bazarnews

کد خبر: ۹۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
وضعیت باثبات ویروس کرونا طی سه ماه گذشته در استان کرمان نشان از رعایت دستورالمل های بهداشتی توسط مردم و تلاش های کادر پزشکی و درمان دارد، هر چند افزایش مبتلایان در روزهای ابتدایی سال جدید نشان می‌دهد این ویروس هنوز در نزدیکی افراد است.

تجربه یکسال گذشته رفتار ویروس کرونا نشان داده است که شدت انتشار این ویروس و مبتلایان به آن، با سطح رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رابطه مستقیمی دارد و نمی توان به خیال کاهش بیماری پروتکل های بهداشتی را فراموش کرد و حلقه مبارزه با کرونا را سست کرد.

مسئولان و کارشناسان بهداشت و پزشکی در حال حاضر تا فراگیر شدن تزریق واکس کرونا، ادامه سبک زندگی و رفتار اجتماعی که از اسفند ۹۸ در جامعه برای در امان ماندن و مقابله با این ویروس نحس را بهترین روش برای شهروندان می دانند.

وضعیت فعلی مناطق و شهرهای استان کرمان در بحث رنگ بندی کرونایی به ۲ دسته زرد و آبی تقسیم می شود که نشان از روند تقریبا ثابت تعداد مبتلایان و افراد فوت شده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را دارد که امیدی برای کنترل بیماری تا فراهم شدن تزریق گسترده واکسن محسوب می شود.

شیوع هر چند اندک تعداد افراد تست مثبت و بستری شدگان در بیمارستان ها طی چند روز اخیر، نگرانی فعلی مسئولان و کارشناسان از پیامدهای سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی را در پی داشته است و اگر شرایط کنترل نشود احتمال طغیان ویروس جهش یافته و انگلیسی در سراسر استان دور از انتظار نیست.

تاکید مسئولان کرمان بر ممنوعیت تجمعات

نکته ای که نگرانی بحث مدیران و مسئولان ارشد استان را در پی داشته، جشن های نیمه شعبان و فرا رسیدن روز طبیعت است که تجمع عمومی در مراسم ها خطر گسترش ویروس جهش یافته را در پی دارد.

استاندار کرمان در نشست ستاد کرونا گفت: بنا به دستور ستاد ملی کرونا تمام اماکن مذهبی، تاریخی، تفرجگاه ها و آرامستان های این استان در روز طبیعت تعطیل خواهد بود و ممنوعیت تردد دارد.

علی زینی وند تاکید کرد: فرمانداران و دانشگاه های علوم پزشکی توجه داشته باشند اگر روند صعودی افزایش یابد باید همه جانبه کنترل ها اعمال شود و ما خارج از چارچوب ستاد ملی مقابله با کرونا نمی توانیم تصمیم بگیریم اما راهبردهای ستاد ملی کرونا مشخص است و همه ملزم به اجرای آنها هستند.

وی با اشاره به در پیش بودن جشن نیمه شعبان و روز طبیعت تصریح کرد: عید نیمه شعبان و سیزده بدر ممکن است تجمعات افزایش یابد که با پیش بینی های ستاد ملی کرونا به طور کلی محدودیت هایی ایجاد شده و همه اماکن مذهبی و تفرجگاه ها در این روز تعطیل می شوند.

استاندار کرمان با اشاره به ممنوعیت برگزاری مراسمات با تجمع در نیمه شعبان افزود: فراخوان در مراسمات و جشن اعیاد شعبانیه ممنوع است اگر در شهرهای زرد نماز جمعه با رعایت پروتکل ها برگزار شود مشکلی نیست.

وی گفت: دید و بازدید اداری ها در جلسات کاری با جلسات مختلفی انجام می شود و دیگر نیازی به دید و بازدید مجزا و همانند سال های گذشته نیست.

زینی وند با اشاره به لزوم اهمیت به بهداشت رستوران ها خاطرنشان کرد: در رستوران ها باید پروتکل ها رعایت،  نظارت ها بیشتر و با متخلفان برخورد شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ما در وضعیت خوف و رجا به سر می‌بریم، تصریح کرد: ویروس جهش یافته به سرعت در حال افزایش است و دید و بازدید و گردش مردم ما را نگران کرده است.

استاندار کرمان تاکید کرد :در حوزه واکسن اخبار مثبتی به ما نرسیده به دلیل بد عهدی ها، واکسن ها به ما نمی رسد و تا اطلاع ثانوی به واکسن فراگیر دست نمی یابیم درحالی که ماه رمضان و انتخابات را در پیش داریم و باید فضا را برای این روزها تحت کنترل نگه داریم.

جانشین رییس ستاد کرونا استان کرمان با اشاره به  اشاره به تصمیمات مهم نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا گفت: استان کرمان سه هفته از تعطیلات را از پایان سال گذشته و آغاز سال جدید پشت سر گذاشت و در هفته اول و دوم در ۲۳ شهر استان ۱۲ شهر آبی و ۱۱ شهر زرد داشتیم در حالی که در هفته سوم این آمار به ۹ شهر آبی و ۱۴ شهر زرد تغیر یافته است.

محمد صادق بصیری افزود: اگر به آمار کشوری هم نگاهی بیندازیم همین روند را طی کرده به طوریکه در هفته اول ۹ شهر قرمز داشتیم و هم اکنون  شهرهای قرمز به ۲۳ شهر رسیده و هر های نارنجی هم ۳۱ شهر بود که به ۴۴ رسیده است، میانگین ها به این معناست که سرعت شیوع ویروس حدود ۲ برابر شده است.

وی تاکید کرد: هر چند ما شهرهای نارنجی و قرمز نداریم اما شیوع ویروس کرونا مجدد اتفاق افتاده و سیر صعودی داشته که وضعیت زرد به معنای وضعیت شکننده است و حتما باید کنترل ها صورت گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به فرا رسیدن عید نیمه شعبان تاکید کرد: این عید برای همه محترم است و موکب ها به صورت خودجوش کارهایی را آغاز می کنند که مسئولیت آن به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و آنچه که ممنوعیت دارد تجمع در اماکن متبرکه، مغازه ها و موکب هاست و این فعالیت ها به صورت صوتی باشد و هیچگونه توزیع خوراکی، شربت و شیرینی را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: تجمع روز طبیعت در تفرجگاه ها، بوستان ها و ییلاقات ممنوع است و قرار بر این شد که در کل کشور طرحی را ازائه کنند همچنین نیروی انتظامی هم طرحی را تنظیم خواهند کرد و در این خصوص ممانعت صورت می گیرد.

بصیری اظهار داشت:  ساعت ممنوعیت تردد در استان کرمان به دلیل تغییر ساعت رسمی کشور از ساعت ۲۱ تا چهار به ساعت ۲۲ تا سه بامداد تغییر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره افزایش شیوع بیماری کرونا در ایام عید نوروز گفت: رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی، افزایش سفر و دید و بازدید عید نوروز، روند نزولی مبتلایان به این ویروس را متوقف کرد و شاهد رشد ۱۰ درصدی بیماران کرونایی در این استان هستیم.

حمیدرضا رشیدی نژاد  افزود: آزمایشات مثبت کرونا در استان کرمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است و این آمار نشان دهنده شیوع و بروز بیماری و زنگ خطری برای پیشگیری است.

وی اظهار داشت: به طور محسوس در شیوع ویروس کرونا در کرمان روند افزایشی نداریم و روند مرگ و میر ثابت و کنترل شده و حدود ۱۲ - ۱۵ نفر در هفته است.

رشیدی نژاد تصریح کرد: ۱۳ هزار دز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی کرمان وارد شده  که به افراد مبتلا به سرطان، سالمندان، جانبازان، کادر درمان و تعدادی پاکبانان اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: امیدوارم روند واردات واکسن جدی تر پیگیری شود و همچنین در این یک هفته پیش رو امیدواریم مراسم مذهبی و آیینی با رعایت پروتکل ها به خوبی انجام شود.

گردش کرونای انگلیسی در کرمان

ویروس جهش یافته کرونا تحت عنوان کرونای انگلیسی با قدرت سرایت و خطر بیشتر، زنگ خطر جدی را برای تمامی کشور و استان کرمان بصدا در آورده و در هفته های اخیر شاهد نمودار شدن و گردش آن در سراسر استان هستیم.

سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به شعله ور شدن آتش کرونا گفت: تاکنون ۲۴ نفر در این استان به کرونای انگلیسی مبتلا شدند و احتمال پیدایش موج چهارم وجود دارد.

 مهدی شفیعی  افزود: با گزارش مواردی از ویروس کووید-۱۹ واریانت انگلیسی از حوزه دانشگاه های علوم پزشکی بم و جیرفت استقرار و گردش این واریانت جدید در استان محرز شده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که انجام این آزمایش برای تمامی نمونه های مثبت و مبتلا به ویروس کرونا امکان پذیر نیست، حضور این واریانت جدید در گوشه و کنار استان زنگ خطر جدید در خصوص شعله ور شدن آتش همه گیری مجدد و پیدایش موج چهارم در استان است.

سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به علل شیوع بیماری تاکید کرد: افزایش سفرها، مهمانی ها و جشن ها،   شرکت در مراسم عزا و دور همی ها می تواند به گسترش مجدد بیماری و ایجاد همه گیری دامن زند و استفاده از ماسک و پرهیز از سفر و شرکت نکردن در اجتماعات بویژه پرهیز از تماس کودکان با سالمندان می تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند.

وی افزود: گزارش از استان های درگیر با همه گیری ویروس کرونای انگلیسی حاکی از این است که بیشتر افراد در روزهای اول بیماری علائم تنفسی نداشته و بیشتر علایم گوارشی داشته اند، ولی فرد به طور ناگهانی دچار تشدید علایم شده و سیر بالینی بیماری به سمت وخامت خواهد رفت.

شفیعی ضمن اشاره به رعایت پروتکل ها تاکید کرد: توصیه می شود مردم کوچکترین علایم بیماری را جدی گرفته و ضمن رعایت فاصله از دیگران و مراقبت از خود در منزل حتما به مراکز منتخب درمان این ویروس مراجعه کنند.

مشاور سلامت و کرونا استان کرمان با تاکید بر اینکه دست کم گرفتن کرونا ساده‌لوحی است گفت: این ویروس کشنده در کمین ماست و رعایت مراقبت‌های بهداشتی به عنوان راهکار اصلی مهار این ویروس نباید مقطعی باشد.

افشین اسدی افزود: افراد نسبت به هرگونه تغییری در وضعیت سلامتی که بدون دلیل مشخصی به وجود می آید همچون سرماخوردگی ساده، مشکلات گوارشی بدون سابقه خوردن یا آشامیدن ماده خاص، سردرد، درد عضلانی و تغییر در حس بویایی و چشایی حساس بوده و آن را  مورد کنترل و بررسی قرار دهند.    

وی با بیان اینکه این علائم در مقاطعی پررنگ تر می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر واقعیت این است که شدت بیماری بیشتر شده لذا اینطور اقتضا می کند که نسبت به این علائم حساس باشیم و به منظور تقویت دستگاه ایمنی بدن خواب خوب و کافی را باید در این شرایط مدنظر قرار دهیم.

اسدی بیان کرد: ماسک، تهویه، رعایت فاصله اجتماعی و  پرهیز از تجمعات و نزدیکی به سایرین، بحث شستشوی دست ها از مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

وی همچنین گفت: ویروس کرونا مثل تمام ویروس ها و هر موجود زنده دیگری به دلیل استمرار حضورش در چند ماه اخیر دچار جهش هایی در انگلیس، برزیل، آفریقا و کالیفرنیا شده که قدرت بیشتری در سرایت داشته و موجب مرگ و میر بیشتری شده است.

اسدی ادامه داد: از سمت دیگر واکسیناسیون نیز در حال پیشروی است اما زمان طولانی می برد و تا زمانی که این اتفاق بیافتد باید رعایت پروتکل های بهداشتی را بسیار جدی گرفت و با کم کردن رفت و آمدها و مراقبت ویژه از افراد مسن و بیماران در منزل از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: رعایت و تغییر رفتار بهداشتی مردم دستاورد بزرگی بود که موجب شد سلامت بیشتری را نسبت به برخی بیماری ها چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا در آحاد جامعه داشته باشیم و در حقیقت مراقبت  هایی که باید سیستم بهداشت و درمان برای آن کلی وقت و هزینه صرف می کرد در این فرصت با همدلی میان افراد به نتیجه رسید.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: