bazarnews

کد خبر: ۹۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی گفت: هزینه تولید هر کیلو پیاز ۱۸۰۰ تومان است اما قیمتی که دولت برای خرید تضمینی تعیین کرده کمتر از ۶۰۰ تومان است. برای کشاورز با این قیمت‌ها حتی برداشت پیاز از روی زمین هم مقرون به صرفه نیست.

محمد شفیع ملک زاده، با بیان اینکه در الگوی کشت و تنظیم بازار با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار کرد: برخی مواقع تولید به حدی زیاد می شود که بازار کشش ندارد و اشباع می شود و قیمت‌ها پایین می آید و برخی مواقع نیز عکس آن رخ می دهد. از طرفی از محصولات اساسی به خوبی حمایت نمی شود و از کشاورزان و تولیدکنندگان  نیز به خوبی حمایت نمی کنیم؛ در نتیجه همه به سمت کاشت محصولاتی می روند که با وجود ریسک بالا در تولید درآمد بالایی هم دارد.

وی ادامه داد: برای مثال سال‌هاست که در کاشت محصولاتی چون پیاز، گوجه فرنگی، خیار  و هندوانه با معضلاتی مواجه هستیم، زیرا ضعف بزرگی در اجرای الگوی کشت داریم و زیر ساخت‌های لازم برای اجرا فراهم نشده است و کشاورز نمی تواند طبق برنامه ای که وزارت جهاد به آن داده پیش برود و چون تضمینی برای فروش محصولش وجود ندارد، به انتخاب خودش و با توجه به شناخت از بازار اقدام به کاشت محصول می کند.

رییس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: در منطقه جنوب کرمان حدود ۲.۷ برابر برنامه ای که وزارت جهاد به تولیدکنندگان برای کاشت داده بود کشت پیاز انجام شده است. یعنی ۵۵۰۰ هکتار کاشت پیاز در منطقه جنوب کرمان در نظر گرفته شده بود که در بیش از ۱۴ هزار هکتار کاشت انجام شده است. به همین دلیل پیاز در بازار اشباع شده و هزینه تولید آن بیشتر از قیمتش در بازار است.

به گفته وی هزینه تولید هر کیلو پیاز ۱۸۰۰ تومان است اما قیمتی که دولت برای خرید تضمینی تعیین کرده کمتر از ۶۰۰ تومان است. برای کشاورز با این قیمت ها حتی برداشت پیاز از روی زمین هم مقرون به صرفه نیست و به همین  دلیل برخی از کشاورزان پیازهایشان را از روی زمین جمع نمی کنند.

سود اصلی به جیب دلال می رود

وی تصریح کرد: با ورود دلالان و برهم زدن بازار  قیمت پیاز به شدت کاهش قیمت داشته و دولت برای اینکه خسارت را به حداقل برساند، از طریق سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی پیاز را انجام داده است. اما این خرید تضمینی به نفع  کشاورز نیست، زیرا باید پیاز حداقل ۲۰۰۰ تومان از کشاورز خریداری  شود و با احتساب سود حدود ۳۰۰۰تومان به دست مصرف کننده برسد. ولی در حال حاضر پیاز کیلویی ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می شود و  ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان هم فروخته می شود.

ملک زاده در پاسخ به اینکه آیا شورای قیمت گذاری اصلاح قیمت صیفی جات را در دستور کار خود قرار داده است یا خیر، گفت: تاکنون شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی حدود ۴ جلسه برگزار کرده و در این جلسات قیمت برخی ازمحصولات کشاورزی اصلاح و ابلاغ شده است. ولی هنوز  اصلاح قیمت‌های محصولاتی چون پیاز، سیب زمینی، گندم، جو، برنج و گوجه فرنگی جزو دستور جلسه قرار نگرفته است.

راهکار مقطعی و بلند مدت

رییس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه مازاد نیاز، تولید پیاز صورت گرفته و این پیازها به فروش نرفته است، گفت: راهکار مقطعی برای حل مشکلاتی از این دست این است که فروشگاه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی بیشتر شود و غرفه هایی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد که خودشان محصولاتشان را بدون واسطه به دست  مصرف کننده برسانند تا سود اصلی به جای جیب دلال به کشاورز برسد و مردم هم هزینه کمتری بپردازند یا اینکه به کشورهای همسایه صادر شود.

وی در پایان گفت: راه کار بلندمدت نیز این است که زیرساخت های لازم ایجاد شود. نیازمند انبار برای ذخیره سازی هستیم تا در زمان اوج برداشت محصولات در جای مناسبی ذخیره و در زمان مناسب عرضه شود. همچنین لازم است به صنایع فرآوری و تبدیلی نیز توجه بیشتری شود تا مازاد محصولات فرآوری  و صادر شود. در نهایت نیز بایستی الگوی کشت اجرا شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: