bazarnews

کد خبر: ۹۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت بهاره محصولات کشاورزی در ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی این استان آغاز شد.

محمدصالح احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری کشت بهاره در مزارع استان براساس برنامه ابلاغی وزارتخانه و با رعایت الگوی کشت آغاز شده و بیشترین سطح زیرکشت هم به نخود دیم اختصاص یافته است.

وی با اعلام اینکه ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی استان به کشت بهاره محصولات کشاورزی اختصاص پیدا کرده است، اضافه کرد: از این میزان سطح ۱۰۰ هزار هکتار آن به زیرکشت نخود رفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کشت بهاره محصولات کشاورزی تا اواخر خرداد ماه سال جاری ادامه دارد، گفت: کشت بهاره در سال زراعی امسال در این استان با نخود آغاز شده و با سیب زمینی در خردادماه به پایان می‌رسد.

احمدی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت نخود هم در استان به ارقام دیمی آن اختصاص دارد، یادآورشد: در اکثر نقاط استان به ویژه شهرستان‌های سقز، کامیاران، دهگلان، قروه و دیواندره نخود دیم کشت شده است.

وی بررعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر الگوی کشت از سوی کشاورزان استان رعایت نشود وبیشتر از برنامه ابلاغی اقدام به کشت محصولات کنند بی شک شاهد کاهش قیمت این محصولات و درنتیجه کاهش درآمد و ضرر به این قشر خواهیم بود.

این استان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: