bazarnews

کد خبر: ۹۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: موانعی در اجرای طرح های آبیاری نوین، توسعه و کشت گیاهان کم آبخواه در شهرستان وجود ندارد و مجموعه این نهاد آماده هرگونه همکاری با کشاورزان و بهره برداران است.

علی محمد هوشمند عصریکشنبه در گفت و گو باخبرنگاران و نمایندگان اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به « سال تولید، پشتیبانی‌ها ، موانع زدایی ها» نامگذاری شد، افزود: تلاش این نهاد در سال جاری افزایش تولید با بهره وری آب مجازی در بخش کشاورزی است .

وی اظهارکرد: توسعه کاشت محصولات گلخانه ، گیاهان دارویی ، افزایش اجرای آبیاری نوین و همچنین اصلاح پرورش دام نژادهای پربازده  سر لوحه کار مدیریت جهاد کشاورزی است.

هوشمند بابیان اینکه جذب سرمایه گذاران در ساخت مجتمع پنج هزار راسی دام سنگین و سبک بخش بهمن  و ایجاد گلخانه  در۲۰ هکتار اراضی دهستان تیجرد بخش مرکزی ابرکوه در دست اقدام است خاطرنشان کرد: اگر موانعی برای ساخت این طرح ها باشد قطعا با تعامل و همکاری که بین مسوولان ذیربط این شهرستان فراهم است برداشته می شود.

وی با اشاره به پدیده بیش از ۲ دهه خشکسالی در شهرستان خاطرنشان کرد: ابرکوه با کمبود آب در بخش کشاورزی مواجه است ،لذا کشاورزان و بهره برداران با کمک های بلاعوض دولت و مشارکت خود آبیاری نوین را توسعه دهند .

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با تاکید براینکه این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی و دامی رتبه نخست تا سوم استان یزد را در اختیار دارد، اظهارکرد: زمینه برای تاسیس صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی و دامی فراهم است و در این زمینه مسوولان مدیریت جهادکشاورزی با سرمایه گذاران آماده همکاری هستند.

وی با اشاره به پدیده ناخوشایند تغییر کاربری اراضی یادآور شد : تغییر کاربری اراضی برای جهاد کشاورزی قابل قبول نیست و در این زمینه به شدت با پدیده تغییر کاربری اراضی که خسارت سنگینی به منابع طبیعی وارد می آورد جلوگیری می شود.

خبرنگاران برای جذب سرمایه گذاران بخش کشاورزی نقش تاثیرگذاری دارند

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه تاکید کرد: خبرنگاران با توجه به ظرفیت و توانایی بالایی که دارند می توانند برای جذب سرمایه گذاران  در سطوح مختلف کشاورزی در این شهرستان همکاری کنند، زیرا آنها نقش تاثیرگذاری در این مورد دارند.

هوشمند ادامه داد: این شهرستان یکی از قطب های مهم تولیدی استان یزد است و با تلاش  هشت هزار و ۵۰۰ خانوار بهره بردار سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی ابرکوه در ادامه با اشاره به لزوم استفاده بهینه از آب در تولید محصول باغی و زراعی هم گفت: تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده  که ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مربوط به هفت سال گذشته است.

در این نشست به پاس خدمات خبرنگاران در سال ۱۳۹۹ از سوی سرپرست مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه لوح سپاس به آنها اهدا شد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و بخشی از محصول کشاورزی و دامی در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت و ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: