bazarnews

کد خبر: ۹۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
ناصر چمنی می‌گوید: وقتی نظارت نیست و تمایلی برای اجرای مواد قانون کار به نفع کارگر وجود ندارد، چطور می‌توانیم بگوییم قانون کار جلوی اشتغال و تولید را گرفته است؟!

ناصر چمنی (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری) در واکنش به صحبت‌های رضایی (نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی) در خصوص اصلاح قانون کار در مجلس گفت: اول اینکه دوستانی که درمورد قانون کار صحبت می‌کنند و معتقد هستند قانون کار، ضد اشتغال و توسعه است باید با اسناد و مدارک صحبت کنند. ما هم می‌توانیم بگوییم قانون کار  فعلی ناقص است یا با این چیدمان، ضد کارگری است و باعث استثمار کارگر می‌شود، اما باید مصداق بیاوریم.

وی ادامه داد: به طور مثال می‌توانیم بگوییم ماده هفت قانون کار ضد کارگر است، چراکه ابهام در این ماده سبب شده تکلیف کارگر مشخص نباشد و با کارگر در کارهایی با ماهیت مستمر نیز قرارداد موقت ببندند. در اینصورت کارگری را تصور کنید که بعد از بیست سال بهره‌کشی و استثمار، خیلی راحت اخراج می‌شود در حالیکه با این ماده قانون حتی نمی‌تواند از حق خود دفاع کند.

چمنی اظهار کرد: این دوستان هم باید برای حرف خود استدلال و مصداق بیاورند. نمایندگان مجلس نباید نماینده‌ی نگرش سرمایه‌داری باشند. اینها مثلا نمایندگان مجلس انقلابی ما هستند!

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ادامه داد: دومین مورد، بحث تغییر قانون کار است. طی چند دهه‌ی گذشته خیلی از مواد قانون کار با آیین‌نامه‌ها تغییر کرد. به طور مثال کارگاه‌های زیر پنج نفر و مجموعه‌های مناطق آزاد دیگر مشمول قانون کار نیستند، یا مثلا در زمان آقای احمدی نژاد پول‌های هنگفتی بابت اشتغال‌زاییِ زود بازده صرف شد تا اشتغال سروسامان گیرد اما نتیجه‌ی آن چه شد؟

وی ادامه داد: بنابراین با اینکه قانون کار به صورت رسمی تغییر نکرده است اما با آیین نامه‌های مختلف به قانون کار دست‌اندازی کردند! خب نتیجه‌ی این تغییرات چه بود؟ آیا در زمینه‌ی تولید و اشتغال نتیجه‌ی مثبتی حاصل شد؟! آیا صنعت ما رشد کرد؟!

چمنی اظهار کرد: باید پای میز مذاکره بنشینیم و حرف بزنیم؛ اینکه به نمایندگی از کارفرما و یا همان سرمایه‌داری حرف بزنیم، درست نیست. ما به کمیسیون اجتماعی مجلس نامه زدیم و گفتیم آماده مذاکره در مورد مسائل و مشکلات کارگری هستیم اما جوابی نگرفتیم. بحث حقوق تمام شد حالا اینها می‌خواهند به قانون کار حمله کنند؟!

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری تأکید کرد: نمایندگان مجلس قبل از هر کاری باید نشستی با نمایندگان کارگری داشته باشند. اگر نمایندگان کارگری پای یک میز مذاکره نباشند، ما صد درصد مخالف اقدام آنها هستیم و در اینصورت آنچه ازجلسه‌ی اصلاح قانون کار بیرون می‌آید صد درصد ضد کارگر است.

چمنی در پایان گفت: وقتی نظارت و میلی برای اجرای مواد قانون کار به نفع کارگر وجود ندارد، چطور می‌توانیم بگوییم قانون کار جلوی اشتغال و تولید را گرفته است؟! باید دور یک میز مذاکره بنشینیم و استدلالهایمان را بگوییم و ببینیم کدامیک درست می‌گوییم و در نهایت مردم قضاوت کنند. اینکه از جایگاه قدرت بنشینیم و در مورد مردم صحبت کنیم، به نفع جامعه نیست. در اینصورت همین حداقل استفاده‌هایی هم که از قانون کار به نفع کارگر می‌شود نیز از بین می‌رود و دست کارفرما برای پایمال کردنِ حقوق کارگر بیشتر باز ‌می‌شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: