bazarnews

کد خبر: ۹۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
بررسی های جدید محققان نشان می دهد جهش های ژنتیکی ویروس کرونا با سرعت بیشتری از ویروس های مشابه همچون ویروس آنفولانزا رخ داده و به همین دلیل احتمالا روند ساخت و تزریق واکسن این بیماری باید دائما به روزرسانی شود.

دانشمندان با بررسی روند تکامل ویروس کرونا به بررسی راه های ساخت واکسن موثر در برابر این ویروس پرداخته و پیش بینی کرده اند که واکسن های فعلی که در حال حاضر در سراسر جهان در حال استفاده هستند ، ممکن است برای مقابله با انواع جدید ویروس که قادر به فرار از آنتی بادی های محافظ بدن هستند ، نیازمند  به بروزرسانی منظم باشند.
در این مطالعه که شرح کامل آن در ژورنال تکامل ویروس یا Virus Evolution منتشر شده است ، پژوهشگران ارزیابی کرده اند که آیا در دراز مدت ، ویروس SARS-CoV-2 با رویکردی مشابه ویروس انفولانزا مواجه شده و قادر به فرار از سیستم ایمنی بدن شود.
در این تحقیق ، ویروس شناسانی از دانشگاه برلین در کشور آلمان ، تکامل ژنتیکی چهار نوع مختلف ویروس کرونا و ویروس های سرماخوردگی و به طور خاص ویروس های  229E و OC43 را مطالعه کردند.
محققان در بررسی های خود تغییراتی را در پروتئین ویروس کرونا مشاهده کردند که باعث می شود آنها تقریباً طی چهار دهه با موفقیت هر سال با روشی متفاوت وارد سلول های بدن میزبان شوند.
به گزارش سیناپرس، بر اساس تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، دانشمندان یک ویژگی مشترک را یافتند که هم در ویروس های کرونا و هم در ویروس آنفلوانزا مشاهده می شد. در حقیقت این ویروس ها  در مسیرهای تکاملی خود شکلی نردبان مانند داشتند.
وندی کی جو سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشف فوق توضیح داد: جهش های نامتقارن این ویروس ها احتمالاً ناشی از جایگزینی مکرر یک نوع ویروس در گردش با نوع دیگری است که دارای مزیت هایی مفید برای این موجود است. 
این حقیقت، گویای  شواهدی از نوعی رانش آنتی ژنیک است ، یک روند مداوم شامل تغییر در ساختارهای سطحی است که ویروس ها را قادر می سازد از پاسخ سیستم ایمنی انسان فرار کنند.
وی در ادامه توضیحات خود افزود: اینموضوع بدان معنی است که ویروس های بومی نیز از سیستم ایمنی بدن فرار می کنند ، دقیقاً مانند ویروس آنفلوانزا که در برابر واکسن ها مقاوم است.  با این حال ، باید به سرعت انجام این سازگاری تکاملی نیز توجه کرد. 
در حال حاضر تخمین زده می شود که ژن ویروس کرونا تقریباً با سرعت ۱۰ جهش در هر ۱۰ هزار مولکول پایه در سال تغییر کند ، تغییر فوق به این معنی است که سرعت تکامل آن بسیار بیشتر از ویروس های آنفولانزا است.
یان فلیکس درکسلر ، از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی، توضیح داد: این تغییر سریع ژنتیکی در ویروس عامل کرونا یعنی SARS-CoV-2 در ظهور انواع مختلف ویروس جهش یافته در سراسر جهان منعکس می شود. 
به گزارش سیناپرس، این مساله به احتمال زیاد به دلیل میزان بالای موارد عفونت است که در طی همه گیری دیده می شود. هنگامی که تعداد موارد ابتلا بسیار زیاد باشد ، یک ویروس می تواند با سرعت بیشتری تکامل یابد.
از سوی دیگر درکسلر توضیح داد: هنگامی که بخش بزرگی از جمعیت جهانی به دلیل عفونت یا از طریق واکسیناسیون ایمنی پیدا کنند، ما انتظار داریم که واکسن های کرونا باید به طور منظم در سراسر جهان بررسی شده و در صورت لزوم به روز شوند.
مترجم: حمید تعالی

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: