bazarnews

کد خبر: ۹۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیشترین میزان تولید میوه زیتون در استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، فارس و گلستان انجام می‌شود.
ایسنا نوشت: جواد میرعرب رضی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید میوه زیتون در استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، فارس و گلستان انجام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس مطالعات  انجام شده در حال حاضر در ۲۶ استان کشور زیتون کشت می‌شود.
 
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سطح زیر کشت محصول زیتون در سال ۱۳۹۹ بر اساس آخرین آمارنامه کشاورزی حدود ۷۸ هزار هکتار بوده که از این میزان ۵۸هزار هکتار بارور و مابقی غیر بارور و در مرحله نونهالی است.
 
میرعرب رضی به سرمازدگی باغات زیتون در ابتدای سالجاری نیز اشاره کرد و گفت:بر اساس آخرین آمار از استان‌ها میزان تولید این محصول در سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۱درصد کاهش یافته است.
 
وی با بیان اینکه ایران در تولید کنسرو زیتون در دنیا در جایگاه نهم قرار گرفته است به آمار‌های صادراتی کنسرو زیتون اشاره کرد و گفت:در ۹ ماهه سال گذشته ۱۲۰۰ تن کنسرو زیتون به کشور‌های ترکیه، عراق، امارات، مالزی، قطر و کویت صادر شده است. میزان صادرات کنسرو زیتون نسبت به سال ۱۳۹۸،  ۵۱  درصد افزایش وزنی داشته است.
 
به گفته وی سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ تولید روغن زیتون ۲۳ درصد کاهش داشته است.
 
میرعرب رضی علت کاهش تولید زیتون در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های قبل را باد‌های گرم دانست و گفت: وزش باد گرم در زمان گلدهی در مناطق زیتون خیز یعنی استان‌های گیلان، زنجان و قزوین باعث کاهش تولید شده است.
 
وی همچنین به اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص افزایش تولید زیتون اشاره کرد و گفت: مدیریت به هنگام پیشگیری، مبارزه و کنترل آفت مگس زیتون با همکاری سازمان حفظ نباتات سبب شده تا میزان خسارت مگس زیتون در استان‌های زنجان و قزوین کنترل شود و در گیلان نیز به حداقل سطح نسبت به سال‌های قبل برسد.  همچنین تشویق باغداران برای برداشت محصول به صورت روغنی و ترویج فرهنگ مصرف روغن زیتون نیز از دیگر فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در این راستا بوده است.
 
مجری طرح زیتون تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به روغن زیتون حدود ۱۳ هزارتن است که از این میزان حدود ۶۸ درصد در داخل کشور تولید و مابقی از طریق واردات روغن زیتون تامین می‌شود.
 
وی در پایان گفت: میزان واردات روغن زیتون در نه ماهه سال ۱۳۹۹،  ۸۱۸ تن گزارش شده که این میزان روغن از کشور‌های ترکیه، سوریه، اسپانیا، یونان و ایتالیا وارد کشور شده است.
برچسب ها: تولید زیتون ، زیتون ، یزد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: