bazarnews

کد خبر: ۹۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
همیشه چند ماهی به عید مانده خیلی از افراد و به‌ویژه خانم‌ها دست به کار می‌شوند و از انواع رژیم‌های غذایی مختلف کمک می‌گیرند تا اضافه‌وزن خود را کم کنند و به‌اصطلاح در نوروز خوش‌اندام شوند.

حتی در شرایطی که این کاهش وزن موثر باشد و به وزن ایده‌آل برسید، احتمال این‌که بعد از عید با اضافه‌وزن دوباره مواجه شوید وجود دارد. معمولا عید نوروز با خوراکی‌های متنوعی که دارد و با انواع شیرینی و شکلاتی که در بیشتر خانه‌ها هست، افراد را تا حد زیادی مستعد چاقی و اضافه‌ وزن می‌کند و اغلب بعد از پایان دو هفته تعطیلات عید و نیز بی‌تحرکی ناشی از آن چند کیلویی اضافه‌ وزن پیدا می‌کنند. به همین دلیل، روزهای بعد از تعطیلات فرصت خوبی است تا از شر این وزن اضافه خلاص شوید.

به‌موقع اقدام کنید

چند کیلو اضافه‌ وزن بعد از تعطیلات نوروز شاید به‌ظاهر موضوع مهمی نباشد اما نباید ساده از کنارش بگذرید و رهایش کنید. هرچه از تعطیلات بگذرد و شما فکری به حال وزن اضافه‌شده نکنید، به‌مرور میزانش بیشتر شده و کم‌کردنش دشوارتر می‌شود. تا وقت دارید شروع کنید وزن‌تان را به حالت قبل برگردانید.

انرژی دریافتی را کم کنید

به‌طور قطع یکی از دلایل اصلی اضافه‌ وزن در عید، افزایش دریافت کالری و خوردن غذاها و خوراکی‌های شیرین و پرکالری مانند آجیل است؛ بنابراین با کم‌کردن یا قطع مصرف این خوراکی‌ها می‌توانید به هدف‌تان نزدیک شوید. در تعطیلات نوروز معمولا روزانه چهار پنج شیرینی و مقداری آجیل می‌خوریم. هر شیرینی معمولا ۲۰ تا ۴۰ کیلوکالری و هر ۱۰ مغز مخلوط حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

این تعداد شیرینی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰‌ کیلوکالری و یک تا دو کاسه آجیل هم حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوکالری به بدن انرژی می‌رساند. انرژی مورد نیاز برای بدن یک فرد حدود ۲۰۰۰ کیلوکالری است بنابراین، اگر با وزنی متوسط روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوکالری انرژی بیشتر دریافت کنید، با احتساب دو هفته تعطیلات عید، اضافه‌وزنی حدود دو کیلوگرم را تجربه خواهید کرد. در روزهای عید معمولا انواع خوراکی‌های خوشمزه در دسترس است و روی میز چیده می‌شود. برای رهاشدن از شر اضافه‌وزن ایجادشده، در اولین قدم، این خوراکی‌ها را از جلوی چشم بردارید و هرگز سراغ‌شان هم نروید تا مصرف‌شان برایتان عادت نشود. کاهش وزن آهسته اتفاق می‌افتد و نباید انتظار داشته باشید در چند روز به وزن مطلوب‌تان برسید.

وعده‌ های غذایی را کمتر کنید

اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که هرگز برای لاغر شدن هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید و به خاطر داشته باشید که به‌جای حذف وعده‌ها، حجم آنها را کم کنید. در کنار حذف خوراکی‌های عید و فعالیت بدنی، سعی کنید مقدار غذای کمتری نسبت به روزهای دیگر در وعده‌های اصلی مصرف کنید. اگر هم با این کار احساس گرسنگی می‌کنید، حجم غذایتان را در وعده‌های بیشتر تقسیم کنید. فکر نکنید با گرسنگی‌کشیدن می‌توانید لاغر شوید. بلکه برعکس، با این کار فقط به خودتان آسیب وارد می‌کنید. غیر از وعده‌های اصلی، حتما از میوه‌ها در طول روز استفاده کنید تا علاوه‌بر این که احساس گرسنگی را در شما کمتر می‌کند، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را هم تأمین می‌کند.

از دورچین‌ ها غافل نشوید

در کنار این‌که حجم وعده‌های غذایی را کمتر می‌کنید، می‌توانید در کنار آن از دورچین‌هایی مثل ماست، زیتون و انواع سالاد استفاده کنید. این مواد غذایی علاوه‌بر این‌که فیبر و مواد مورد نیاز بدن‌تان را فراهم می‌کند، کمک می‌کند حجم معده‌تان پر شود و کمتر احساس گرسنگی کنید. حتی برای کم‌کردن مقدار دو تا سه کیلوگرم وزن که از نظر شما چیزی نیست، سعی نکنید با حذف موادغذایی خاصی مثل برنج، روغن یا گوشت سریع‌تر به نتیجه برسید. حذف هریک از این مواد، سلامت بدن شما را به خطر می‌اندازد.
از هرکدام به اندازه در رژیم روزانه‌تان استفاده کنید و فقط حجم مصرف را پایین بیاورید.

حتما فعالیت بدنی داشته باشید

در کنار کاهش دریافت انرژی، فعالیت بدنی و پیاده‌روی ساده برای سوزاندن کالری‌ها و چربی‌های تجمع‌یافته در بدن لازم است و کمک می‌کند سریع‌تر تجزیه و سوزانده شود. فعالیت بدنی روند کاهش وزن را در هر حالتی افزایش می‌دهد. پس هرگز از آن غافل نشوید. روزهای اول بهار بهترین فرصت برای قدم‌زدن در طبیعت و لذت‌بردن از هوای خوب این روزهاست.

اگر شاغل هستید و فرصت کافی برای این کار ندارید یا با اتوبوس و مترو تردد می‌کنید، یک ایستگاه دورتر از محل کار پیاده شوید و مسیر باقیمانده را پیاده بروید. اگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید نیز کمی دورتر خودرو را پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید تا از هر فرصتی برای تحرک استفاده کنید. هنگام کار هم سعی کنید زیاد ننشینید.

اگر کارتان به‌گونه‌ای است که ساعت‌های طولانی باید نشسته باشید، در فواصل کوتاه به بهانه صحبت با همکاران، نوشیدن آب یا آوردن چای از جایتان بلند شوید و چند قدم راه بروید. این تحرک‌ها شاید بی‌فایده به نظر برسد ولی بهتر از بی‌تحرکی طولانی پشت میز است.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه جام جم 

برچسب ها: اضافه وزن ، نوروز ، سلامت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: