bazarnews

کد خبر: ۹۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
به گفته بازرگانان و تحلیل گران، چین در ماه جاری میلادی حجم زیادی از نفت ایران را دریافت می‌کند که به دلیل ارزان‌تر بودن این محموله‌ها نسبت به سایر منابع، اشتهای این واردکننده بزرگ نفتی برای خرید نفت از سایر عرضه‌کنندگان را کاهش می‌دهد.
نزدیک به ۱ میلیون بشکه در روز نفت خام ایران می‌تواند در ماه جاری به چین برسد که تقریباً با نیمی از صادرات عربستان سعودی در دو ماه نخست سال جاری میلادی به چین برابر است.
طبق گزارش رفینیتیو اویل ریسرچ، این موسسه میزان واردات نفت هند در ماه جاری حدود ۳٫۷۵ میلیون تن (۲۷ میلیون بشکه) تخمین زده است که از رکورد قبلی در ژانویه (۳٫۳۷ میلیون تن) فراتر رفته است.
لی، تحلیلگر ارشد رفینیتیو گفت: «گرچه به دلیل حجم زیاد نفتکش ها در بنادر و ذخایر فراوان، اشتهای خرید نفت هند در حال کاهش است، اما به نظر می‌رسد روند واردات نفت این کشور از ایران همچنان ادامه داشته باشد.» از سوی دیگر، یک منبع تجاری آشنا با حرکات نفتکش‌های ایرانی تخمین زده است که حجم محموله‌های نفتی صادراتی ایران به چین در ماه مارس حدود ۳۰ میلیون بشکه خواهد بود.
همچنین سارا وخشوری، رئیس شرکت مشاوره اس وی بی، صادرات نفت ایران در این ماه را بیش از ۱ میلیون بشکه در روز تخمین زد.
رویترز ماه گذشته گزارش داد که چین علی‌رغم تحریم‌های ایالات‌متحده که برای جریمه خریداران در نظر گرفته بود، در اوایل سال ۲۰۲۱ بی‌سروصدا مقادیر بی‌سابقه‌ای از نفت ایران را دریافت کرده است.
تحلیلگران می‌گویند این خرید عامل اصلی سقوط در نفت جهانی برنت از ۷۰ دلار به ازای هر بشکه بود و فضای تولید اوپک را محدود می‌کرد.
تحلیلگران ریستاد انرژی پیش از این گفتند: «جهش اخیر در صادرات نفت خام ایران، به ویژه به مقصد چین، تلاش اوپک پلاس را برای محدود کردن عرضه و افزایش قیمت‌ها را تضعیف می‌کند.»
چین، بزرگترین مشتری نفتی ایران، هفته گذشته گفت که برای حفاظت از توافق هسته‌ای ایران و دفاع از منافع مشروع روابط چین و ایران تلاش خواهد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده تلاش کرده است تا مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته‌ای را که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ رها شده بود را احیا کند، البته تحریم‌های سخت اقتصادی همچنان وجود دارد و تهران اصرار دارد قبل از ازسرگیری مذاکرات برداشته شود.
هنری روم، تحلیلگر گروه اوراسیا گفت: «ایران در حال افزایش صادرات نفت به چین است و این موضوع تحریم‌های ایالات‌متحده را با چالش مواجه می‌کند. با این حال، ساختار تحریم‌ها به‌هیچ‌وجه در آستانه سقوط نیست، به خصوص به این دلیل که ایران قادر به بازگرداندن مقدار زیادی از درآمد حاصل از فروش نفت نیست.» طبق گفته رفینیتو، در ۱۹ روز نخست ماه مارس حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران به چین صادر شده است که عمدتا از طریق استان شاندونگ، مرکز پالایشگاه‌های خصوصی چین تخلیه شده است. این مقدار در ماه فوریه ۴۹۰ هزار بشکه و در ماه ژانویه به رکورد ۷۹۷ هزار بشکه در روز رسیده بود.
معامله گران گفتند که خریداران چینی جذب قیمت‌های پایین نفت خام می‌شود، زیرا این نفت خام با تخفیف ۴ الی ۶ دلاری در هر بشکه نسبت به نفت برنت عرضه می‌شود. یک تاجر مستقر در پکن گفت: «قانون نهایی برای خریداران خصوصی چینی هزینه و حاشیه سود است و آنها مقاومت در برابر بشکه‌های ایرانی ارائه‌شده با تخفیف‌های زیاد را سخت می‌دانند.»
به گزارش رفینیتیو، چین به طور رسمی در ماه مارس برای دومین ماه متوالی واردات نفت از ایران را رد کرد. گفته می‌شود تانکرهایی که نفت ایران را حمل می‌کنند معمولاً جهت جلوگیری از شناسایی، ترانسپوندرهای خود را خاموش می‌کنند اما از طریق ماهواره‌های نزدیک بندرهای عمان، امارات و عراق قابل ردیابی هستند. برخی قبل از اینکه به چین بروند، بخشی از محموله‌های خود را به کشتی‌های دیگر در نزدیکی سنگاپور یا مالزی منتقل می‌کنند.
 
نفت خبر/
برچسب ها: چین ، نفت ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: