bazarnews

کد خبر: ۹۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
مدیر جهاد کشاورزی سمیرم گفت: از سال ۹۴ تا پایان سال گذشته، حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار و کم فشار در این شهرستان اجرا شده است.

احمد تیموری روز سه‌شنبه در جلسه تکریم و معارفه مدیران این اداره در فرمانداری سمیرم افزود: بخشی از این طرح به شکل بارانی و بخش بیشتر آن از نوع قطره‌ای بوده که در باغ‌های سیب به اجرا درآمده است.

به گفته وی، عمده کار کشاورزی در سمیرم، باغداری و باغ سیب است که آبیاری قطره‌ای مطلوب آن بوده و در مزارع و زمین‌های زراعی نیز آبیاری به روش بارانی اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره به اینکه راندمان آبیاری نوین در مقایسه با روش‌ سنتی بیشتر است، خاطرنشان کرد: سطح بازدهی مطلوب محصولات آبیاری بارانی در بیشتر موارد بیشتر از آبیاری سطحی است و زمین کمتری برای مسیر انتقال آب هدر می‌رود.

تیموری  اظهار داشت: در آبیاری قطره‌ای هم بدلیل عمق کم آبیاری و قابل تنظیم بودن آن، شاهد صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و هزینه‌های کشاورز و باغدار هستیم.

وی وضعیت بارندگی در فصل بهار امسال را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: کیفیت سیب درختی این شهرستان در سال گذشته بدلیل آبیاری و بارندگی خوب در مقایسه با سال قبل از آن بهتر بود.

به گفته این مسوول، در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰ درصد از سیب درختی این شهرستان درجه یک بود در حالی که در سال ۹۹ این رقم به ۶۰ درصد رسید.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم در ادامه به احداث ایستگاه‌های پمپاژ در این خطه اشاره کرد و افزود: ۱۲ ایستگاه با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون ریال طی ۶ سال گذشته در مناطق مختلف شهرستان احداث شده است.

محمد رضایی در این نشست بعنوان مدیر جدید جهاد کشاورزی سمیرم معرفی و از خدمات هفت ساله احمد تیموری مدیر سابق این اداره تقدیر شد.

شهرستان کوهستانی و سردسیر سمیرم دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.

سالانه افزون بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تُن انواع سیب گلاب، گلدِن و رِد در سمیرم تولید و حجم زیادی از آن به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

این شهرستان با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی دارای چهار بخش، ۶ شهر و ۱۵۰ آبادی و روستا  در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: