bazarnews

کد خبر: ۹۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
با گذشت ۱۸ روز از سال جدید هفت شهرستان هرمزگان به رنگ قرمز کرونا درآمده اند. اما نگرانی ها از آنجایی دو چندان می شود که آمار ابتلا به کرونای انگلیسی بشدت در حال افزایش است.

تعطیلات نوروزی تبعات گرانی را برای هرمزگان به ارمغان آورد. سومین هفته از فروردین ۱۴۰۰ هرمزگان قرمز شد. رنگی که بسیاری از کنشگران اجتماعی، فرهنگی و فعالان حوزه سلامت نسبت به آن بارها ابراز نگرانی و هشدار داده بودند. وزارت بهداشت در تازه‌ترین جدول رنگ بندی کرونایی هفت شهرستان بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، پارسیان، میناب و جزایر کیش و قشم را قرمز اعلام کرد.

آنچه مسلم است حضور بدون نظارت و مدیریت مسافران نوروزی به شهرها و جزایر هرمزگان خبر از روزهای نگران کننده را می‌داد، افزایش چند برابری آمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان روزهای سختی را برای مدافعان سلامت رقم زده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید جدول رنگ بندی جدید وزارت بهداشت در هجدهمین روز از سال ۱۴۰۰ بیان داشت: طبق پیش بینی‌ها و هشدارهایی که پیش از سال و حتی در تعطیلات نوروزی داده بودیم شاهد افزایش نگران کننده مبتلایان به کرونا در استان هرمزگان هستیم.

فاطمه نوروزیان عنوان کرد: مردم باید بیش از گذشته و با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. زیرا آمار کرونای انگلیسی در استان بسیار افزایش یافته است و روند کنونی هرمزگان را در وضعیت بسیار خطرناک قرار داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش موارد بستری ناشی از ابتلاء به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در بندرعباس، از سوی ستاد ملی کرونا این شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفت. اکنون در وضعیت بسیار پر خطر قرار داریم.

نوروزیان خاطرنشان کرد: بزودی با مصوبات ستاد استانی کرونا و حتی تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا محدودیت‌های جدید در استان هرمزگان اعمال خواهد شد. مردم استان هرمزگان شرایط سخت فعلی و پروتکل‌ها را به طور جدی رعایت کنند تا بتوانیم پیک کرونای انگلیسی فعلی را مدیریت کنیم.

این در حالی است که حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پیش از این ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ اظهار داشت: شماری بستری‌های کرونا در هرمزگان در یک هفته اخیر نسبت به هفته قبل بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته و متأسفانه بیشتر مبتلایان نیز از نوع کرونای جهش یافته هستند.

وی تصریح کرد: کرونای جهش یافته بسیار کشنده‌تر از کرونای معمولی است و سن ابتلاء نیز در این نوع کرونا کمتر است و افراد مبتلا سریعاً علامت دار شده و ریه‌هایشان درگیر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در صورت افزایش سفر و تردد غیرضروری در هرمزگان افزایش خواهد یافت که امروز شاهد این وضعیت هستیم.

وی ادامه داد: افزایش شمار مبتلایان و بستری‌ها زنگ خطری جدی برای هرمزگان است و در صورتی که شیوه نامه‌های بهداشتی با جدیت رعایت نشود، به طور یقین در روزهای آینده وارد یک موج صعودی جدید در استان خواهیم شد و شرایط نسبت به سال گذشته خطرناک‌تر خواهد بود.

فرشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به روند صعودی ابتلاء به کرونا در هرمزگان، در مدت ۴۸ ساعت گذشته دو بخش کووید با ظرفیت ۲۰ تخت در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس راه‌اندازی شده است.

با اعلام افزایش آمار کرونای انگلیسی در هرمزگان، در سومین هفته از سال جدید، فریدون همتی عصر شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان، عنوان کرد: متأسفانه به دلیل ترددهای غیرضروری که از پیش از تعطیلات نوروز در استان صورت گرفت و همچنین کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی و اجتماعی و همچنین برگزاری تجمعات و دور همی ها و مراسم‌های عروسی در استان، تعداد مبتلایان به کرونا و همچنین مراجعه افراد به بیمارستان‌ها در هرمزگان در حال افزایش است و متأسفانه تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا طی هفته اخیر در هرمزگان، دو برابر بیشتر از هفته قبل بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در زمان تعطیلات نوروز نیز میزان ترددهای درون استانی از شهرها به روستاها افزایش یافت و همچنین مسافرانی از بیرون به هرمزگان سفر کردند و از درون استان نیز به استان‌های دیگر مسافرت صورت گرفت.

استاندار هرمزگان افزود: تمامی این موارد نشان می‌دهد که موج شدیدی از ابتلاء به کرونا را در استان هرمزگان پیش رو خواهیم داشت و اگر مراقبت و همکاری نداشته باشیم، هرمزگان به مدت طولانی و چند ماه درگیر این موج از بیماری کرونا خواهد بود.

مردم رعایت کنند / ‏‬ اعمال محدودیت در اسکله‌های قشم

همتی تصریح کرد: درخواست ما از مردم شریف استان هرمزگان این است که همانند گذشته با جدیت بسیار بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، فاصله فیزیکی و اجتماعی، پرهیز از تجمع، دورهمی و مراسمات را رعایت کنند و قطعاً با همکاری مردم می‌توانیم این موج از بیماری کرونا در استان را مهار و کنترل کنیم.

در حالی استاندار هرمزگان ازافزایش مبتلایان به کرونای انگلیسی در تعطیلات نوروزی ابراز نگرانی می‌کند که پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و حتی وزیر بهداشت در سطح ملی نسبت به عدم توجه به سفرهای نوروزی و بی توجهی به مدیریت سفرها بارها هشدار داده بودند.

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم با اعلام وضعیت قرمز کرونای در جزیره قشم بیان کرد: محدودیت‌های تردد در اسکله‌های جزیره قشم اعمال می‌شود. همچنین تا زمان خروج از وضعیت قرمز در قشم، ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی و خروج خودروهای شخصی پلاک بومی این شهرستان به سایرشهرها ممنوع است.

فرماندار قشم تصریح کرد: همچنین مسافرانی که در جزیره قشم حضور دارند، باید این شهرستان را ترک کنند و در غیر این صورت با جرایم سنگین از سوی پلیس راهور مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: ممنوعیت تردد درون شهری شبانه خودروها، از ساعت ۲۲ تا سه بامداد، که از زمان نارنجی شدن وضعیت قشم آغاز شده بود، ادامه خواهد داشت.

نصری افرود: مشاغل گروه سه و چهار نیز تعطیل اعلام می‌شود و بر این اساس مدرسه‌های شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد مانند کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها و چایخانه‌ها تعطیل و مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقامه نماز جمعه تا تبدیل وضعیت مساعد در شهرستان ممنوع است.

رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان قشم گفت: اداره‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری با دو سوم کارکنان و در سایر ادارات، ارائه خدمات با حضور ۵۰ درصد از کارکنان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از هرگونه تجمع و مراسمات عروسی، عزا، دورهمی و مهمانی با جدیت بیشتری پیگیری شده و با متخلفان برخورد می‌شود.

شاید توجه به اقتصاد گردشگری و بازاریان در جزیره قشم و بندرعباس باعث شد تا مسئولان نسبت به ورود گردشگر و مسافران سختگیری چندانی نداشته باشند اما بی توجهی به چادر زدن مسافران در پارک‌ها، بوستان‌ها و سواحل نشان از سهل انگاری مسئولان و مدیران مرتبط می‌دهد.

نبود سختگیری و بی توجهی به اعمال محدودیت‌های ترافیکی و ورود و خروج به استان‌ها عوامل مؤثر و تأثیرگذاری در افزایش و ورود زودهنگام به پیک چهارم کرونا است. گسترش و چرخش کرونای جهش یافته انگلیسی نگرانی‌ها را از افزایش مرگ و میرها بیشتر از گذشته کرده است.

مهر/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: