bazarnews

کد خبر: ۹۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ایران اکنون رتبه هفتم از نظر ذخایر مس را در سطح جهان دارد که در سال ۱۴۰۰ این رتبه را یک پله بالاتر ارتقا خواهیم داد.

اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه  این شرکت  در سال گذشته 101 هزار متر حفاری عمقی در کشور انجام داد که نتیجه این اکتشافات یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار نیم درصد بوده است، اظهارداشت: این اکتشافات باعث شد تا ذخیره مس از 8 میلیارد تن عبور کند.  البته ذخایر مس کشور 36.5 میلیون تن بود که با اکتشافات 2 سال اخیر به بیش از 40 میلیون تن رسیده است. 

وی با اشاره به رکورد تولید 280 هزار و 300 تنی تولید کاتد مس گفت:  در تولید آند هم  354 هزار تن تولید داشتیم که  این رقم به معنای رشد 16 درصدی در این حوزه است.  در تولید کنسانتره هم به یک میلیون و 200 هزار تن تولید رسیده ایم.

*سه طرح مهم شرکت ملی مس برای جلوگیری از کمبود مس در بازار

سعد محمدی با تاکید بر تامین کامل مس و جلوگیری از بروز کمبود، افزایش تقاضا و افزایش قیمت آن گفت: امسال 3 طرح مهم افتتاح خواهد شد، معدن و کارخانه کنسانتره در آلو، معدن و کارخانه دره زار و کارخانه تکمیلی سرچشمه حدود 800 میلیون دلار به درآمد شرکت مس اضافه خواهند کرد که با هزینه پایین تاثیر به سزایی در تامین سود کشور خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ظرفیت فعلی کارخانه‌های کنسانتره ما یک میلیون و 150 هزار تن است که ظرف 4 سال آینده این میزان به 2 میلیون و 300 هزار تن خواهد رسید. امیدواریم ظرفیت کاتد کشور به 600 هزار تن ارتقا پیدا کند که جایگاه ما را از شرایط فعلی با 2 میلیارد دلار درآمد به حدود 4و نیم میلیارد دلار می رساند. این اتفاق ما را در بین 10 شرکت برتر دنیا قرار خواهد داد. 

مدیرعامل شرکت ملی مس با تاکید بر رکورد شکنی در حوزه صادرات گفت: امروز الکتریسیته 19 درصد از مصرف انرژی جهان را در اختیار دارد که تا 30 سال آینده در جهان به 49 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین عنصر در این زمینه عنصر مس است پس زمینه برای افزایش تولید مس وجود دارد. 35 درصد خودرو‌های جهان برقی خواهند شد و با توجه به اینکه 89 کیلوگرم مس در این خودروها استفاده می شود، شرکت های خودروسازی مصرف کننده عمده مس خواهند شد. با توجه روند افزایش جمعیت و مصرف سالانه مس، حداقل مصرف 5 میلیون تن مس را شاهد خواهیم بود. عیار99.999 مس تولید شده در ایران شرایط تبدیل شدن به یک بنگاه بزرگ را برای شرکت ملی ایجاد خواهد کرد.

 سعد محمدی گفت:  ابتدای سال قیمت سهام مس حدود 700 تومان بود و در پایان سال به هزار و 300 تومان رسید. ما متعهد هستیم که در یک بازه زمانی یک ساله اهداف خود را محقق کند. افرادی که به هر دلیلی سهام خود را نگهداری کنند با طرح‌های توسعه‌ای، با رشد و سود‌دهی مواجه خواهند شد. توسعه‌ و افزایش درآمد بیانگر اتفاقی مثبت است و قطعا شرایط مساعدی ایجاد خواهد شد.  

*به جای اخذ حقوق دولتی شرکت‌ها را موظف به تولید و اشتغال زایی کنید

وی با اعلام اینکه قیمت حقوق دولتی شرکت ملی مس زیاد است و باید روی آن کارشناسی شود، گفت: سرمایه گذاری های انجام شده نیاز به توجه و همراهی دارد تا از سرمایه گذاران حمایت شود. حقوق دولتی حداکثر 4 درصد است و عدد 9 درصد امروز ما بیش از تصور است. بهتر است در ازای حقوق دولتی شرکت‌ها را موظف به تولید و اشتغال زایی کنند.

مدیر عامل شرکت ملی مس گفت: ما قطعا نیازمند ماشین آلات جدید و بهبود تجهیزات هستیم تا بهره‌وری و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم. باید متناسب با افزایش و گسترش تولید تجهیزات مناسب برای رقابت بین‌المللی داشته باشیم. 15 دستگاه اکتشافی و حفاری عمیق جدید خریداری شده میزان اکتشافات ما را به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید. 

 *برنامه جامع مس تدوین شد/ برای تحقق اهداف با برخی مشکلات قانونی روبه رو هستیم

سعد محمدی با اشاره به شعار سال تشریح کرد: حقوق دولتی می‌تواند یکی از عواملی باشد که شرکت‌ها را به سمت تولید و اشتغال سوق دهد. اسید سولفوریک به جای تبدیل از گوگرد، از فرایند ذوب جدا می‌شود.اسید تولید شده در صنایع مس ارزان فروخته می‌شود مشکلی نیست، ما برای حمایت از تولید کننده‌های اسید قیمت را هم افزایش دادیم. در تلاش هستیم تا تولید اسید فسفریک را راه‌اندازی کنیم و در بازار‌های جهانی به فروش برسانیم. ضمن این که این اسید توان تبدیل شدن به کود فسفاته را دارد. برنامه جامع مس نوشته و تدوین شده و زیر بنا‌ها برای رسیدن به اهداف در حال تامین است، اما انتشار سندی پخته، جامع به زمان نیاز دارد. ما با برخی مشکلات قانونی مواجه هستیم که باید بررسی و برطرف شود.

مدیر عامل شرکت ملی مس با اشاره به اکتشاف 720 میلیون تنی مس پرفیری در سریدون، در نزدیکی سرچشمه گفت: این شرکت   جزو اولین شرکت‌هایی بود که اقدام به ارائه پیش بینی سود کرد. اختلاف سود محاسبه شده مربوط به برنامه شرکت برای خرید قراضه بود که آن را انجام ندادیم. این موضوع از طریق کودال شفاف سازی شد و در حقیقت اشتباهی در محاسبات صورت نگرفته است. میزان سود شرکت مس به راحتی در مقایسه با سال‌های گذشته قابل پیش بینی است. خام فروشی باید تعریف شود. عیار نیم درصد مس فرآوری شده و به کنسانتره تبدیل می‌شود. این بعد از ذوب مجددا پالایش شده و به ورق کاتد تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شرکت در قالب 29 پروژه با سرمایه‌گذاری 2.4 میلیارد یورو و 30 هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

 

تسنیم/

برچسب ها: مس ، ذخیره مس ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: