bazarnews

کد خبر: ۹۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
سید رضا ماه‌نگار مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز گفت: در قالب شورای حفظ حقوق بیت‌المال، ۳۰۰ مورد دیوارکشی، قطعه‌بندی، و تفکیک اراضی غیرمجاز در قطعات ۵۰۰متری و تغییر کاربری در اراضی کشاورزی منطقه سوران شاندیز که به‌صورت مجموعه‌سازی بود، قلع و قمع و تخریب شد.

او با اشاره به اینکه اجرای حکم قلع‌ و قمع مربوط به ویلا‌های غیرمجاز نبوده، بلکه مربوط به زمین‌هایی بود که اطراف آن دیوارکشی شده بود، افزود: با توجه به اینکه اجرای دیوار مانع از دید کارشناسان به داخل شده بود و افراد در داخل زمین‌ها مشغول ویلا سازی بودند، تمامی این ۳۰۰ موارد که به قطعات ۵۰۰ متری تفکیک، قطعه‌بندی و تغییر کاربری کشاورزی شده بود قلع‌وقمع و رفع تصرف شد.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز بابیان اینکه تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی عمدتاً در مناطق ناظریه، جاده سوران، فرح‌آباد و پایین‌دست شهر شاندیز انجام‌شده است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از این قلع‌وقمع‌ها به دلیل کمبود ماشین‌آلات و خستگی نیرو‌ها باقی‌مانده است که در روز‌های آتی نیز انجام می‌شود.

ماه‌نگار با اشاره به تعداد زیاد تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و انجام دیوارکشی در این منطقه، بیان کرد: با توجه به اینکه نوع اراضی منطقه دیم است و خاک مرغوبی هم ندارد، افراد زمین‌ها را به قطعات کوچک و تبدیل به باغچه می‌کنند و اقدام به کشاورزی و کاشت درخت می‌کنند که این مهم نیز به دلیل مصرف آب زیاد به‌هیچ‌عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست.

او با تأکید بر اینکه آب استحصالی از قنوات، چشمه‌ها و چاه‌های آب کشاورزی باید صرف کاشت محصولات گندم و جو شود تا دام‌ها نیز از آن استفاده کنند، تصریح کرد: متأسفانه در این قطعات غیرمجاز درختانی کاشت می‌شود که نیاز آبی بالایی دارند، به‌طوری‌که میوه‌ای که از این باغچه‌ها برداشت می‌شود جوابگوی هزینه‌های آن نیست.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز بابیان اینکه محصول تولیدی در باغچه‌ها نه‌تنها مقرون‌به‌صرفه نیست بلکه پاسخگوی نیاز خانواده آنان نیست، تاکید کرد: با میزان آبی که در این باغچه‌ها مصرف می‌شود، می‌توان چندین برابر محصول زراعی به‌صورت دیم و آبی کشت کرد.

ماه‌نگار با اشاره به اینکه باوجود همه مشکلاتی که در مسیر برخورد با متخلفین و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی وجود دارد، تلاش می‌کنیم از بروز این تخلفات جلوگیری کنیم، اظهار کرد: تغییر کاربری‌های گسترده‌ای در منطقه سوران شاندیز انجام‌شده است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک قلع‌وقمع این موارد انجام شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: