bazarnews

کد خبر: ۹۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به نقش حیاتی قنات در تامیت آب مورد نیاز مردم در بخش های مختلف گفت: دولت در سال جاری ۱۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای مرمت این سازه کهن آبی استان به کشاورزان پرداخت کرد.

عباس حاجی حسینی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای حفظ آب موجود در قنات های استان این مبلغ صرف مرمت و لایروبی ۳۰ کیلومتر این سازه آبی در مناطق مختلف شد.

وی با بیان این‌که هشت درصد قنات های ایران در یزد قرار دارد، گفت: هم‌اکنون آب در ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات جاری است که در مجموع ۲۰ درصد نیاز آبی ۳۰ هزار هکتار مزارع و باغ های استان از این سازه کهن تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۹-۹۸ متوسط آبدهی هر رشته قنات ۲ لیتر بر ثانیه برآورد شد ، اضافه کرد: در حالیکه متوسط آبدهی این سازه در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی یعنی ۲۲ سال قبل چهار لیتر بر ثانیه بود.

حاجی حسینی در ادامه از یزد به عنوان یکی از مناطق مهم دارای قنات‌ در کشور یاد کرد و گفت:  این استان همواره به‌ مهد این سازه آبی معروف  است، و از آن با عنوان قنات ، قنوت  و قناعت  یاد می شود.

بیشترین آبدهی قنات های استان مربوط به حسن آباد یزد و تاج آباد هرات است

حاج حسینی با بیان اینکه بیشترین میزان آبدهی قنات های استان مربوط به حسن آباد یزد و تاج آباد هرات شهرستان خاتم با آبدهی هر کدام ۱۲۰ لیتر بر ثانیه است، ادامه داد : سالانه ۱۶۶ میلیون متر مکعب آب از این سازه  استحصال می شود.

وی با اشاره به ۲۵ سال خشکسالی و کاهش آبدهی قنات ها، تاکید کرد: کمبود بارش، لایروبی و مرمت نشدن به موقع قنات ها از طریق بهره‌برداران و حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم این سازه ها ، از جمله دلایل کاهش آبدهی و خشک شدن این سازه آبی است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: ۷۲ درصد آب کشاورزی روستاهای شهرستان‌ های تفت و مهریز از چشمه‌ها و قنات‌های موجود منطقه تأمین می‌شود که آبدهی این منابع در گرو بارش آسمانی است و به همین جهت مرمت و حفظ قنات‌ها در اولویت کار این سازمان قرار دارد.

حاج حسینی تعداد بهره ‎‎برداران مستقیم قنات های استان را ۳۰ هزار و ۶۶۲ نفر ذکر کرد و یادآور شد: قنات زارچ و حسن آباد مشیر از جمله طولانی ترین قنات های استان است و ثبت جهانی شد.

این کارشناس ارشد سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه داد: پارسال در مجموع ۳۰۴ میلیارد ریال از محل کمک های بلاعوض دولت صرف مرمت و بازسازی قنات های استان شد.

از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن  محصولات دامی در مجموع یک میلیون و صد هزار تن محصول حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان یزد است.

برچسب ها: مرمت ، قنات یزد ، قنات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: