bazarnews

کد خبر: ۹۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
کارسازی و درآمدزایی به عنوان مولفه پایه در توسعه اقتصادی هر جامعه بسترساز سایر امور شده و از اهمیت بالایی در مناسبات تصمیم‌سازی کلان و پیشبرد اهداف توسعه محور برخوردار است.

با وجود حاکمیت شرایط خاص اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی، با تلاش و تدابیر خاص دولت اشتغالزایی و کارسازی در عرصه اقتصادی همچنان به عنوان یک اولویت دنبال شده و ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار شغل شناسنامه‌دار در هشت سال اخیر را می‌توان رهاورد با ارزش و ماندگار دولت نام برد که در کارنامه اقتصادی حلقه مدیریتی استان مرکزی به ثبت رسیده است.

استان مرکزی با حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک به پایتخت صنعت کشور شهرت دارد و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی  و معادن فعال ایران نیز محسوب می‌شود و اکنون که دولت تدبیر و امید واپسین سال خدماتش را می‌گذراند با ارزیابی کوتاهی بر عملکرد بخش‌های اقتصادی می‌توان اثرات تصمیم‌سازی و برنامه‌محوری را در بهره‌گیری از پتانسیل‌ها ، اشتغالزایی و رونق تولید مشاهده کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: دولت تدبیر و امید با اجرای راهبرد و برنامه اثربخش اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و عشایر در مدت فعالیت هشت‌ساله خود توانسته نتایج خ خوبی را رقم بزند و در شرایطی که تحریم‌، خشکسالی و سایر چالش‌های اقتصادی دست و پای مسئولان برای اشتغالزایی را گرفته بود طرحی نو در افکنده و عاملی در درامدزایی و بهبود معیشت به‌ویژه روستائیان شود.

«محمدتقی آبایی هزاوه» افزود: با توجه به لزوم توسعه اشتغال در مناطق روستایی، هر سال بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، استان مرکزی تلاش کرده تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هر منطقه و برجسته کردن این ظرفیت ها و عمل بر اساس آن از یک سو و توجه به صنایع دستی فراموش شده از سوی دیگر در زمینه اشتغال در مناطق روستایی کمک کند و گام‌ها بلندی تاکنون برداشته شده است.

وی بیان کرد: طرح اشتغال روستایی از سال ۹۶ در استان مرکزی کلید خورد که در این راستا ۲ هزار و ۴۹۹ تقاضای ایجاد شغل با منابع درخواستی بالغ بر سه هزار و ۹۶۸ میلیارد و ۶۷۷ میلیون ریال برای ایجاد پنج هزار و ۱۷۸ شغل ارایه شد که ۲ هزار و ۳۸۸ مورد از این درخواست‌ها منابع مالی  سه هزار و ۵۸۹ میلیارد  ریال مصوب شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۷۶ طرح اشتغال روستایی با منابع مالی درخواستی سه هزار و ۲۰۰ میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال و ایجاد اشتغال چهار هزار و ۶۴۹ نفر به انعقاد قرارداد رسیده و ۲ هزار و ۳۷۴ طرح با اعتبار سه هزار و ۴۴ میلیارد و ۶۶ هزار ریال و ایجاد چهار هزار و ۶۴۶ شغل پرداخت شده است.

آبایی هزاوه گفت: در سیاستگذاری بخش اقتصاد باید نسبت به جریان تحولات و دینامیک رشد کسب و کارهای بخش کشاورزی، صنعت و خدمات شناخت داشت  تا ضمن بهبود بهره‌وری برای ایجاد ساز و کارهای رشد تولید و اشتغال در زمینه فعالیت‌هایی که علاوه بر ارزش افزوده از ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال مولد نیز برخوردار است، هدفگذاری شود که در این راستا با ابلاغ دستورالعمل طرح اشتغال فراگیر در استان مرکزی و شهرستان های تابعه اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: از اواخر سال ۹۶ که طرح اشتغال فراگیر در استان کلید خورده تاکنون ۱۷ نشست به‌منظور تشریح و تبیین این طرح برای دستگاه‌های اجرایی تشکیل و  با ابلاغ شیوه‌نامه، تعیین رسته‌های «بند الف و ب» تبصره ۱۸ قانون بودجه و ثبت نام در سامانه کارا بتوان متقاضیان استفاده از این طرح مورد حمایت قرار گرفته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: رهاورد این طرح در استان تاکنون ۱۶۰ تقاضا با منابع درخواستی یک‌هزار و ۶۷۵ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال و زمینه اشتغالزایی یک‌هزار و ۸۶۹ نفر بوده که با عاملیت بانک‌های بانک تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، صادرات، ملت، ملی و کشاورزی پیگیری شده و  ۸۰ طرح با رقم ۳۰۰ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال و اشتغال ۳۴۳ نفر به تصویب رسیده است.

آبایی هزاوه عنوان کرد: ۷۶ طرح اشتغال فراگیر با منابع مالی درخواستی  ۲۸۰ میلیارد و ۲۰۸ میلیون ریال با زمینه شغلی ۳۰۶ نفر در استان مرکزی به عقد قرارداد رسیده که ۷۴ طرح با اشتغال ۱۹۸ نفر موفق به دریافت ۲۷۸ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال شده‌ است.

وی گفت: در هشت سال اخیر  برای ۵۲ هزار و ۷۰۶ نفر در استان مرکزی اشتغال از طریق فعالیت کاریابی‌های غیردولتی و مراکز خدمات اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود:  ۱۶ کاریابی غیردولتی داخلی اکنون در استان مرکزی  فعال است که  سه مرکز در اراک، پنج مرکز در ساوه، زرندیه و محلات هرکدام ۲ مرکز بخشی از این فعالیت است و در شازند علاوه بر یک مرکز دایر ، پایگاه دیگری نیز در دست راه‌اندازی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در خمین , دلیجان و آشتیان هرکدام یک مرکزغیردولتی کاریابی فعالیت می‌کند و  سه مرکز خدمات اشتغال و کاریابی دولتی نیز در شهرستان‌های،تفرش، فراهان و کمیجان وجود دارد و  خنداب نیزاز داشتن  مرکز خدمات اشتغال دولتی و کاریابی غیردولتی محروم است.

آبایی هزاوه اظهار داشت: عملکرد این استان در قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز در این استان مطلوب است و در این راستا از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۹، هفت هزار و ۳۱۰ مجوز با اعتباری بالغ ۵۴۱ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شده که چهار هزار و ۳۲۵ طرح به مبلغ ۳۷۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال موفق به دریافت تسهیلات خود شده‌اند.

وی عنوان کرد: برای ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استادشاگردی بین اعضاء خانواده و قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تاکنون در حال اجرا است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: طرح کارورزی نیز از راهبردهای مهم اجرایی  دولت تدبیر و امید است که از سال ۹۶ برای آشنایی فارغ التحصیلان با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کاربردی، مهارت آموزی و انتقال دانش فرد دانش‌آموخته به بنگاه یا واحد مربوطه با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا دکتری کلید خورده است.

آبایی هزاوه بیان کرد: ردیف اعتباری در بودجه سالانه برای طرح کارورزی در نظر گرفته شده و در این راستا و برای تبیین و تشریح این طرح ۱۵ نشست در استان مرکزی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: ۵۱۸ واحد پذیرنده ثبت‌نام کننده برای این طرح در استان مرکزی در این مدت ایجاد شده که ۶ هزار و ۷۸۴ دانش آموخته دانشگاهی استان مرکزی در این خصوص ثبت‌نام کردند که تنها یک‌هزار و ۵۵۴ نفر دارای شرایط بودند و برای ۵۳۷ نفر از دانش آموختگان ثبت نام کننده در این طرح قرارداد منعقد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: کارگروه طرح تکاپو به عنوان کارگروهی ذیل کارگروه اشتغال این استان به‌صورت کارشناسی برای تحلیلی از دینامیک اشتغال تشکیل شده که هدف از آن شناسایی رسته‌های شغلی است که در استان تاثیرگذار است و یا به توسعه بخشیدن به رسته های شغلی منجر می‌شود.

آبایی هزاوه یادآور شد:  ۷۸ نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان مرکزی برگزار شد که هر نشست منجر به اقدامات عملیاتی محور شده است.

 

صادرات ۹۵ هزار و ۴۰۹ دلاری تعاونی‌های استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

 

سرپرست امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: شرکت‌های تعاونی این استان در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید ۹۵ هزار و ۴۰۹ دلار صادرات داشتند که با وجود شرایط دشوار اقتصادی آماری رضایت‌بخش است.

«وحید دانش دوست» افزود: صادرات شرکت‌های تعاونی این استان در سال ۹۲ به هشت هزار و ۴۰۰ دلار رسیده بود اما این میزان در سال ۹۹ و با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها به ۱۳ هزار و ۴۹۵ دلار رسید.

وی بیان کرد:  ۵۴۴ شرکت تعاونی در استان مرکزی در مدت هشت ساله دولت روحانی با ایجاد ۹ هزار و ۷۶۴ فرصت شغلی  فعالیت کردند و در این بازه زمانی  ۱۸ هزار و ۹۴۹ نفر نیز به عضویت این شرکت‌ها درآمدند.

سرپرست امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در این مدت، پنج هزار و ۱۹۶ نظارت بر مجامع تعاونی‌ و پنج هزار و ۸۱۳ نظارت عمومی بر تعاونی‌های این استان صورت گرفته است.

دانش دوست اظهار داشت:  ۲۷۵ هزار و ۶۷ نفر ساعت آموزش عمومی و تخصصی نیز در این مدت به تعاونگران استان مرکزی ارایه شده که رقمی قابل توجه است.

وی عنوان کرد:  ۲ هزار و ۳۳۰ شرکت تعاونی فعال با گرایش‌های مختلف در استان مرکزی وجود دارد.

برچسب ها: شغل ، شغل پایدار ، اشتغال
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: