bazarnews

کد خبر: ۹۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
گفتگوی نوروزی/۱
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در سال ۹۹ قیمت‌ها روزانه افزایش پیدا کرد و مردم هر روز انتظار افزایش قیمت در کالا‌ها را داشتند. ضعیف‌ترین سالی که نظارت بر قیمت‌ها حاکم بوده، این سال بود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگوی نوروزی با بازارنیوز پیرامون وضعیت اقتصاد کلان کشور در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: سال ۹۹ بدترین سال مدیریت اقتصادی کشور بود؛ درست است که معضل همه‌گیری کرونا را داشتیم، اما تولید داخل ما نباید تا این میزان پایین بیاید.

وی افزود: وضعیت نظارت بر قیمت‌ها بسیار بد و مدریریت منابع ارزی کاملا دست بانک مرکزی بود که باعث ایجاد نوسانات زیاد و بلاتکلیفی در این بازار و تشکیل بازار سوداگری از ابتدای سال شد. همچنین بازار بورس را هم کاملا بی اعتبار کردند؛ یعنی هیچ حمایتی از طرف دولت در زمانیکه ریزش رخ داد صورت نگرفت و ریزش تبدیل به کاهش مصنوعی شد و زیر سایه مدیریت بد سازمان بورس، سفارش گذاری بدون نظارت و مصنوعی شد و وضع طوری رقم خورد که اگر کسی کلاهش هم طرف بورس بیفتد، به سراغش نخواهد آمد.
 
*تنها اقدام دولت در سال 99، بازی با نرخ ارز

بغزیان درباره تورم و افزایش قیمت‌ها در سال ۹۹ تصریح کرد: قیمت‌ها روزانه افزایش پیدا کرد و مردم هر روز انتظار افزایش قیمت در کالا‌ها را داشتند. ضعیف‌ترین سالی که نظارت بر قیمت‌ها حاکم بوده سال ۹۹ بود. اصلا نظارتی وجود ندارد و تنها اتفاقی که می‌افتد این است که بانک مرکزی با نرخ ارز بازی می‌کند که از این طریق  ایجاد ریسک کند. سایر بازار‌ها به امان خدا رها شدند و اکثرا هم زمزمه افزایش قیمت را دارند. به عنوان مثال مواد غذایی چندین بار در سال برای تثبیت قیمت‌ها دچار مشکل شده است. از مدیریت بازار مرغ و تخم مرغ کشور می‌توانیم بفهمیم که اراده‌ای برای نظارت و بهبود وضع نیست.

*وضعیت اقتصاد کشور؛ رکود تورمی!

این اقتصاددان درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور، اظهار کرد: مسلم است که کشور دچار رکود و تورم شده؛ زمانی که تولید کم و هزینه تمام شده بالا شود، قطعات و لوازم یدکی دچار مشکل باشد، و آن‌هایی هم که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند، کالا‌هایی را که وارد کردند، احتکار شد که باعث غیرواقعی شدن قیمت‌ها و بالا رفتن هزینه تمام شده در بخش صنعت گردید.

وی افزود: هیچ شکی نکنید که هم مشکل تقاضا به علت افزایش قیمت‌ها داریم و مشکل اصلی، عرضه است که باعث شده افزایش قیمت همراه با کاهش تولید رخ دهد که اینگونه شاهد ویترین‌های پر، اما عدم وجود متقاضی کافی باشیم.

*پیش‌بینی سال 1400

بغزیان درباره وضعیت اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: آنچه برای این سال به نظر می‌رسد، تا پایان انتخابات همین وضع ادامه دارد. بعد از آن هم دولت بعدی کاملا خودش را مبرا می‌کند و وضع همین‌طور تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد؛ بنابراین ما انتظار کاهش قیمت و تورم را در سال آینده نباید داشته باشیم؛ علاوه بر آن افزایش قیمت هم خواهیم داشت. تا دولت بعدی سرکار بیاید، هیچ بهبودی به جز در خصوص ارز که ممکن است نرخ آن پایین‌تر بیاید نخواهیم داشت؛ که اثر این کاهش نرخ ارز هم در بازار نمود نخواهد داشت.

پایان پیام//
برچسب ها: آلبرت بغزیان ، تورم ، رکود
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: