bazarnews

کد خبر: ۹۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مشاهده لخته‌های خونی در میان افرادی که در کشور‌های مختلف واکسن آسترا زنکا دریافت کرده اند، به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که این یک "اتفاق تصادفی" نیست.

پایگاه اینترنتی نشریه بیرمنگام مِیل به نقل از کارشناسان بهداشتی نوشت: ایجاد لخته خون در افرادی که واکسن آکسفورد/آسترازنکا به آن‌ها تزریق شده است، سئوالات جدیدی را در مورد تزریق این واکسن به جوانان ایجاد کرده است.
افشای این اطلاعات در حالی صورت گرفت که هلند پس از آلمان، آخرین کشوری بود که تزریق واکسن آسترازنکا را برای افراد زیر ۶۰ سال به دلیل ترس از ارتباط تزریق آن با شکلی نادر از لخته شدن خون، به تعلیق درآورد.
پروفسور پل هانتر، میکروبیولوژیست در دانشگاه ایست آنگلیا در این باره می‌گوید: مشاهده موارد نادر از بروز "خوشه" لخته‌های خونی در میان افرادی که در کشور‌های مختلف واکسن آسترا زنکا دریافت کرده اند، به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که این یک "اتفاق تصادفی" نیست.
پروفسور فرگوسن نیز تاکید کرد: از نظر داده‌ها در حال حاضر، شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد یک خطر نادر، به ویژه در خصوص واکسن آسترازنکا وجود دارد، اما در خصوص واکسن‌های دیگر بروز این لخته‌های خون غیرمعمول با تعداد پلاکت پایین ممکن است در سطح پایین تری باشد.
وی افزود: به نظر می‌رسد که این خطر به سن مربوط می‌شود، چنین چیزی ممکن است، اما داده‌ها در باره ارتباط این خطر با عامل جنسیت ضعیف‌تر است. همچنین هرچه سن بالاتر باشد خطر کمتری وجود دارد و با توجه به خطر بالای ابتلا به کووید بهتر است در این افراد واکسیناسیون صورت بگیرد.
پروفسور فرگوسن تصریح کرد: آژانس تنظیم کننده مقررات دارویی و محصولات بهداشتی و کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی این موضوع را بسیار فوری بررسی می‌کنند،

وی افزود: هیچ واکسن یا دارویی عاری از خطر نیست و همواره معادله‌ای برای مقایسه خطر (عوارض جانبی) با فواید هر دارویی وجود دارد.
بهداشت نیوز/
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: