bazarnews

کد خبر: ۹۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای حذف و یا کاهش معاملات مکرر سوداگرانه در صنعت خودرو، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس قرار گرفت.
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،بیان کرد: در بحث تقاضا معمولا وقتی در جامعه شوکی مثل شوک ارزی داشته باشیم، سرمایه‌های در گردش به سمت تبدیل شدن به کالا‌های سرمایه‌ای مثل مسکن، خودرو، طلا، سکه، ارز و ... سوق داده می‌شود که تا حدودی از افزایش قیمت‌ها و نورم مصون بشوند. در کشور ما خودرو نیز جزء کالا‌های سرمایه‌ای است که هم جهش قیمت پیدا می‌کند و هم افرادی که سرمایه خود را به آن تبدیل می‌کنند حداقل از بخشی از تورم مصون می‌شوند.


او با اشاره به اینکه در حوزه خودرو افزایش تقاضایی از جنس تقاضای سرمایه‌ای در کنار تقاضای مصرفی وجود دارد، گفت: در دو سال گذشته، هم تقاضا به‌خاطر ورود تقاضای سرمایه‌ای چند برابر افزایش یافت و هم عرضه به‌خاطر تنگنا‌های ارزی و مشکل تأمین قطعه، استمرار سابق را نداشت.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم جلوگیری از ورود نقدینگی یا سرمایه‌های سرگردان به بازار‌های مصرفی خودرو و مسکن که نیاز‌های ضروری مردم را تأمین می‌کنند، تصریح کرد: در راستای حذف و یا کاهش معاملات مکرر سوداگرانه و به‌منظور بهبود شرایط این بازار‌ها قوانین بازدارنده‌ای همچون طرح‌های مالیات برخانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه شامل مالیات بر نقل و انتقال مکرر خودرو، مسکن، طلا، سکه، ارز و ... در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که طرح مالیات برخانه‌های خالی تصویب شد و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفت و به زودی بررسی خواهد شد.

طغیانی بیان کرد: عایدی سرمایه به معنای مازاد قیمت زمان انتقال دارایی، نسبت به قیمت زمان خرید و تملک آن است که با اجرای این طرح سرمایه‌گذار غیرمولد، مشمول مالیات می‌شود. به عنوان مثال اگر فردی، خودرویی خریداری کند و در همان سال بفروشد، ۴۰ درصد از عایدی که به دست می‌آورد را باید به عنوان مالیات پرداخت کند.او افزود: خریدار خودرو به ازای هر سالی که خودرو را دیرتر بفروشد، ۱۰ درصد از مالیاتی که به آن تعلق می‌گیرد، کاسته می‌شود ضمن اینکه اگر معامله خودرو واقعا مصرفی باشد و از زمان خرید آن چند سال بگذرد و بعد خودرو را با همان قیمت زمان خرید یا کمتر از آن فروخته شود، مشمول مالیات نمی‌شود که در نهایت اجرای این طرح منجر‌به خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار خودرو و ثبات نسبی قیمت‌ها می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان/

برچسب ها: خودرو ، مالیات ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: