bazarnews

کد خبر: ۹۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۳۶ هزار هکتار از مزارع آبی این استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده که این میزان سطح زیر کشت شامل ۴۰ درصد از زمین های آبی استان است.

عبدالعلی بهاءالدینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :  با تلاش های صورت گرفته بیش از یک هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع آبی در کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی جاری نیز به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

وی افزود:  بر اساس سهمیه اعلام شده امسال نیز یک هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع آبی کهگیلویه و بویراحمد به سامانه آبیاری نوین از جمله بارانی و تحت فشار تجهیز می‌شود.

 مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:اجرای سامانه های نوین آبیاری علاوه بر بالا رفتن راندمان بخش کشاورزی و افزایش محصول می تواند باعث استفاده بهینه از نعمت خدادادی آب نیز شود.

بهاء الدینی عنوان کرد: در سال های اخیر در سایه رویکرد ویژه دولت تدبیر و امید، تبدیل روش های آبیاری سنتی به روش های نوین آبیاری در کشور مورد توجه قرار گرفته و موجب  تحول بزرگ  در بخش کشاورزی شده است.

وی از آمادگی برای پرداخت تسهیلات برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در مزارع آبی کهگیلویه و بویراحمد  خبر داد و ابراز داشت: میزان تسهیلات از ۱۳۰ تا ۲۳۰ میلیون ریال بر اساس نوع سامانه آبیاری و مطابق با دستور العمل‌های ابلاغی پرداخت می‌شود.

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اجرای طرح آبیاری نوین ۸۵ درصد هزینه بر عهده دولت و ۱۵ درصد بر عهده کشاورز است.

افزایش راندمان تولید، افزایش راندمان آب از ۲۰ درصد روش سنتی به ۷۰ تا ۸۰ درصد در روش نوین، بازدهی آب از  ۱۱ متر مکعب در هر هکتار سنتی به ۶ هزار متر مکعب در هر هکتارِ روش نوین و افزایش بهره وری و همچنین مقابله با بحران و هدر روی آب از جمله مزایا روش نوین آبیاری است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: