bazarnews

کد خبر: ۹۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار صرف راه‌اندازی سامانه‌های نوین آبیاری در این استان شده است.

جعفر زربافتی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آب و خاک منابع پایه در بخش کشاورزی هستند و بدون آنها تولید در بخش کشاورزی امکانپذیر نخواهد بود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با میانگین بارش سالانه ١٠٠ میلی‌متر، جزو استان‌های کم بارش محسوب می‌شود و به منظور بهره وری مناسب از آب موجود منابع آبی، بهره‌گیری از سیستم های مدرن برای آبیاری مزارع و باغات کشاورزان ضرورتی حیاتی است.
معاون آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود:تاکنون حدود ۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده که موجبات صرفه جویی در مصرف بیش از  ٢۵٠ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: هم اینک ٢٣ درصد از اراضی آبی سیستان و بلوچستان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری بوده که نزدیک به میانگین کشوری است.

زربافتی با اشاره به اجرای طرح عظیم آبرسانی به ۴۶هزارهکتار از اراضی دشت سیستان و اهمیت اجرای سیستم های نوین آبیاری در افزایش بهره‌وری مصرف آب از طریق جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، توزیع  پایدار و مطمئن آب بین کشاورزان افزود: فاز دوم آبیاری دشت سیستان با انتقال آب بالوله از محل حوضچه های پنج هکتاری به مزارع کشاورزان سیستانی تحت پوشش طرح آبرسانی سیستان در سطح چهار هزار هکتار اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا هم اینک مجموع اراضی کشاورزی و باغی این استان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است. 
سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می‌کند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: