bazarnews

کد خبر: ۹۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی گفت: تفاوت بانک‌های ایرانی با سایر بانک‌ها دنیا، نرخ تورم بالای کشور و نرخ بهره بسیار پایین است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول گزارشی با عنوان «نقش بانکهای اروپا در بازیابی اقتصادی پس از کرونا» در ارتباط با توانمندی بانک‌های اروپایی در مواجه با همه‌گیری کروناویروس، منتشر کرد که طبق آن، و بر اساس آنچه در سند بال ۳ آورده شده که باید نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها، حداقل ۸ درصد باشد، این رقم در بانک‌های اروپایی قبل از شیوع کرونا بیش از ۱۴ درصد و پس از آن بیش از ۱۳ درصد است. به این ترتیب، این گزارش پیش‌بینی کرده که در صورت تداوم همه‌گیری، بانک‌های اروپایی توان ارائه تسهیلات و بازیگری مثبت در اقتصاد کشورها را دارند.
 
*عدم شفافیت آمار و ارقام بانک‌های ایرانی 

با بهره‌گیری از این گزارش، گفتگویی را با کامران ندری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در رابطه با میزان توانمندی بانک‌های ایرانی در مواجه با کرونا ترتیب دادیم. این استاد اقتصاد در این‌باره گفت: در آمار و ارقام بانک‌های ایرانی، شفافیت وجود ندارد و باید بر پایه حدس و گمان قضاوت کرد. بانک‌ها معمولا صورت‌های مالی را منتشر می‌کنند که بر اساس آن می‌توان اطلاعاتی را بدست آورد.

وی افزود: بخشی از بانک ها، مدیریت ضعیفی دارند و نه تنها در ایام کرونا، بلکه قبل از آن هم اشکال داشتند و ضرر و زیان می‌دادند که بانک مرکزی مجبور می‌شد از آن‌ها حمایت کند. در این ایام، وضعیت بانک‌های خصوصی تا حدودی بهتر شده و توانستند سود خوبی بدست بیاورند و زیان‌های قبلی را کاهش دهند.

ندری تاکید کرد: در ۳ سال گذشته به ۲ دلیل وضعیت بانک‌ها تا حدودی بهتر شده است. یکی از این دلایل، فرصت‌های معامله گری و حضور بانک‌ها در بازار‌های مختلف است. همچنین، بانک مرکزی حمایت بسیار خوبی از بانک‌ها انجام داد؛ مثل دسترسی آن‌ها به ذخایر در بازار بین بانکی که این نرخ به ۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

*تفاوت بانک‌های ایرانی و اروپایی

این استاد اقتصاد درباره تفاوت بین بانک‌های ایرانی و خارجی، تصریح کرد: تفاوت بانک‌های ما با سایر بانک‌ها دنیا، نرخ تورم بالای کشور و نرخ بهره بسیار پایین است. در سایر کشورها، وضعیت درآمدی افراد به مدد کمک‌های دولتی و تسهیلات ثبات نسبی دارد، اما در ایران نرخ تورم و بهره بالاست و بانک مرکزی هم به صورت دستوری سعی کرده جلوی بهره را بگیرد، اما با همین میزان ۱۸ درصد هم مردم با توجه به حقوق و دستمزد‌های متعارف کشور، توان بازپرداخت را ندارند. نرخ بهره اسمی ۱۸ درصد، اما نرخ بهره واقعی با توجه به نرخ تورم، منفی است که حتی مردم توان بازپرداخت همین نرخ بهره منفی را هم ندارند.

ندری افزود: بانک‌ها با وام‌دهی به افراد عادی نمی‌توانند فعال باشند، چون مردم توان کافی برای دریافت و بازپرداخت تسهیلات را ندارند، اما در خارج به راحتی می‌توانند بازپرداخت کنند؛ چون تورم منفی یا بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: شرایط اقتصادی ما متفاوت است و قابل قیاس نیست و بانک ها، چون می‌خواهند فعال باشند، ممکن است به جای پرداخت وام، وارد حوزه‌های دیگر اقتصادی مانند بازار سهام، مسکن و ... شوند؛ لذا بانک‌ها نمی‌توانند در ایران موثر باشند و این وام‌های قرض الحسنه یک تا ۳۰ میلیونی که در ایام کرونا پرداخت کردند، با توجه به تورم بالا در کشور کمک خاصی به مردم نمی‌کند.

ندری در پایان گفت: این که بانک‌های خارجی موفق‌ترند به دلیل شرایط اقتصاد کلان مطلوب آن هاست، چون تورم منفی و نرخ بهره واقعی آنهاست و ما چاره‌ای جز پایین آوردن تورم نداریم؛ چون تا وقتی تورم بالا است کاری نمی‌توان انجام داد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: