bazarnews

کد خبر: ۹۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: انرژی هسته‌ای در کشورمان ۱۳۳ دستاورد در حوزه‌های صنعتی سلامت و کشاورزی ثبت کرده است.

علی اکبر صالحی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما افزود: حوزه انرژی هسته‌ای وسیع‌تر از آن چیزی ست که در اذهان عمومی نقش بسته، انرژی هسته‌ای در حوزه‌هایی همچون سلامت، صنعت و کشاورزی فعالیت‌های شایان ذکری دارد، ولی در ظاهر امر اغلب مردم فقط با سانتریفیوژ و غنی سازی آشنا شده اند.
او ادامه داد: بخشی از ۱۳۳ دستاوردی که رئیس جمهور امروز در مورد آن سخن گفتند مربوط به سوخت هسته‌ای می‌شود بالای ۵۰% از دستاورد‌های هسته‌ای مربوط به حوزه کشاورزی و سایر حوزه‌ها می‌شود برای مثال می‌توان به برنجی اشاره کرد که به تازگی در اختیار کشاورزان قرار گرفته این برنج بازدهی بالا و مقاومت قابل قبولی در خشکسالی دارد سامانه‌های پرتو دهی که برای استریلیزه کردن و بالا بردن عمر تولیدات کشاورزی می‌توان از سایر دستاورد‌های انرژی هسته‌ای در حوزه کشاورزی نام برد این پرتو دهی می‌تواند برای مدت چند ماه، مانع از فاسد شدن خرما شود.
صالحی گفت: سامانه‌های پرتودهی درحال حاضر در شهر‌هایی همچون یزد، بناب آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد در حال بهره برداریست و برای خراسان شمالی هم در دست راه اندازی داریم.
او به وجود سانتریفیوژ خاصی در بخش بانک خون حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: این سانتریفیوژ پیشتر قرار بود که از آلمان وارد شود، اما پس از پاس کردن تست‌های فراوان سانتریفیوژ ما موفق به ورود به بانک خون کشور شد.
صالحی یکی از لوازم و موارد مورد نیاز در ساخت واکسن کرونا را سانتریفیوژ عنوان کرد و سازمان انرژی اتمی از طریق یکی از شرکت‌های خود توانسته سانتریفیوژ مورد نظر را برای شرکت دارو سازی برکت تامین نماید.
او به ساخت و تولید تیتانیوم مورد استفاده در علم پزشکی، برای اولین بار در کشور اشاره و تصریح کرد: در حوزه رادیو دارو‌ها دستاورد‌های خوبی حاصل شده به طوریکه هر سال به تعداد این رادیو دارو‌ها افزوده می‌شود امروز از رادیو دارویی رونمایی شد که اگر قصد وارد کردن آن از خارج کشور را داشته باشیم باید بابت هر دوز از آن ۱۵ هزار یورو پرداخت کنیم این رادیو دارو در درمان پروستات پاسخ‌های مثبتی بهمراه داشته است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: