bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در کشاورزی قزوین از جمله رشد حدود ۱۰۰ درصدی آبیاری نوین، احداث شهرک گلخانه‌ای، جهش چهار برابری کشت گیاهان دارویی، رشد تولید گندم، توسعه باغات زیتون و انگور در کنار پایداری تولید محصولات دامی موجب رویش جوانه‌های امید در این حوزه در این استان شده است.

یکی از مهم ترین کارکرد دولت ها را باید تلاش برای حفظ و تامین امنیت غذایی جامعه دانست که تحقق آن دارای الزاماتی از جمله صیانت از آب و خاک است.

 از آنجا که بیشتر مساحت کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد، از مهم ترین این الزامات تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری های نوین است که موجب صرفه جویی در مصرف آب و رشد عملکرد و تولید محصولات زراعی و باغی می شود ضمن آنکه از آن مهم تر، این اقدام به پایداری کشاورزی در کشور و حفظ قابلیت کشت و کار در اراضی کمک می کند.

قزوین علاوه بر صنعتی بودن، با برخورداری از دشتی حاصلخیز و حضور قابل توجه سرمایه گذاران خرد و کلان استانی با قابلیت های بالای کشاورزی نیز شناخته می شود و با داشتن کمتر از یک درصد مساحت و خاک کشور بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی ایران را تولید می کند.

در دولت تدبیر و امید برای تقویت جایگاه کشاورزی قزوین اقدامات زیادی انجام شده که ثمرات و اثرات آن در حفظ امنیت غذایی جامعه بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

در این گزارش به گوشه ای از مهم ترین اقدامات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی استان قزوین پرداخته شده است.

 

نهضت آبیاری نوین در اراضی کشاورزی قزوین

مهم ترین خدمت دولت یازدهم و دوازدهم به کشاورزی قزوین را باید در جهش آبیاری نوین در اراضی باغی و زراعی این استان دانست تا جایی که نزدیک به نیمی از اراضی کشاورزی مجهز به آبیاری نوین قزوین در این دولت به روش های مدرن آبیاری تجهیز شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه آبیاری نوین شاهد یک جهش و نهضت بوده ایم به طوری که حدود ۲۶ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی این استان به سامانه های آبیاری نوین مجهز شده اند که این میزان ۴۷ درصد از مجموع تجهیز آبیاری نوین اراضی کشاورزی استان از ابتدا تاکنون بوده است.

فاطمه خمسه با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی اهتمام زیادی برای توسعه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی داشته است،افزود: این مهم ضمن صرفه جویی در مصرف آب در بخش زراعت و باغبانی، یکی از شاخص های پیشروی از کشاورزی سنتی به مدرن است که در دوره فعلی به خوبی به آن توجه شده است.

این مسوول، توسعه آبیاری نوین از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت:  میانگین مصرف آب در مزارع از سوی کشاورزان با آبیاری های سنتی و غرقابی در هر هکتار سالانه نزدیک ۱۵ هزار متر مکعب است که این میزان با تجهیز اراضی به  سامانه های نوین آبیاری می تواند تا سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب کاهش یابد.

وی با اشاره به اعطای یارانه به کشاورزان برای اجرای طرح های آبیاری نوین با استفاده از منابع دولتی، یادآور شد: تا پیش از سال ۹۲، ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین دارای آبیاری مدرن بودند که این رقم اکنون به بیش از ۵۵ هزار هکتار افزایش یافته است و باید این موضوع را در نظر داشت که این کار بزرگ با وجود تنگناهای اقتصادی پیش روی دولت و تحریم های ظالمانه انجام شده است.

این مسوول، حفظ و تقویت امنیت غذایی جامعه و برخورداری از کشاورزی پایدار و بهره وری در این بخش را از مهم ترین مزایای اجرای این طرح ها دانست و گفت: آثار خدمت دولت در حوزه توسعه آبیاری نوین در سال های بعد نمایان خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: حدود هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز در حال تجهیز به آبیاری نوین هستند که با تکمیل آنها میزان اراضی باغی و زراعی برخوردار از آبیاری نوین در استان قزوین به ۶۲ هزار هکتار افزایش می یابد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: