او با اشاره به اینکه در حوزه خودرو افزایش تقاضایی از جنس تقاضای سرمایهای در کنار تقاضای مصرفی وجود دارد، گفت: در دو سال گذشته، هم تقاضا بهخاطر ورود تقاضای سرمایهای چند برابر افزایش یافت و هم عرضه بهخاطر تنگناهای ارزی و مشکل تأمین قطعه، استمرار سابق را نداشت.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم جلوگیری از ورود نقدینگی یا سرمایههای سرگردان به بازارهای مصرفی خودرو و مسکن که نیازهای ضروری مردم را تأمین میکنند، تصریح کرد: در راستای حذف و یا کاهش معاملات مکرر سوداگرانه و بهمنظور بهبود شرایط این بازارها قوانین بازدارندهای همچون طرحهای مالیات برخانههای خالی و مالیات بر عایدی سرمایه شامل مالیات بر نقل و انتقال مکرر خودرو، مسکن، طلا، سکه، ارز و ... در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که طرح مالیات برخانههای خالی تصویب شد و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفت و به زودی بررسی خواهد شد.
طغیانی بیان کرد: عایدی سرمایه به معنای مازاد قیمت زمان انتقال دارایی، نسبت به قیمت زمان خرید و تملک آن است که با اجرای این طرح سرمایهگذار غیرمولد، مشمول مالیات میشود. به عنوان مثال اگر فردی، خودرویی خریداری کند و در همان سال بفروشد، ۴۰ درصد از عایدی که به دست میآورد را باید به عنوان مالیات پرداخت کند.او افزود: خریدار خودرو به ازای هر سالی که خودرو را دیرتر بفروشد، ۱۰ درصد از مالیاتی که به آن تعلق میگیرد، کاسته میشود ضمن اینکه اگر معامله خودرو واقعا مصرفی باشد و از زمان خرید آن چند سال بگذرد و بعد خودرو را با همان قیمت زمان خرید یا کمتر از آن فروخته شود، مشمول مالیات نمیشود که در نهایت اجرای این طرح منجربه خروج تقاضای سرمایهای از بازار خودرو و ثبات نسبی قیمتها میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان/