bazarnews

کد خبر: ۹۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
یک نماینده مجلس در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: . ۱۲ هزار قانون را ردیف کردیم که برخی از این‌ها به مانع جدی تبدیل شدند. تنقیح و تفسیر موثق قوانین به نفع جامعه، از مهمترین اقدامات باید باشد. یعنی قوانینی که در حوزه عملیاتی اجرا کردیم و به مشکل خوردیم را اصلاح یا حذف کنیم.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها»، اظهار کرد: در سال ۹۹ که شعار سال، جهش تولید بود، موانع زیادی در راه رسیدن به این شعار وجود داشت. این موانع در زمینه‌های مختف مانند مجوزدهی‌ها و تسهیل امور کسب و کار مخل جهش تولید هستند؛ لذا رهبر انقلاب با دقت و نظر کارشناسی، این معضل را مورد توجه قرار دادند و با اشاره دقیق، هم تسهیل امور و پشتیبانی را مطرح کردند و هم به رفع موانع توجه ویژه داشتند. متاسفانه موانع جدی، هم در حوزه بروکراسی وجود دارد و هم در حوزه تصمیمات کلان، در جلوگیری از جهش تولید موثر هستند.  

وی افزود: یکی از مسائل عجیبی که در کشور وجود دارد، تعدد قوانین است. ۱۲ هزار قانون را ردیف کردیم که برخی از این‌ها به مانع جدی برای پیشرفت کشور تبدیل شدند. تنقیح و تفسیر موثق قوانین به نفع جامعه، از مهمترین اقدامات باید باشد. یعنی قوانینی که در حوزه عملیاتی اجرا کردیم و به مشکل خوردیم را اصلاح یا حذف کنیم.

محبی ادامه داد:  در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر از نیرو‌های سطح بالای اجرایی کشور در مجلس، نماینده هستند و این یک فرصت استثنایی است که باید از تجربیات آن‌ها استفاده کرد تا قوانین را عملیاتی ببینیم و شروع کنیم قسمت‌هایی را که مانع است را از سر راه برداریم. برخی از دوستان به حذف مجوز‌ها فکر می‌کنند و معتقدند اخذ مجوز‌ها را به بعد از شروع کسب و کار منتقل کنیم. البته حذف کامل مجوز‌ها ممکن است باعث ورود افرادی که صلاحیت ندارند شود و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس اظهار کرد: مجلس با توجه به دستور رهبر انقللاب، قطعا نگاه ویژه‌ای به رفع موانع خواهد داشت و مواردی را که در حوزه قانون (چه مصوبات مجلس و چه قوانینی که دولت‌ها ابلاغ کردند) است را با دقت مورد توجه قرار دهد و هر قسمتی که به عنوان مانع شناخته می‌شود، تنقیح یا حذف کند.

وی تاکید کرد: گروهی از نمایندگان با تجربه در مجلس تحت عنوان کارگروه تنقیح قوانین در مجلس قوانین را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کنند و تضاد‌ها را مشخص می‌کنند، اما آنچه که می‌بینیم، کار این افراد ضعیف است و برخی از نمایندگان که در دوره‌های قبل هم قوی عمل نمی‌کردند همچنان در این گروه هستند و این نمی‌تواند کارآمد باشد.

محبی در پایان گفت: طرح به اندازه کافی وجود دارد و این مجلس باید به جای ارائه طرح‌های مختلف، باید روی تنقیح قوانین کار کند. قریب به ۳۰۰ طرح از مجلس قبلی هنوز باقی مانده و باید به آن‌ها رسیدگی شود. همچنین مجلس باید نظارت‌ها را تقویت کند که اگر چنین شود، مجلس یازدهم توفیقات بهتری برای مردم و کشور خواهد داشت.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: