bazarnews

کد خبر: ۹۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
گفتگوی نوروزی/۶
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: امیدواریم خداوند کمک کند و مسئولین هم عزم جدی داشته باشند تا مشکلات بازار فروش محصولات کشاورزی که جدی‌ترین معضل است، برطرف و دلالان و واسطه‌های غیرضروری حذف شوند؛ چون این‌ها نه نظارت‌پذیرند، نه مشخص است چه کسانی هستند و نه به کسی پاسخگو هستند.
گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمدشفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگوی نوروزی با بازارنیوز، پیرامون وضعیت کشاورزی ایران در سال ۹۹ و تحقق برنامه‌ها و پیش‌بینی‌ها برای این سال، اظهار کرد: در زمینه تولید محصولات کشاورزی مشکل خاصی وجود ندارد و بیشتر مشکلات به مرحله پس از تولید بازمی گردد. در امر تولید، بیش از نیاز مصرف کننده داخلی، تولیدات محصولات کشاورزی داریم. در سال‌های ۹۲ و ۹۳، میزان تولیدات کشاورزی کشور حدود ۹۰ میلیون تن بود که این میزان در سال ۹۹ به  ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: مشکلات زیادی برای تولید کننده‌ها پیش آمد و هزینه‌های تولید بالا رفت. در برخی هزینه ها، رشد ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی داشتیم. از قسمت نهاده‌ها از جمله کود، سم، بذر و مکانیزاسیون، ضربات سنگینی به تولیدکنندگان وارد شد. با توجه به همه این شرایط، در بحث حجم تولید مشکل نداشتیم، ولی تولید کننده مشکل داشته و خسارتش بیشتر شده است؛ به دلیل اینکه قیمت‌های خرید محصول هیچ تناسبی با هزینه نداشته است. به عنوان مثال، ۱۰ هزار تومان قیمت تمام شده کالا بوده و از کشاورز به قیمت ۸ هزار تومان خریده اند.


ملک زاده خاطرنشان ساخت: علیرغم تلاش‌های انجام شده، با کمبود‌ها و نواقصی در موضوع پساتولید، یعنی بازار داخل و صادرات مواجه هستیم. صنایع تبدیلی و تکمیلی هنوز مشکلات بوروکراسی برای سرمایه گذاری دارند؛ چون هزینه بهره برداری از یک واحد صنعتی زیاد است و حتی سرمایه هم در مدت زمان مورد نیاز بر نمی‌گردد.
 
*مشکل محصولات کشاورزی، نظام عرضه و توزیع است

وی با بیان این که در قسمت بازار محصولات کشاورزی، مشکل در نظام توزیع و عرضه است، تصریح کرد: هیچ‌کس برای دلالان سوداگر مهم نیست؛ نه تولید کننده و نه مصرف کننده، که نتیجه‌اش این شده که فاصله زیاد قیمتی برای تولید و مصرف داریم که به هر دو طرف ضربه زده است. متاسفانه مردم فکر می‌کنند که منفعت این افزایش قیمت به جیب تولید کننده می‌رود؛ در صورتیکه اینطور نیست و دلالان و حلقه‌های واسطه قیمت را بالا می‌برند.

*وضعیت سطح زیر کشت محصولات در سال 99 مثبت بود

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با مثبت قلمداد کردن وضعیت گلخانه‌ها و سطح زیر کشت محصولات در سال ۹۹، تاکید کرد: وضعیت نسبت به سال‌های قبل بهتر بود و پیشرفت داشتیم. در زمینه مکانیزاسیون پیشرفت کردیم و همراهی با کشاورزان صورت گرفته است. آقای خاوازی رویکرد مثبت‌تری نسبت گذشته داشته‌اند، اما متاسفانه این تلاش‌ها کفایت نکرده است.

ملک زاده افزود: نمایندگان در کمیسیون کشاورزی اقدامات خوبی را در رابطه با شورای قیمت گذاری محصولات تضمینی انجام دادند؛ چون این مجمع در گذشته ادغام شده با شورای اقتصاد بود که اقدامات آن‌ها کارشناسی شده، عادلانه و منطقی نبود و هیچ تولید کننده‌ای از اقدامات آن‌ها راضی نبود. شورا در بخش کشاورزی کاربرد نداشت و باعث شده بود که تولیدکننده‌ها به سمت تولید محصولات استراتژیک نروند و مجبور شوند به سمت صیفی جات و میوه روی آورند.

وی ادامه داد: پیگیری‌های ما، وزارت جهاد و مجلس باعث شد که شورا، اصلاح شود و اکثریت شورا کسانی شدند که تخصصی بر بخش کشاورزی نظارت و بر تولید اشراف کامل دارند. در بخش بیمه کشاورزان و محصولات کشاورزی، اقدامات خوبی انجام گرفت که خروجی آن برای سال ۱۴۰۰ است، اما، چون شروع آن در سال ۹۹ بود باید به فال نیک بگیریم و از دست آورد‌های سال ۹۹ بدانیم.

*تاثیر سیل و کرونا بر کشاورزی کشور چقدر بود؟

ملک زاده درباره تاثیر حوادثی همچون سیل در سال ۹۸ و شیوع کرونا که منجربه بسته شدن مرز‌ها در چندماه ابتدایی سال ۹۹ بر کشاورزی استان‌های کشور، اظهار کرد: در رابطه با سیل چند استان کشور از جمله خوزستان، گلستان، لرستان، هرمزگان و بوشهر خسارات شدید وارد که از طریق بیمه حوادث غیرمترقبه، بخشی از این خسارات جبران شد، اما این پرداخت بیمه به نسبت خسارت، ناچیزو در حد التیامی برای کشاورزان بود.

وی افزود: در زمان اوج‌گیری کرونا، مصرف بسیاری از مواد غذایی کم شد. همچنین کسی خریدار گل‌های زینتی نبود و در کل بحث اشتغال کشاورزی بسیار لطمه خورد. دولت هم در جلسات مختلفی که برگزار می‌شد، توجهی به بخش کشاورزی نداشت که این موجب اعتراض ما شد که پس از اعتراض، دولت مصمم شد که مسائل این بخش را هم پیگیری کند.

ملک زاده ادامه داد: به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی، از صادرات محصولات کشاورزی جلوگیری شد و بسیاری از کشور‌ها محصولات ما را خریداری نکردند. همچنین از آنجا که کشاورزی با طبیعت در ارتباط بوده و ممکن است با یک کاهش دما، دچار سرمازدگی شویم و تولید به مشکل بخورد، چون این عوامل، پیش‌بینی نشده و قهری هستند؛ همانند اتفاقاتی که در اواخر سال ۹۹ رخ داد که به عنوان مثال، خیار ۵ هزار تومانی، به ۲۰ هزار تومان هم رسید.

*برنامه کشور برای سال 1400

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره برنامه‌های کشور در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰، گفت: برای این سال، برنامه‌های ارائه شده، ولی اینکه در اجرا چه حمایت‌هایی صورت بگیرد، مهم است؛ چون وزارت جهاد آسیب شناسی کرده و قوانین را بازنگری می‌کنند تا کار بهتر پیش برود.

وی افزود: کشور در بحث کشاورزی، قراردادی را در برنامه دارد، اما هم مشکلات سیاسی مانند تحریم‌ها و هم بازو‌های اجرایی این قوانین و همچنین بحث قهری مانند سیل و سرمازدگی می‌تواند مشکل‌هایی ایجاد کند.

ملک زاده ادامه داد: امیدواریم خداوند کمک کند و مسئولین هم عزم جدی داشته باشند تا مشکلات بازار فروش محصولات کشاورزی که جدی‌ترین معضل است، برطرف و دلالان و واسطه‌های غیرضروری حذف شوند؛ چون این‌ها نه نظارت‌پذیرند، نه مشخص است چه کسانی هستند و نه به کسی پاسخگو هستند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: