bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
تازه‌ترین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که با افزایش بیش از ۶۵ درصدی آمار بیماران کرونایی بستری ، این استان با شتاب خیلی تندی مسیر رسیدن به پیک چهارم را طی می‌کند.

طبق گزارش این دو دانشگاه ، آمار بیماران بستری در استان طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۳ فروردین به ۷۲۹ نفر رسیده است که ۲۸۸ نفر معادل ۶۵ درصد بیشتر از نخستین روز سال ۱۴۰۰ است.

تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مازندران روز اول فروردین امسال ۴۴۱ نفر و کمترین میزان طی ۶ ماهه دوم سال ۹۹ بود.

روند افزایشی دوباره بیماران بستری در استان که از روز دوم فروردین آغاز شده بود ، طی ۲ هفته گذشته بدون وقفه ادامه یافت ، وضعیتی که نتیجه آن بازگشت رنگ قرمز کرونایی به مازندران در سیزدهمین روز فروردین و آخرین روز تعطیلات نوروزی بوده است.

به عبارتی دیگر ، مازندران که با رنگ بندی زرد و آبی کرونایی وارد سال جدید شده بود ، با یک شهرستان قرمز و چهار شهرستان نارنجی تعطیلات نوروزی را به پایان رساند تا یک بار دیگر ثابت شود فاصله میان رنگ آبی و زرد با وضعیت قرمز تنها ۲ هفته عدم رعایت نسبی پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در کنار عادی انگاری رفتاری است.

۱۶۱ بیمار جدید در ۲۴ ساعت 

طبق گزارش جدید دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند. ۱۳۴ تن از این بیماران در مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۲۷ نفر هم در بیمارستان های بابل بستری شدند.

همچنین در این مدت ۱۱۰ بیمار کرونایی بستری هم پس از بهبودی نسبی از بیمارستان های استان ترخیص شدند که سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۹۱ و بابل ۱۹ نفر بود.

بررسی آماری بیماران جدید و ترخیصی نشان می دهد که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ بیمار کرونایی به مجموعه بیماران بستری اضافه شده است. این تفاضل آماری به این معنا است که اگر همین روند  ادامه یابد ، طی یک هفته آینده آمار بیماران کرونایی بستری استان چهار رقمی می شود.

بر اساس گزارش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، از مجموع ۷۲۹ بیمار کرونایی بستری ، ۱۵۰ نفر معادل حدود ۲۱ درصد به خاطر وخامت حالشان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

همچنین طبق این گزارش ، آمار فوتی های کرونایی هم طی روزهای اخیر به خاطر افزایش تعداد بیماران بخش مراقبت های ویژه ۲ رقمی شده است.

تغییر سریع رنگ بندی کرونایی

روند افزایشی مبتلایان بستری کرونایی در مازندران سبب شده است تا رنگ بندی شهرستان های این استان هم طی یک هفته اخیر با سرعت بالایی وارد مسیر تغییر منفی شود.

مازندران ۲۲ شهرستان دارد که در آخرین روزهای سال ۹۹ با ارزیابی سامانه ماسک رنگ کرونایی تمامی آنها زرد و آبی شده بود. رنگ زرد به معنای خطر متوسط و رنگ آبی هم خطر کم است.

با وجود هشدارهای مکرر مراجع بهداشتی و مسئولان مازندران مبنی بر این که تغییر رنگ بندی به معنای از بین رفتن کرونا و پایان خطر نیست ، ولی عادی انگاری رفتاری در بازارهای شب عید و دید و بازدیدهای عیدی به همراه سفر گردشگران نوروزی ، رنگ بندی کرونایی کم خطر مازندران را خیلی زود تبدیل به پرخطر و بسیار پرخطر کرده است.

سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت ۱۱ فروردین ماه رنگ کرونایی قائمشهر را که نخستین میزبان کرونای انگلیسی در استان بود نارنجی کرد و رنگ آبی ۲ شهرستان چالوس و فریدونکنار را هم تبدیل به زرد کرد.

مازندران با ۶ شهرستان آبی و ۱۶ شهرستان زرد وارد سال ۱۴۰۰ شده بود ولی با یک شهرستان قرمز ، چهار شهرستان نارنجی و از دست دادن تمامی شهرستان های آبی کرونایی تعطیلات نوروزی را به پایان رسیده است.

طبق آخرین به روز رسانی نقشه کرونایی کشور در سامانه ماسک ، اکنون وضعیت شهرستان قائمشهر قرمز است. این شهرستان برای رسیدن از رنگ نارنجی به قرمز تنها ۲ روز فاصله داشت .

بر اساس این ارزیابی شهرستان‌های آمل ، ساری ، رامسر و گلوگاه با افزایشی شدن تعداد بیماران بستری و مبتلایان به ویروس کرونا از وضیت زرد خارج و به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دادند.

نتیجه عدم توجه به هشدارها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری فیزیکی و سفرهای نوروزی به مازندران طی ۲ هفته گذشته این بوده است که از ۲۲ شهرستان استان یک شهرستان دارای وضعیت قرمز ، چهار شهرستان وضعیت نارنجی و ۱۷ شهرستان هم در وضعیت زرد قرار بگیرند.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: