bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
سرپرست مدیریت جهادکشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان این شهرستان سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ تن انواع محصول گلخانه‌ای از ۱۵ هکتار سطح زیرکشت برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی کردند که این میزان تولید نسبت به سال ۱۳۹۸، ۲۰ درصد افزایش دارد.

علی محمد هوشمند عصرچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت افزایش تولید را ارایه آموزش های علمی به کشاورزان، استفاده از نظر کارشناسان ترویج و ایجاد ۲ هکتار سطح زیرکشت جدید گلخانه ذکر کرد.

وی متوسط برداشت محصول خیار سبز در هر هکتار را ۲۰۰ تن و در بعضی گلخانه ها ۳۰۰ تن در واحد سطح ذکر کرد که به گفته هوشمند عمده محصولات تولیدی خیار سبز ، فلفل، گوجه فرنگی و سبزی است.

این مسوول اضافه کرد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان محصول با همکاری ۲۰ نفر بهره بردار تولید شد.

هوشمند با بیان اینکه بوته خیار گلخانه‌ای هر سال در ۲ دوره در ماه های مرداد و دی ماه  کشت می شود ، افزود: برداشت محصول پس از گذشت  ۴۰ روز از زمان کشت آغاز می شود.

از هر هکتار گلخانه‌ چهار برابر فضا باز خیار سبز تولید می‌شود

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: از هر هکتار گلخانه‌ به طور متوسط ۲۰۰ تا ۳٠٠ تن خیارسبز برداشت می‌شود، در حالی که در فضای باز در هر هکتار ۵۰ تن محصول تولید می‌شود.

حسن زارع با اشاره به کمبود آب و لزوم تغییر الگوی کشت از سنتی به آبیاری نوین، خاطرنشان کرد: کشت محصول گلخانه‌ای با هدف مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ، بهره وری از آب و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال بیشتر اجرا می شود.

زارع خاطرنشان کرد: در اجرای کشت و برداشت محصول گلخانه ای در این شهرستان ۸۰ نفر به صورت مستقیم  و سه برابر آن به صورت غیرمستقیم در صنعت محصول گلخانه ای اشتغال دارند.

این کارشناس بخش کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم تغییر الگوی کشت و پرداخت  وام  بانکی، افزایش طرح توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در اولویت کار این نهاد قرار دارد .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است .

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات با کیفیت گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: