bazarnews

کد خبر: ۹۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
نایب رییس اتحادیه طلاو جواهر به بازارنیوز گفت؛
کشتی‌آرای گفت: برای ۶ ماهه ابتدایی سال، ثباتی که هم‌اکنون هم وجود دارد را پیش‌بینی می‌کنیم. از نظر شاخص‌های اقتصادی، بازه قیمتی طلا همین حدود فعلی خواهد بود و نه توانایی افزایش و نه کاهش را دارد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلاو جواهر در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت بازار طلا  در سال ۹۹ اظهار کرد: طلا در سال ۹۹، بازار پرفراز و نشیبی داشت. قیمت جهانی طلا در ابتدای سال با هر اونس، ۱۵۰۰ دلار شروع شد، اواسط سال به ۲ هزار و در اواخر سال به ۱۷۰۰ دلار رسید و باعث شد که قیمت سکه که در اول سال ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، در روز‌های پایانی، به ۱۱ میلیون تومان افزایش پیدا کند که البته در اواسط سال به ۱۶ میلیون تومان هم رسیده بود.

وی افزود: سال ۹۹، بازار‌های جهانی و داخلی تحت تاثیر بیماری کرونا قرار داشت. بازار داخلی تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی قرار گرفته بود و بازار‌های جهانی به دلیل رشد منفی اقتصاد جهانی متاثر از بیماری کرونا (که باعث شده بود ارزش برابری ارز‌ها کاهش یافته که منجر به افزایش شدید قیمت طلا شد)؛ افزایش پیدا کرد. از نظر اقتصادی هم تقاضا برای خرید طلا حهت سرمایه‌گذاری در اواسط سال افزایش پیدا کرده بود، ولی در روز‌های پایانی سال این بازار اشباع شده بود.

کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و جواهر در سال گذشته توضیح داد: خرید و فروش مصنوعات طلا و جواهر به دلیل افزایش قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم، کاهش پیدا کرد. به همین دلیل در این بازار در یک ماه پایانی، سال ثبات قیمت داشتیم.

نایب رییس اتحادیه طلاو جواهر درباره شایعه ریزش شدید قیمت طلا در سال جدید و ضرر احتمالی سرمایه‌گذاران این بازار، اظهار کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و قیمت طلا و سکه با توجه به مدیریتی که بانک مرکزی روی قیمت ارز و طلا دارد، ثبات خواهند داشت.

وی در پیش‌بینی وضعیت این بازار در سال ۱۴۰۰ گفت:  برای ۶ ماهه ابتدایی سال،  ثباتی که هم‌اکنون هم وجود دارد را پیش‌بینی می‌کنیم. از نظر شاخص‌های اقتصادی، بازه قیمتی طلا همین حدود فعلی خواهد بود و نه توانایی افزایش و نه کاهش را دارد. اگر کاهش زیاد باشد، مسئله صادرات به وجود می‌آید، چون صادرات باید به نوعی باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد. همچنین هم به دلیل این که کنترل روی قیمت ارز وجود دارد، بعید است شوک افزایش قیمت داشته باشیم.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: