bazarnews

کد خبر: ۹۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
استاندار مازندران شرایط کرونایی استان را وخیم توصیف کرد و گفت: تنها با همراهی مردم می‌توان از بروز موج چهار همه‌گیری ویروس کرونا در استان جلوگیری کرد.

احمد حسین زادگان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وضعیت کنونی استان ناشی از مجموعه ای از عوامل از جمله سفرهای نوروزی، دید و بازدیدهای نوروزی ، بازارهای شلوغ شب عید و مهم تر از همه ورود کرونای جهش یافته  است که سبب شده تا ما با خیز متفاوتی نسبت به موج های سه گانه قبلی مواجه باشیم .

نماینده عالی دولت در مازندران هشدار داد : با قدرت بالای شیوع و سرایتی که ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی دارد و نتیجه آن را در تغییر سریع رنگ بندی شهرستان های استان هم طی کمتر از ۴۸ ساعت گذشته مشاهده کردیم ، اگر همراهی همگانی نباشد ، شاهد آسیب جدی به سلامت  شهروندان و امنیت استان خواهیم بود.

وی تاکید کرد : تبعات عادی انگاری و رفتارهای خطرناک تعطیلات نوروزی را امروز در افزایش چند برابری آمار بستری های کرونایی و تغییر سریع رنگ بندی استان به قرمز و شرایط پرخطر شاهد هستیم و به طور قطع تداوم هرگونه سهل انگاری چه از سوی شهروندان و چه در طرف مسئولان و دستگاه هایی که وظیفه مند محسوب می شوند ، ما را با فاجعه مواجه خواهد کرد.

مازندران با رنگ بندی زرد و  آبی و کاهش آمار بستری بیماران کرونایی به ۴۴۱ نفر وارد سال جدید شد ولی کمتر از ۲ هفته بعد نه تنها آمار بیماران بستری افزایش ۱۰۰ درصدی یافت ، بلکه رنگ نارنجی هم با تغییر وضعیت قائمشهر به استان برگشت. قائمشهر نخستین میزبان ویروس کرونای انگلیسی در مازندران بود که ۲۴ اسفند ماه سال گذشته  با شناسایی ۲ بیمار رسمیت یافت.

طبق ارزیابی سامانه ماسک مازندران ۲ روز بعد یعنی در روز ۱۳  فروردین نه تنها نخستین رنگ قرمز کرونایی را با قائمشهر دشت کرد ، بلکه تمامی شهرستان  های آبی خود را هم از دست داد و وضعیت چهار شهرستان به نارنجی تغییر کرد.

شتاب زیاد کرونای انگلیسی و قدرت سرایت بالای آن سبب شد تا  روز ۱۶ فروردین بار دیگر رنگ بندی شهرستان های مازندران تغییر یابد و در این مرحله وضعیت رامسر هم قرمز شد ضمن این که تعداد شهرستان های وضعیت نارنجی استان هم به ۹ شهرستان رسید.

با این وصف تنها ۲ روز زمان نیاز بود تا بار دیگر سامانه ماسک رنگ بندی استان مازندران را تغییر دهد. این سامانه امروز چهارشنبه وضعیت ۱۸ شهرستان مازندران را قرمز اعلام کرد. مازندران ۲۲ شهرستان دارد و در حال حاضر وضعیت چهار شهرستان کوچک شامل عباس آباد ، کلاردشت ، سیمرغ و میاندرود نارنجی است.

شیب تند شیوع کرونای انگلیسی 

استاندار مازندران همتچنین تاکید کرد : همه باید بحران کنونی را جدی بگیرند و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی مسئولیت‌پذیر بباشند و آن را در اولویت رفتاری خود قرار دهند. 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد و سلامت استان در بیش از یک سال گذشته آسیب های جدی را متحمل شده است، از مردم خواست تا برای جلوگیری از آسیب های معیشتی و همچنین از دست دادن عزیزانشان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از رفتارهای پرخطر پرهیز کنند. 

حسین زادگان با اشاره به ویژگی انتقال سریع ویروس کرونا جهش یافته انگلیسی ، افزایش مرگ و میر آن را نیز خطری واقعی و عینی دانست و تاکید کرد : تغییر رنگ استان در یک هفته گذشته نشان داده با جهشی متفاوت و گسترده تر از موج های قبلی در همه گیری کرونا مواجه هستیم. ‌

نماینده عالی دولت در مازندران عادی انگاری رفتاری در برابر کرونا را غیرقابل قبول دانست و گفت : هرگونه عادی انگاری رفتاری توسط افراد این پیامد را دارد که کل جمعیت یک استان را درگیر کند و اقتصاد استان را به گروگان بگیرد.

حسین زادگان تنها راه حل جلوگیری از ورود استان به موج چهارم همه گیری ویروس کرونا را فاصله گذاری اجتماعی و همراهی گسترده مردم عنوان کرد و افزود : تا زمانی که مردم در اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل های بهداشتی همراهی نکنند هیچ برنامه ای تاثیرگذاری واقعی نخواهد داشت. 

استاندار مازندران روند افزاشی شمار بیماران بستری و بدحال کرونایی را در استان نگران کننده دانست و گفت : جامعه باید برای برون رفت از این وضعیت در رفتارهای پرخطر همانند دورهمی ها ، برگزاری مراسم تجمعی در اماکن خصوصی ، حضور بی پروا در اماکن عمومی بدون تجهیزات بهداشتی همچون ماسک و تردد غیرضروری خودداری کند. 

ضرب‌الاجل برای فرمانداران

حسین زادگان ضمن اشاره به رنگ پرخطر قرمز که تقریبا سراسر مازندران را فراگرفته است ، گفت: پیش بینی می کنیم در روزهای آینده شاهد چندین موج قوی همه گیری باشیم که شاید کادر درمان و بیمارستان های استان را با مشکل مواجه کند. 

وی تغییر رنگ بندی کرونایی شهرستان ها را مستلزم اجرای سریع محدودیت ها و مصوبات ستاد ملی دانست و تاکید کرد: به تمامی فرمانداران ابلاغ شده است تا با تغییر رنگ بندی ها محدودیت های کرونایی را به صورت جدی و کامل اجرایی کنند. 

استاندار مازندران افزود: در اجرای محدودیت های کرونایی مازندران تابع ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا است و در اجرای این محدودیت ها هیچگونه اغماضی نباید صورت گیرد زیرا آنچه اهمیت دارد سلامت و جان مردم است. 

حسین زادگان اجرای محدودیت های کرونایی را همراه با خسارت جدی به بخش های اقتصادی دانست و تاکید کرد: از مردم مازندران می خواهیم به سرنوشت اقتصاد استان اهمیت دهند و با رعایت حداقل های پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی ها مازندران را بار دیگر از موج خطرناکی از همه گیری نجات دهند. 

وی به برگزاری ستاد استانی مقابل با ویروس کرونا مازندران در شنبه گذشته اشاره کرد و گفت: در این ستاد در مورد مسائلی همچون اجرای محدودیت های کرونایی، گسترده شدن طرح شهید سلیمانی، کاهش کارکنان ادارات در شهرهای پرخطر و مواردیدیگر تصمیم گیری و به فرماندران ابلاغ شد.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: