bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
عضو شورای ملی زعفران گفت: تمام نهاده‌های کشاورزی از جمله سم، کود، سوخت و حمل و نقل افزایش بیش از ۲۰ درصدی را شاهد بوده است، اما قیمت زعفران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش چندانی نداشته است.

علی حسینی  در خصوص وضعیت بازار زعفران درسالی که گذشت، گفت: باتوجه به میزان تولید زعفران در کشور ما قادر هستیم نیاز جهان به این محصول ارزشمند را تأمین کنیم منتهی از اواخر سال گذشته تا کنون شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل شدن بازار‌های هدف صادراتی پروسه عرضه کالا در خیلی از بازار‌ها را دگرگون کرده است و باتوجه به شرایط پیش آمده باید آمادگی لازم برای رفع مشکلات صادرات با احداث پایگاه‌های عرضه در کشور‌های هدف تأمین محصول زعفران برای کشور‌های خواهان زعفران را در دست می‌گرفت.

عضو شورای ملی زعفران تأکید کرد: غفلت ۴۰ ساله در بخش زعفران علی‌رغم اینکه صادرات زعفران را با محدودیت همراه کرده است و امکان رفع این مشکل وجود دارد، اما صرفاً دلمان به این خوش است که عده‌ای زعفران ما را خریداری کنند و در بازار‌های هدف به فروش رسانند که این بدترین شیوه تولید تا تجارت است.

وی افزود: وقتی ما قابلیت تولید محصولی را در حجم بالا داریم همزمان برای بازارسازی و ضمانت کافی بازار‌های آینده باید تلاش شود که در این زمینه باید حداقل در چندین کشور هدف مراکزی را جهت عرضه و اطلاع‌رسانی خریداران در نظر گرفته می‌شد تا مشکلی برای صادرات ایجاد نشود.

حسینی تأکید کرد: در حال حاضر تمام تمرکز بر خرید و صادرات زعفران است که این کشور برای کشوری همچون ایران که در تولید زعفران رتبه دارد، ایده‌آل نخواهد بود.

عضو شورای ملی زعفران در توضیح قیمت زعفران به نسبت قیمت نهاده‌های تولید، گفت: تمام نهاده‌های کشاورزی از جمله سم، کود، سوخت و حمل و نقل افزایش بیش از ۲۰ درصدی را شاهد بوده، اما قیمت زعفران نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.

وی افزود: سال ۹۸ قیمت زعفران بین ۶ تا ۱۳ میلیون تومان بود و در سال ۹۹ هر کیلو زعفران بین ۷ تا ۱۴ میلیون تومان فروخته شد که نسبت به افزایش قیمت نهاده‌ها در بخش کشاورزی رقم ناچیزی بوده است.

حسینی گفت: ناهماهنگی بین هزینه‌های تولید و انتظارات واقعی کشاورز وجود دارد که باید به درستی مدیریت شود.

عضو شورای ملی زعفران تأکید کرد: توسعه صادرات، توسعه فرهنگ مصرف و ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی در بخش زعفران نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌های مرتبط بخش خصوصی و تشکل‌هاست.

وی افزود: کشاورز برای تولید هرساله خود و فروش محصول زعفران نباید دغدغه‌ای داشته باشد و باید با هماهنگی بخش‌های مربوطه این مشکل رفع شود.

حسینی با انتقاد از رقم بالای کرایه حمل زعفران با ناوگان هوایی، گفت: در سال ۹۹ کرایه حمل زعفران با هواپیما افزایش چشمگیری داشته است و یکی از مسائلی که فعالان بخش زعفران با آن مواجه هستند محاسبه هزینه صادرات زعفران بر اساس حجم و وزن است که ممکن است افرادی که قصد صادرات زعفران در وزن پایین را دارند متضرر کند.

عضو شورای ملی زعفران گفت: رشد قاچاقچی‌ها نیز در مدت اخیر صادرات منظم و اصولی زعفران را به چالش کشیده است که باید برای مقابله با این معضلات قبل از درگیر شدن با این مسائل تدبیری اندیشیده شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: