bazarnews

کد خبر: ۹۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با تاکید بر خطر شدید ویروس انگلیسی برای مبتلایان به کرونای چینی، اظهار کرد: آن کسی که به اشتباه می‌گوید ۵۰ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا و در صورت ابتلا، مقاوم هم شده‌اند، ترسی که باید در ذهن مردم وجود داشته باشد تا پروتکل‌ها را رعایت کنند را فرو می‌ریزد.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، پیرامون جلسه این کمیسیون با سعید نمکی، وزیر بهداشت در هفته گذشته درباره آخرین وضعیت تولید و واردات واکست کرونا، به بازارنیوز گفت: طبق صحبتی که آقای نمکی انجام داد، خرید از کشور‌های خارجی و تولیدکننده واکسن، امری بسیار مشکل است؛ چون تولید کشور‌ها کفاف مصرف داخلی خودشان را هم نمی‌دهد و آنچه که برای آن‌ها مهم است، مردم خودشان است. ایران هم جزو کشور‌هایی است که تمایل به واردات دارد، ولی این کار به دلیل آنچه وزیر بهداشت گفته، سختی انجام می‌شود. همچنین تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارز هم مزید بر علت شده است. بسیاری از قرارداد‌هایی که با کشور‌های تولیدکننده واکسن بسته شده، به دلیل بدعهدی این کشور‌ها به مشکل خورده است.

وی افزود: برای پیشگیری از این بیماری وظیفه مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وظیفه دولت تهیه واکسن است.  طبق بیان وزیر، آنچه ایران برنامه‌ریزی می‌کند تولید واکسن داخلی است. واکسن ایران و کوبا در مرحله سوم تست انسانی است و به احتمال خیلی زیاد تایید خواهد شد. در صورت تایید بخشی از این واکسن به ایران می‌رسد، ولی باز هم کفاف مصرف داخلی را نخواهد داد. واکسن‌های دیگری هم که وارد می‌شود بسیار محدود و در حد مصرف کادر پزشکی و بخشی از سالمندان است و بعید است مردم عادی بتوانند از این‌ها استفاده کنند.

سامه‌یح ادامه داد: طبق وعده نمکی، از اوایل تابستان، تولید انبوه واکسن و واکسیناسیون عمومی آغاز می‌شود. البته فکر نمی‌کنم که روند واکسیناسیون طوری باشد که در زمان خیلی سریع کل کشور را واکسینه کنیم؛ ولی وضعیت از اوضاع فعلی خیلی بهتر خواهد شد.

*وزارت بهداشت مخالف سفرهای نوروزی بود

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با ابراز تاسف از دوگانگی نقل قول در دولت، اظهار کرد: در این شراطی هر ارگانی نظرات خودش را رسانه‌ای هم می‌کند، بدون آنکه با سایر ارگان‌ها تعامل رسیده باشند. مردم با این وضع سردرگم شدند. وزارت بهداشت درباره سفر‌های نوروزی به شدت مخالف و نظرش تعطیلی سفر‌ها بوده، ولی متاسفانه ستاد مقابله با کرونا این نظر را نداشت و اجازه سفر‌ها صادر شد بدون آن که مشکلی برای تردد به وجود بیاید. سفر‌ها به صورتی بوده که قطار ترافیکی مخودرو‌ها از تهران تا شمال وجود داشت. پس از این اتفاق، شیوع بیماری بسیار بیشتر شد.

*آمار ابتلای ۵۰ میلیون ایرانی به ویروس کرونا طی یک سال اخیر غلط است

سامه‌یح درابره آمار غیررسمی ابتلای ۵۰ میلیون ایرانی به ویروس کرونا طی یک سال اخیر، اظهار کرد: ما آنچیزی را قبول داریم که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند. آن کسی که به اشتباه می‌گوید ۵۰ میلیون ایرانی مبتلا و در صورت ابتلا، مقاوم هم شده‌اند، ترسی که باید در ذهن مردم وجود داشته باشد تا پروتکل‌ها را رعایت کنند را فرو می‌ریزد. آماری به ما دادند که شخصی ظرف ۲ ماه، ۳ بار مبتلا به کووید ۱۹ شده است؛ بنابراین ایمنی به آن صورتی که می‌گویند در افراد وجود ندارد و صحبت‌ها درباره مقاوت در برابر ویروس ضد و نقیض است.

وی افزود: ویروس آفریقای جنوبی و انگلیسی در دنیا وجود دارد که قدرت بیماری‌زایی آن‌ها بسیار بیشتر است و احتمال ابتلا به آن‌ها در افرادی که حتی در گذشته کرونا گرفته بودند، وجود داشته و برای این افراد خطرناک‌تر هم است؛ چون ریه آن‌ها ضعیف و حساس شده و ویروس راحت‌تر می‌تواند در ریه‌های این اشخاص تکثیر پیدا کند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: