bazarnews

کد خبر: ۹۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و عرضه بیش از دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ طی دو روز گذشته در استان تهران و سایر استان‌های کشور بازار مرغ رو به آرامش است.

«کاظم خاوازی» عصر یکشنبه در حاشیه چهارمین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور در جمع خبرنگاران افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده روز گذشته (شنبه) یک هزار و ۱۱۶ تن و امروز یکشنبه یک هزارو ۴۵۰ تن مرغ وارد استان تهران شد که البته این تدارک برای استان البرز هم دیده شده و به این ترتیب بازار مرغ آرام گرفته است.

وی اظهارداشت: هرچند به حد کافی برای مرغ تدارک شده بود با اتفاقاتی که دست به دست هم داد، تصویر خیلی نامناسبی از  تولید را نشان داد بنابراین در چهارشنبه ۱۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ دولت تصمیم گرفت که در اصل یک واحد هماهنگی بزرگ تحت عنوان قرارگاه ساماندهی مرغ ایجاد کند که بتواند با هماهنگی همه دستگاه ها  بازار را کنترل کند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این قرارگاه که یک واحد هماهنگی بزرگ است از همان شب کار خود را شروع کرد و در روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه به کار خود ادامه داد و یکی از این تصمیم‌ها برنامه ریزی برای استان هایی همچون تهران، البرز، سیستان و بلوچستان که به لحاظ  قیمتی دچار مشکل شدید بودند، گرفته شد.

وی گفت: همچنین نظارت بر میزان توزیع و نظام توزیع و تامین مرغ برای استان های مختلف انجام شد با این که ما مطمئن بودیم مرغ به اندازه کافی تولید شده است.

خاوازی اضافه کرد: درجریان بازدیدی که از مراکز عمده فروشی و خرده فروشی داشتم مردم از این رویه عملکرد دولت خوشحال هستند البته این خوشحالی می‌توانست دو تا ۲.۵ ماه قبل هم اتفاق بیفتد، زیرا تولید مرغ به اندازه کافی در کشور وجود داشت.

تلاطم بازار مرغ ناشی از سودجویی برخی صنوف و واحدهای بسته بندی 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه  قرارگاه ساماندهی مرغ کشور همه اجزای سیستم را با یکدیگر تنظیم و هماهنگ می کند تا دیگر این اتفاقات نیفتد افزود: در طی برگزاری جلسه های مختلف در خصوص همه مشکلات مردم در قرارگاه بحث شد و تک به تک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و همه منافذی که باعث خروج مرغ از دسترس دهک های پایین جامعه می شد مورد شناسایی قرار گرفت.

وی اظهارداشت: آنچه که ما در بازار می دیدیم اینکه مردم به مرغ فروشان مراجعه می کردند و مقدار زیادی مرغ قطعه بندی در صنف وجود داشت اما مرغ کامل در بازار نبود که فروش این نوع مرغ با قیمت های گزاف به دهک های پایین جامعه ظلم بود.

خاوازی ادامه داد: بنابراین دهک های پایین به میادین میوه و تره بار مراجعه می کردند و به دلیل کمبود غرفه های میادین  صف های طویلی تشکیل می شد علیرغم اینکه این مرغ به میزان کافی تولید شده بود.

وی مشکل کمبود مرغ را در نظام توزیع نامناسب آن عنوان کرد و گفت: باید میزان انبوه مرغ وارد بازار می کردیم که این عطش دو نرخی شدن قیمت مرغ کاهش پیدا کند که در این شرایط تولیدکنندگان، همکاران ما در وزارت صمت،   وزارت دادگستری،  وزارت کشور وزارت اطلاعات کمک کردند و امروز آرامشی در بازار حاکم است و این را پایش می کنیم تا این شرایط پایدار بماند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: همچنین در قرارگاه اقدامات موقتی شامل ممنوعیت قطعه بندی در سطح صنف و شرکت های بسته بندی را انجام دادیم زیرا یکی از مشکلات عدیده ما شرکت‌ها و  واحدهای بزرگ بسته بندی در قالب زنجیره های بزرگ بودند که قیمت آنها بسیار بالاست و تنها به درد دهکهای بالا می خورد و عملا مرغ را از دسترس افراد ضعیف جامعه خارج می کرد.

وی تصریح کرد: حدود ۳۶۵ تن مرغ تنظیم بازار در یک شیفت واحدها بسته بندی می‌شد و  ما متوجه شدیم در سه شیفت مشغول کار هستند و البته که ما طرفدار اشتغال هستیم و برای اینها فکری خواهیم کرد،  اما مرغی که مربوط به دهک های پایین جامعه بود را خارج می کردند این اتفاق میمونی برای مردم نبود.

خاوازی با اشاره به سال تولید ادامه داد: تولیدکنندگان مرغ کشور در سال تولید باید حمایت شوند بنابراین در قرارگاه با کمک متخصصین آنالیز قیمت ها روی قیمت مرغ بحث شد زیرا با وجود افزایش نرخ حمل و نقل، تاخیر در دسترسی تولیدکنندگان به نهاده ها و افزایش دیگر هزینه های  تولید از مهرماه قیمتی برای مرغ تعیین نشده بود بنابراین این نرخ گذاری توسط قرارگاه انجام شد.

وی افزود: برخی تصور می کنند چون مرغ نهاده با قیمت ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کند باید با قیمت خاصی به دست مردم برسد اما  باید بدانیم که تامین نهاده ها با نرخ رسمی تنها  ۴۰ تا  ۵۰ درصد هزینه ها را تامین می کند که این موضوع رفع شد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره  برنامه آتی قرارگاه ساماندهی مرغ کشور گفت: مرغ تولیدی امروز کشور حاصل برنامه ریزی یکسال تا ۱.۵ سال گذشته با تدارک گله های اجداد، گله های مادر، جوجه یکروزه و پرورشی و نهاده ها است که اگر هر کدام از حلقه ها دچار مشکل شود تولید دچار مشکل می شود.  

خاوازی با تاکید براینکه اکنون نهاده ها به میزان  کافی تامین شده است اظهارداشت: علیرغم همه مشکلات و فشارهای  ناشی از تحریم ها حداقل در پنج  ماه گذشته تمامی اجزای تولیدکنندگان مرغ گوشتی در بالادست و پایین دست  ۱۰۰ درصد نهاده های خود را تحویل گرفتند و  یکی از کارهای قرار گاه تثبیت و پایداری تولید برای آینده کشور است.
 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: