bazarnews

کد خبر: ۹۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: پیش بینی می شوددر سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۱.۲میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شود.

محمدامین چلداوی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود: ظرفیت سیلوها و انبارهای ذخیره سازی روباز و مسقف شبکه تعاون روستایی خوزستان ۵۰۰هزار تن است که به محض شروع عملیات برداشت و حمل گندم به سیلوها ، نسبت به انتقال و جا به جایی آن به سایر نقاط کشور اقدام خواهد شد.
وی گفت: تعاون روستایی استان به عنوان مباشر اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان آمادگی دارد حدود یک میلیون تن گندم را به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری کند.پارسال تعاون روستایی حدود ۷۰۰هزار گندم به نرخ تضمینی خریداری کرد.
چلداوی تشکیل صف های طویل محموله گندم کشاورزان استان در مراکز خرید را از یکی از مشکلات هرساله استان دانست و افزود: برای کاهش مشکلات و معطلی کشاورزان ، برخی مراکز خرید به صورت شبانه روزی اقدام به خرید گندم خواهند کرد تا از معطلی و پیامدهای ناشی از ویروس کرونا پیشگیری شود.
مدیر تعاون روستایی خوزستان خرید گندم تضمینی کشاورزان استان در دوره فشرده ۴۰روزه را کاری سنگین بیان کرد و افزود:همه سازوکارهای لازم برای سرعت بخشیدن به روند خرید گندم در ۶۱ مرکز خرید وابسته به تعاون روستیای اتخاذ شده است.
چلداوی اظهارداشت:وجه خرید گندم کشاورزان ۲۴ تا ۴۸ساعت پس از ثبت در سامانه به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.  

تعیین ۴۰ مرکز خرید دانه روغنی کلزا
مدیرتعاون روستایی خوزستان گفت:برای خرید دانه روغنی کلزا که در چند روز آینده برداشت این محصول راهبردی شروع می‌شود ۴۰مرکز در سطح استان تعیین و تجهیز شده است.
وی پیش بینی کرد ۱۱۷هزار تن دانه روغنی کلزا با مشارکت دو شرکت روغن کشی به صورت تضمینی از کشاورزان کلزاکار خوزستانی خریداری شود.
چلداوی تعاون روستایی خوزستان را در خرید محصولات کشاورزی در سطح کشور پیشتاز معرفی کرد و افزود: پارسال حدود ۲.۷میلیون تن محصولات کشاورزی توسط شبکه های تعاون روستایی سراسر کشور خریداری شده که ۲۵درصد آن متعلق به تعاون روستایی استان بود.
وی پیش بینی کرد تعاون روستایی امسال همچون سال‌های گذشته رتبه نخست را در خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی ، حمایتی و توافقی کسب کند.

احتمال تغییردر نرخ تضمینی گندم
مدیرتعاون روستایی خوزستان احتمال تغییر در نرخ خرید تضمینی گندم را رد نکرد و افزود: هرچند از مدتها قبل نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم معمولی در سال زراعی جاری ۴۰هزار ریال و دانه روغنی کلزا ۱۱۰هزار ریال است ولی احتمال افزایش نرخ تضمینی گندم با پیگیری وزارت کشاورزی و موافقت دولت وجود دارد.
وی گفت: باوجود آنکه نرخ تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۱۵هزار ریال افزایش یافته است ولی به علت افزایش نهاده‌های کشاورزی ، برآوردها نشان می دهد نرخ تمام شده هر کیلوگرم گندم برای کشاورز حدود ۳۷هزار ریال است.
   
فقدان واحدهای فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در خوزستان
مدیرتعاون روستایی خوزستان از فقدان واحدهای فراوری ، بسته بندی و تکمیلی را به عنوان حلقه مفقوده بخش کشاورزی استان بیان کرد و افزود:این حلقه مفقوده سبب شده کشاورزان خوزستانی سهم چندانی در سودآوری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی نداشته باشند.
چلداوی ایجاد صنایع خانگی خرما که مهمترین محصول تولیدی خوزستان است را در ایجاد ارزش افزوده و افزایش درامد کشاورزان مهم و راهگشا بیان کرد و افزود: با سرمایه اندک می‌توان واحدهای خانگی فراوری و بسته بندی خانگی با کیفیت بالا و مشتری پسند راه‌اندازی کرد.
وی گفت:خوزستان در بخش صنایع و واحدهای فراوری ، تکمیلی و بسته بندی مناسب ضعف و نارسایی های زیادی دارد و تعاون روستایی آمادگی دارد در حد توان و بضاعت خود برای راه اندازی واحدهای فراوری وبسته بندی محصولات کشاورزی در سال "تولید ، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها " در استان اقدام کند.

برچسب ها: گندم ، کلزا ، خوزستان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: