bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۵ تن انواع کودشیمیایی طی هفته نخست فروردین امسال در استان تامین شده و در حال توزیع است.

 محمد صالح احمدی روز چهارشنبه در نخستین جلسه ستاد تغذیه گیاهی استان از تلاش تامین کنندگان کود برای جذب آن در استان تقدیر کرد و اظهار داشت: تغذیه در مرحله داشت محصولات پاییزه هم چون گندم، جو و کلزا و مرحله کاشت محصولات بهاره اهمیت زیادی در افزایش عملکرد این محصولات دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها کشاورزانی در سامانه پایش مواد کودی می‌توانند کود دریافت کنند که در سامانه پهنه‌بندی ثبت نام کرده باشند، افزود: اطلاع رسانی به موقع باید در این رابطه انجام شود.اضافه کرد: با توجه به پراکنش نامناسب بارش ها در سال زراعی جاری باید در همه شهرستان‌های استان اقدام محلول پاشی اوره شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان افزود: مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها هم نسبت به ثبت نام همه کشاورزان در سامانه پهنه بندی، خرید کودهای فسفاته و پتاسه توسط کارگزاران فعال هر شهرستان برای تکمیل سبد کودی کشاورزان برای کشت‌های بهاره اقدام کنند.

وی میزان تامین کود اوره استان را در سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: میزان تامین انواع کود در هفته نخست سال جدید هم ۱۰ هزار و  ۲۰۵ تن بوده است.

مدیرشرکت خدمات حمایتی استان کردستان هم در این جلسه تخصیص هشت هزار تن کود اوره در ابتدای سال جاری در استان را بی سابقه خواند و گفت: از سازمان تعاون روستایی استان درخواست داریم تا نسبت به خرید بخشی از این تخصیص اقدام کنند.

نماینده سازمان تعاون روستایی استان کردستان نیز میزان خرید کود اوره توسط این تعاونی را در سال گذشته ۱۳ هزار و  ۱۱۹ تن اعلام کرد و افزود: بنابر دلایلی همه سهمیه کودی ابلاغ شده در سال گذشته به طور کامل تحقق نیافت.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کردستان هم بر ترویج محلول پاشی کود اوره در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: عدم مصرف کودهای فسفاته و پتاسه منجر به گرسنگی پنهان و افت عملکرد محصولات زراعی در سنوات آتی خواهد شد لذا باید به آن توجه ویژه شود.

این استان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: