bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
فیش حقوقی معلمان، تجهیزات جدید بیمارستان، برنامه های کمک اجتماعی و سایر هزینه های عمومی مواردی هستند که تا حد زیادی به توانایی دولت ها در تأمین بودجه آن ها بستگی دارد. وقتی دولت ها ـ به ویژه آن هایی که در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه هستند ـ برای پرداخت موارد مذکور و سایر کالاها و خدمات به پول نیاز دارند، آنها اغلب به بازارهای اوراق قرضه روی می آورند، در بازارهای اوراق قرضه دولت ها با سرمایه گذار متقاضی خرید اوراق قرضه دولتی تعامل می کنند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-مسعود قالیباف؛ در یادداشت جدیدی که توسط کارکنان صندوق بین المللی پول و به قلم توبیاس اندرسون، تو یوناسون، ایهان کوثه و اندرسون سیلوا، به نگارش در آمده است، آمده :

استقراض با ارز خارجی در بازارهای اوراق قرضه بین المللی می ­تواند اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه را در معرض تحرکات نوسان نرخ ارز قرار دهد. برای جلوگیری از ریسک­ های ناشی از نوسانات ارزی، کشورهای بسیاری در سال­های اخیر منابع زیادی را برای توسعه بازارهای اوراق قرضه دولتی محلی سرمایه ­گذاری کرده ­اند.

بازارهای اوراق قرضه می­توانند مزایای بسیاری داشته باشند.

1) در واقع بازارهای اوراق قرضه محلی می ­توانند اساس یک سیستم مالی قوی برای حمایت از رشد و استفاده مولد و تخصیص بهینه پس ­انداز باشند.

2) آن­ها می ­توانند کسری بودجه دولت را به روش غیر تورمی تأمین کنند.

3) آن­ها می­ توانند کاهش مالیات را در شرایط سخت اقتصادی تسهیل کنند.

4) از استفاده از سایر اقدامات سیاست مالی ضد سیکل حمایت کنند.

5) بازار اوراق قرضه با ارز محلی می­تواند اقتصاد را در برابر حرکت ناگهانی جریان سرمایه خارجی مقاوم سازد.

6) علاوه بر این، بازارهای اوراق قرضه با ارز محلی می ­توانند از سیاست­های پولی مؤثر حمایت کنند و به عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی برای سیاست­گذاران عمل کنند. آن­ها با ارایه نرخ­های معیار بدون ریسک (نرخ بهره بدون ریسک) به عنوان سنگ بنای توسعه بازارهای مالی داخلی عمل می­ کنند. با توسعه بازار اوراق قرضه با ارز محلی، آن­ها ثبات بیشتری پیدا می­ کنند و منابع مالی کم خطرتری دارند- عامل مهمی در پایداری بیشتر بدهی ­ها خواهد بود.

محلی ماندن؛ راهی مطمئن و پایدار برای دسترسی به تأمین مالی

 

 

 

توسعه بازارها، یک به یک

بازارهای اوراق قرضه با ارز محلی در سال­های اخیر در بسیاری از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه رشد کرده ­اند. با این وجود پتانسیل قابل توجهی برای تعمیق بیشتر این بازارها وجود دارد. متاسفانه، با توجه به نیازهای مختلف هر کشور، "دستورالعمل" مشخص و واحدی برای توسعه بازارهای اوراق قرضه محلی وجود ندارد. با این حال در بازارهای اوراق قرضه با ارز محلی برخی از اصول مشترک وجود دارد.

ایجاد و توسعه بازار بدهی داخلی یک فرایند طولانی و پیچیده است، که به اقدامات سیاستی متعدد و وابسته نیاز دارد. در این راه، باید منافع و ریسک­های ثبات اقتصاد کلان و مالی را بررسی کرد.

با توجه به این زمینه، یادداشت جدید راهنمای توسعه بازارهای اوراق قرضه با ارز محلی[1] با ارایه راه حل جامع، منظم و کاربردی به این سیاست­ها می ­پردازد. یادداشت راهنما به طور مشترک توسط کارمندان صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با حمایت از طرح اصلاح و تقویت بخش مالی ـ مشارکتی[2] برای تقویت بخش­های مختلف سیستم مالی تهیه شده است.

یادداشت راهنما یک نقشه راه سیستماتیک برای سیاست گذاران ارائه می­ دهد که بازارهای اوراق قرضه با ارز محلی در اقتصادهای نوظهور و در حالت توسعه را تجزیه و تحلیل می­ کنند. این یادداشت شش عنصر اصلی ساخت را مشخص می­ کند:

1) بازار پول؛

2) بازار اولیه؛

3) سرمایه ­گذاران؛

4) بازار ثانویه؛

5) زیرساخت بازارهای مالی

و 6) چارچوب قانونی و نظارتی. یادداشت راهنمای مذکور همچنین شرایط را برای توسعه بازار فراهم می­ کند.

علاوه بر این، یادداشت کمک­های زیر را انجام می­ دهد:

  • یک چارچوب تشخیصی مبتنی بر شاخص بر سوالات خاص و یک سیستم نمره گذاری ساده. این چارچوب پس از اعمال، از نظر ابعاد مختلف توسعه، میزان موفقیت بازارهای اوراق قرضه محلی هر کشور را درجه بندی می­ کند. شکاف­ها و اولویت­های مربوط به توسعه را می­توان به راحتی شناسایی و با همتایان مقایسه کرد تا راه­ حل­ها را ارائه دهد.
  • فهرست مشکلات و راه ­حل­های مشترک جنبه­های اصلی توسعه بازار اوراق قرضه با ارز محلی. بیشتر مشکلات، از جمله تفکیک بازار، با وجوه تعداد زیادی از ابزارها را بیان می کند.
  • راهنمای طراحی برنامه ­های اصلاح بازار. این راهنما مسائل اقتصادی سیاسی و تعاملات بین اصلاحات، مانند استقلال عملیاتی بانک مرکزی و هماهنگی انجام شده با دفتر مدیریت بدهی را در نظر می­گیرد.

 

فراهم کردن کارهای مربوط به توسعه ظرفیت

چارچوب تشخیصی ارایه شده در یادداشت راهنما، یک رویکرد ساده و سیستماتیک را ارایه می­کند که کشورها می­ توانند برای ارزیابی سطح توسعه بازارهای خود، شناسایی مشکلات و نظارت بر پیشرفت هنگام اجرای سیاست ها از آن استفاده کنند. در عین حال، یافته ­های به دست آمده از کاربرد چارچوب می­تواند در شکل­ دهی به کارهای مربوط به توسعه ظرفیت در این کشورها کمک کند.

 

ادغام توسعه بازار در مشاوره سیاستی

یادداشت راهنما همچنین می­ تواند برای اطلاع رسانی بهتر توصیه ­های سیاستی در زمینه ­های اصلی فعالیت صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از جمله سیاست مالی و پولی، ثبات مالی، توسعه بازار سرمایه، مدیریت جریان­های خارجی، چرخه تجاری و رشد اقتصادی مفید باشد.

در بسیاری از موارد، برای کمک به توسعه بازارهای اوراق قرضه ارز محلی، طیف گسترده ­ای از اصلاحات مورد نیاز است و برای تعیین توالی و زمان ­بندی بهینه اصلاحات لازم است دقت لازم انجام شود. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی آماده هستند از طریق نظارت منظم بر اوضاع اقتصادی و مالی و همچنین گفت و گوی مداوم با مقامات مالی و پولی نقش مهمی در کمک به هماهنگی اصلاحات داشته باشند.

 

 

 

Source: https://blogs.imf.org/2021/03/12/keeping-it-local-a-secure-and-stable-way-to-access-financing/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

[1]  Guidance Note for Developing Local Currency Bond Markets

[2] Financial Sector Reform and Strengthening Initiative

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: