bazarnews

کد خبر: ۹۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
طی ماه های گذشته واکسن های متعددی برای کرونا از سوی کشورهای مختلف ساخته و ارائه شده و بسیاری از آن ها مجوز استفاده را دریافت کردند. در این میان اما پر حرف و حدیث ترین واکسن ساخته شده، واکسن آسترازنکا است.

کشورهای متعددی در جهان طی هفته ها و ماه های گذشته روند واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا را اغاز کرده و واکسن هایی مانند فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون، اسپوتنیک ۵، سینوواک و .... در حال استفاده در مناطق مختلف جهان هستند.

در این میان واکسن آسترازنکا یکی از جنجالی ترین واکسن ها محسوب می شود زیرا علی رغم تائید توسط بسیاری از مجامع علمی در برخی کشورهای اروپایی موجب مرگ چند نفر شده است. 

واکنش رسمی سازنده واکسن

آزمایشگاه سوئدی – انگلیسی آسترازنکا پس از به‌ روز رسانی داده‌ های خود از یک آزمایش بالینی در ایالات‌ متحده آمریکا، پرو و شیلی، اعلام کرد واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا ۷۶ درصد در برابر موارد علامتی مؤثر است که با داده‌ های اعلام‌ شده پیشین مطابقت دارد. به گزارش سیناپرس، این واکسن همچنین ۱۰۰ درصد در پیشگیری از موارد شدید کووید۱۹ مؤثر بوده و در پیشگیری از ابتلا به کرونا در افراد بالای ۶۵ سال ۸۵ درصد مؤثر و در همه افراد ۷۹ درصد تأثیرگذار است.

آسترازنکا چقدر موثر است؟

واکسن تولیدشده آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد که در بسیاری از کشورها ازجمله کانادا و  اتحادیه اروپا استفاده‌شده است، هنوز در ایالات‌متحده تأیید نشده است چراکه مقامات این کشور داده‌های بیشتری را در مورد آزمایش‌های فاز سه انجام‌شده در خاک آمریکا درخواست کرده بودند.
مقامات بهداشتی ایالات‌ متحده و ناظران مستقل، شرکت آسترازنکا را به دلیل عدم شمارش برخی موارد کووید۱۹ هنگام اعلام نتایج اولیه این هفته توبیخ کردند. به گزارش سیناپرس، این شرکت روز چهارشنبه، در یک گزارش خبری، اعلام کرد که نتایج کامل مطالعه ۳۲ هزارنفری نشان می‌ دهد که این واکسن ۷۶ درصد مؤثر است درحالی‌ که روز دوشنبه، گفته بود که واکسن ۷۹ درصد مؤثر است. 
اعضای هیات نظارت در نامه‌ای نوشتند که اگر مدل‌ های کووید۱۹ مورد بحث، تجزیه ‌و تحلیل شوند، مدل آماری آن ‌ها نشان می ‌دهد که ممکن است واکسن آسترازنکا دارای اثربخشی کمتری  بین ۶۹ تا ۷۴ درصد باشد.  دلیل این انتخاب آماری می ‌تواند مواردی از ابتلای واکسینه شدگان به کووید۱۹ باشد، که این شرکت آن‌ها را به‌عنوان موارد واقعی طبقه ‌بندی نکرده است. 

مشکل واکسن آسترازنکا چیست؟

نهادهای نظارتی در اروپا هفته گذشته اعلام کردند که درنتیجه بررسی ایمنی این واکسن پس از تعداد اندکی از افراد که اخیراً تلقیح شده بودند، لخته خون و خونریزی غیرطبیعی مشاهده شد. در آزمایش‌های ایالات‌متحده هیچ نشانه‌ای از این مشکلات ایمنی مشاهده نشده است.
در جدید ترین گزارش ها، یک دانشجوی پزشکی که از نظر وضعیت سلامت کاملاً سالم بود، هفته گذشته بر اساس تنها ده روز پس از دریافت دوز اول واکسن آسترازنکا، در فرانسه جان خود را از دست داد.
به گزارش سیناپرس، جسد آنتونی ریو، دانشجوی ۲۴ ساله پزشکی پنج‌شنبه گذشته در آپارتمانش در نانت پیدا شد. خانواده ریو احتمل می دهند که دلیل مرگ وی خونریزی داخلی ناشی از ترومبوز باشد چرا که آنتونی کاملا سالم بوده و هیچ سابقه پزشکی و هیچ بیماری نداشته است.
از سوی دیگر مقامات و تولید کننده این واکسن اطمینان می دهند که این محصول بی خطر و ایمن است. تحقیقات زیادی تا به امروز در مورد ایمنی این واکسن آغاز شده است و برخی از کشورهای اروپایی کمپین واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را به طور موقت متوقف کرده اند.

تزریق آسترازنکا چه عوارض احتمالی خواهد داشت؟

اگرچه تزریق واکسن آسترازنکا در برخی کشورهای اروپایی متوقف شده اما کشورهایی مانند انگلیس و کانادا در حال استفاده از این واکسن به طور گسترده بوده و  وزارت بهداشت کانادا روز چهارشنبه در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که پس از تجزیه ‌و تحلیل و مطالعه دقیق روی موارد بسیار نادر لخته شدن خون همراه با پلاکت پایین خون (ترومبوسیتوپنی) در پی تجویز واکسن آسترازنکا اطلاعات جدیدی به‌دست‌آمده، به افرادی که این واکسن را دریافت می ‌کنند باید توصیه شود که علائم و نشانه ‌های خاصی را که نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارند، مورد توجه قرار دهند.

به گزارش سیناپرس، این موارد شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، کبودی غیرمعمول در ناحیه تزریق واکسن، تورم، ظهور نقاط کوچک قرمز، تورم در پاها و درد مداوم شکم پس از واکسیناسیون است. علائم عصبی مانند شروع ناگهانی سردرد شدید یا تاری دید چند روز پس از واکسیناسیون نیز می‌تواند از این موارد مهم باشد. 
بااین‌حال وزارت بهداشت کانادا به مردم اطمینان می‌دهد که واکسن آسترازنکا در برابر کووید۱۹ مؤثر و ایمن است. 

گزارش: حمید تعالی

برچسب ها: آسترازنکا ، واکسن ، کرونا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: