bazarnews

کد خبر: ۹۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در حالی هم اکنون با ۵۰ نفر به فعالیت ادامه می‌دهد که در سال ۷۳ با ۲۲۴ نفر فعالیت خود را آغاز کرده بود.

بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر استان‌های کشور به عنوان مهمترین مشکل، جوانان را رنج می‌دهد در حالی بسیاری از واحدهای تولیدی_صنعتی تعطیل و یا زیر ظرفیت فعالیت دارند و در سایه بی توجهی متولیان امر قدرت چرخ آنها روز به روز کمتر و رفته رفته از کار می‌افتند. 

شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در سال 1363 مجوز صنعتی دریافت و در سال 1373 به بهره برداری رسید، فعالیت این شرکت در زمینه محصولات آرد از گندم و سپس آردهای نول و ستاره بود و گلوکز و گلوتن نیز به محصولات تولیدی آن افزوده شد و در واقع یکی از مهم‌ترین واحدهای بزرگ استان با اشتغال 224 نفر بوده است.

علی رغم نوسازی و بهسازی قسمت‌های تولید گلوکز و نشاسته در سال‌های 1393 و 1394 متاسفانه این بخش ها به چرخه تولید برنگشته و کارخانه با ظرفیت حداقلی تولید انواع آرد به فعالیت خود ادامه داد.
 مشکلات واحد در زمینه تامین گندم، مسائل بهداشتی و رکود خطوط تولید نشاسته، گلوگز و دکستروز، فاضلاب صنعتی و تصفیه خانه در جلسات متعدد در محل استانداری، واحد تولیدی، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت غله و خدمات بازرگانی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید طرح و بررسی شدند.
 سوم دی ماه 1398 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور از شرکت آرد یاسوج مشکلات واحد در هفدهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال 1398 طرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
 در این نشست مقرر شد دستگاه‌های اجرایی مرتبط نسبت به تامین گندم مورد نیاز واحد متناسب با درجه بندی واحدهای تولیدی آرد استان اقدام نمایند و واحد تولیدی نسبت به روز رسانی و راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب خود با مشاوره فنی و کارشناسی شرکت آب و فاضلاب استان و سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کنند.

البته در جلسات بعدی قرار براین شد که  بانک‌های عامل در خصوص تامین تسهیلات مورد نیاز در بخش بازسازی و نوسازی خطوط تولید و سرمایه در گردش اعلام آمادگی کرده که متاسفانه مدیران واحد رغبتی به ادامه همکاری با بانک‌های پیش‌گفته ندارد.

هم اکنون کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج با اشتغال 50 نفر و میانگین تولید ماهیانه یک هزار و 200 تن آرد از گندم در حال فعالیت تولیدی است که براساس قواعد و اصول اقتصادی هیچ منطقی پشت آن نیست و اگر این روند ادامه داشته باشد تعطیلی کامل واحد مذکور دور از ذهن نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با توجه به مالکیت فعلی سازمان اقتصادی کوثر برای این مجموعه تولیدی اعتبار مورد نیاز برای بروز رسانی و راه اندازی سیستم فاضلاب شرکت و همچنین بهسازی و نوسازی خطوط تولید از سوی مالک واحد تامین شود.

سالار حسین‌پور افزود:  سرمایه در گردش مورد نیاز واحد از طریق تسهیلات بانکی و با عاملیت بانک‌های استانی متناسب با برنامه‌های ابلاغی وزارت صمت و دستورالعمل‌های تامین منابع مالی واحدهای صنعتی تامین و پرداخت خواهد شد.

اما واقعیت امر این است که چرخ تولید در استان با سختی و به کُندی حرکت می‌کند و همه می‌دانیم وعده و دستورالعمل گره گشا نیست بلکه مدیریت جهادی و کار جهادی لازم است که واحدهای صنعتی دوباره جان گرفته و چرخ تولیدشان با سرعت حرکت کند.

برچسب ها: یاسوج ، کارخانه آرد ، آرد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: