bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور جلوگیری از تخریب و چرای زودرس مراتع توسط دامداران، از کوچ پیش از موعد آن ها به مراتع استان تا قبل موعد کوچ ممانعت به عمل می آید و تاکنون از ورود بالغ بر ۴۵۰ کامیون و کامیونت حامل دام به ییلاقات استان کهگیلویه و بویراحمد جلوگیری شده است.

 

“غلام‌حسین حکمتیان‌اصل” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه تعدادی از عشایر زمان مناسب کوچ را رعایت نمی‌کنند و در بدترین زمان ممکن وارد مراتع ییلاقی استان می‌شوند، افزود: متاسفانه عشایر با رعایت نکردن زمان مناسب کوچ، سبب آسیب به مراتع میان‌بند و سردسیر استان می‌شوند.
وی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بعنوان یک ایل‌راه بزرگ در مسیر کوچ پاییزه و بهاره استان های هم‌جوار واقع‌ شده و بیشترین خسارت در راستای کوچ بهاره به مراتع این استان وارد می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان اشاره و با بیان اینکه کوچ ییلاقی باید از ۱۰ اردیبهشت ماه شروع شود اما متأسفانه عشایر استان‌های هم‌جوار(خوزستان و بوشهر) مصوبات ستاد کوچ را که با تاریخ کوچ استان‌های همجوار در یک موعد زمانی مشخص شده است رعایت نکرده و کوچ زودهنگام را شروع‌ کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به شرایط دمایی، اقلیم مناسب و علوفه کافی در استان‌های همجوار، لزومی ندارد دامدار کوچ پیش از موعد داشته باشد که در این رابطه انتظار داریم به عشایر استان‌های همجوار اطلاع‌رسانی مناسب صورت پذیرد.

 

حکمتیان اصل تاکید کرد: با توجه به اینکه مبدا کوچ، استان‌های همجوار است، انتظار می‌رود که استان‌های همجوار با در اختیار گذاشتن نهادهای لازم برای عشایر، مانع کوچ زودهنگام آن ها شود که متاسفانه این امر نه تنها تاکنون محقق نشده بلکه باعث بیشترین آسیب به مراتع استان ما می شود.
وی بیان کرد: به منظور عدم تخریب و چرای زودرس مراتع توسط عشایر، در گلوگاهای شهرستان‌های(کهگیلویه، گچساران، باشت، بویراحمد، بهمئی، لنده و دنا) با ایجاد پست‌های ثابت و اکیپ‌های گشت سیار از کوچ پیش از موعد آن ها به مراتع استان جلوگیری می‌شود.

برچسب ها: دام ، عشایر ، دام عشایر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: