bazarnews

کد خبر: ۹۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
در جلسه اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران با رییس سازمان بورس، بخش خصوصی خواسته‌های خود برای ورود به بازار سرمایه را تشریح کرد.

در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹، بنا شد مقدمات ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار بورس فراهم شود و با تامین اعتبارات لازم، این شرکت‌ها بتوانند در حوزه‌هایی مانند تامین منابع مالی پروژه‌های نیمه تمام حضور یابند. با این وجود در ماه‌های گذشته همچنان ابهامات فراوانی در این رابطه باقی ماند تا سرانجام با حضور رییس سازمان بورس در جمع روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران، خواسته‌های بخش خصوصی بار دیگر مطرح شود.

حذف قوانین زاید، تسهیل روند ثبت شرکت‌ها در بورس و حذف مجوزها برای افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، مورد تاکید قرار گرفت. اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین خواستار تسهیل شرایط استفاده از منابع موجود در بازار سرمایه در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی که توجیه اقتصادی دارند، شدند. به اعتقاد فعالان اقتصادی سازمان بورس تنها وظیفه تسهیل‌گری دارد و نباید به بهانه بهبود وضعیت بازار در آن دخالت کند.

    محسن حاجی بابا، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خطاب به رییس سازمان بورس حذف بخشنامه های زائد مربوط به بازار سرمایه را خواستار شد و گفت: در دو ماه آینده پیشنهادهای خود را در این رابطه جمع‌بندی کرده و ارائه می‌دهیم. به اعتقاد این فعال اقتصادی اگر قرار باشد شرکتی افزایش سرمایه بدهد باید به راحتی این کار را انجام دهد؛ چراکه بدین ترتیب حجم بالایی از سرمایه شرکت‌ها به جای اینکه سر از جاهای دیگری درآورد وارد بورس شده و اثرات مثبتی در این بازار خواهد داشت.

    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنان بر ضرورت آموزش همگانی اصول حاکم بر بورس از طریق رسانه ملی در ساعات مشخص و به صورت مستمر، تاکید کرد.

    حمید عزت‌ آبادی‌پور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران نیز تصریح کرد: متاسفانه مقررات، پروسه دریافت مجوزها و روند بررسی‌ها به گونه‌ای است که شرکت‌های جدید به ندرت می‌توانند مجوز لازم را برای ورود به بورس دریافت کنند و این مسئله موجب شده تا تجمیع سرمایه‌ها به سختی انجام شود و شاهد رشد بازارهای جانبی باشیم. علی‌رغم مصوبات شورای عالی بورس، شرکت‌های قابل توجهی برای ثبت در بورس، ماه‌ها منتظرمی‌مانند.

    این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه تعیین ضابطه‌ها برای تسهیل روند اجراست، طولانی بودن زمان بررسی و احراز اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌ها را بی معنی خواند و گفت: اگر شرکتی دچار نقص مدارک است باید در همان روزهای ابتدایی آغاز پروسه ثبت در بورس از نواقص موجود مطلع شود تا در حین پیگری‌ها، نواقص را برطرف کند نه اینکه یک روز مانده به پایان بررسی‌ها تازه متوجه شود که چه نواقصی در مدارکش هست.

    در ادامه تعداد دیگری از اعضای اتاق بازرگانی ایران نیز به بیان خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند و سپس رییس سازمان بورس اعلام کرد که این سازمان از پیشنهادات بخش خصوصی و استفاده از راهکارهای آنها در بازار سرمایه استقبال خواهد کرد.

    دهقان دهنوی با بیان این نکته که اجازه نمی‌دهیم ظرفیت بازار سرمایه با عرضه زیاد مخدوش شود، گفت: اولویت سازمان، توجه به ظرفیت بازار سرمایه است. از سوی دیگر به بانک‌ها اجازه سرمایه‌گذاری داده شده است؛ بانک‌ها امکان بنگاه‌داری ندارند؛ اما باید در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

     

    ایسنا/

    برچسب ها: بورس ، سهام ، بازارنیوز
    نظرات کاربران
    نام:
    ایمیل:
    * نظر: