بازار عرضه می شود و صندوق های بزرگ بازار مشغول خرید آن هستند، بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی رو به رو است. این درحالی است که روند کاهشی شاخص های بورس و فرابورس طی ماه های گذشته، بسیاری از سهام داران را به سمت صندوق های درآمد ثابت سوق داده و این صندوق ها ملزم به خرید اوراق هستند. البته اخیرا با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام افزایش یافت.

دولت اجازه انتشار ۲۱۳ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی را داشته است

در این راستا، رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی را درمورد فروش اوراق مذکور به ایسنا ارائه کرد.

مزگان خانلو با بیان اینکه تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی به استناد اجازه قانونی مندرج در تبصره (۵) قانون بودجه سال جاری و مجوز اردیبهشت ماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از خرداد ماه سال جاری آغاز شده است، اظهار کرد: بر این اساس و در راستای اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی، تمامی اوراق مالی اسلامی منتشره توسط کارگزاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در قالب حراج‌های هفتگی در سامانه معاملات بین بانکی آن بانک صورت گرفته است و از زمان شروع انتشار اوراق تاکنون ۴۲ حراج هفتگی برگزار شده است.

وی ادامه داد:  براساس مجوزهای قانونی یاد شده، دولت اجازه انتشار ۲۱۳ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی را داشته است که حدود  ۵۱ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان از این اجازه در قالب اسناد خزانه اسلامی منتشر و تحویل طلبکاران  و حدود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به صورت نقدی فروش و واریز به هزینه شده است. بیش از ۵۰ درصد از اوراق نقدی مذکور توسط سیستم بانکی و مابقی توسط بازار سرمایه (اعم از صندوق‌های تامین سرمایه و سایر فعالان بازار سرمایه) خریداری شده است.

تامین مالی ۸ میلیارد دلاری دولت از بازار سرمایه مورد تایید نیست

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه به این سوال که گفته میشود دولت با فروش اوراق حدود هشت میلیارد دلار از بازار سرمایه تامین مالی کرده است، پاسخ داد: با عنایت به عملکرد ارایه شده ادعای مطرح شده در خصوص تامین مالی ۸ میلیارد دلاری دولت از بازار سرمایه مورد تایید نیست. لازم به توضیح است خرید اوراق مالی اسلامی توسط بانک‌ها در قالب عملیات بازار باز و لزوم رعایت حد نصاب میزان نگهداری اوراق در پرتفوی بانک‌ها انجام شده  و بانک مرکزی در قالب عملیات ریپور مساعدت لازم را با بانک‌ها جهت بازخرید اوراق خریداری شده توسط بانک ها به عمل آورده است.

خانلو ادامه داد: خرید اوراق مالی اسلامی منتشره دولت توسط فعالان بازار سرمایه نیز به دلیل عدم ریسک اوراق منتشره دولت و متعهد بودن دولت در پرداخت به موقع اصل و سود اوراق منتشره طی سنوات گذشته و همچنین بازدهی‌های موثر این اوراق، به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن صورت گرفته است.

وی به این سوال که فروش اوراق توسط دولت در بازار سرمایه در سال آینده چه میزان خواهد بود نیز پاسخ داد: در خصوص ادامه فرایند مذکور در سال آینده نیز با توجه به مفاد تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اجازه قانونی برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق  مالی اسلامی  صادر شده است و در خصوص فرایند اجرایی آن در آیین نامه اجرایی تبصره مذکور تعیین تکلیف خواهد شد.

(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: