bazarnews

کد خبر: ۹۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
یک استاد اقتصاد مطرح کرد؛
بغزیان تاکید کرد: واکسیناسیون اگر در کشور رخ دهد، وصعیتاز لحاظ اقتصادی متفاوت شده  و می‌تواند رکود موجود را جبران کند. در کشور ما اگر این اقدام زودتر انجام می‌شد، تعطیلی‌هایی مانند این چند روز اخیر در کشور نمی‌داشتیم و بازار‌ها با مشکل مواجه نمی‌شدند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ هفته گذشته، صندوق بین المللی پول، در گزارشی با عنوان«بودجه مورد نیاز برای بازیابی کشورهای کم درآمد بعد از کرونا» به بررسی وضعیت اقتصادی کشورها در زمان بیماری کرونا و میزان هزینه برای بازسازی اقتصاد آسیب دیده  آنها پرداخت. در همین رابطه با آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره وضعیت اقتصادی ایران در زمان کرونا و ایام اخیر گفتگویی انجام دادیم که مشروح آن را می‌خوانید:

بغزیان در این‌باره به بازارنیوز گفت: ما دو معضل را از سال گذشته تا به حال داریم. یکی تحریم که سنگین‌تر شد و دیگری کووید ۱۹ بود که مشکلاتی ایجاد کرد. کرونا باعث ایجاد رکود می‌شود، آن هم رکود ناشی از تقاضا؛ نه عرضه. رکود ناشی از عرضه مثل شوک ارزی و نفتی، هزینه تولید را بالا می‌برد و مردم به دلیل قیمت بالاتر کالا، کمتر خرید می‌کنند. اما به واسطه رکود ناشی از تقاضا، متقاضی خرید را به آینده موکول کرده و کالا را با قیمت‌های فعلی نمی‌خرد و نرخ فعلی کالا‌ها پایین می‌آید.

وی افزود: اتفافی که پس از شیوع کووید ۱۹ در اکثریت کشور‌ها رخ داد، ارزانی بود نه تورم؛ نمونه‌های نادری دچار تورم شدند که آن هم به دلیل ساختار اقتصادیشان بود. در کشور ما وقتی تورم ایجاد شد، به گردن کرونا انداختیم. ما تحریم بودیم و سیاست‌های غلط ارزی اتخاذ کردیم. از بورس استفاده ابزاری و سپس آن را رها کردیم و این بازار به لجن کشیده شد و دیگر کسی سمت این بازار نمی‌رود.
 
*کووید در دنیا باعث آرامش بازارها شد

بغزیان عنوان کرد: طبق اطلاعات و تحلیل آمارها، کووید ۱۹ در دنیا باعث آرامش بازار‌ها و کاهش قیمت‌ها شد. این کشور‌ها توانستند با اقداماتی، رکود ناشی از شیوع این بیماری را مدیریت کنند، وگرنه عرضه‌ها در دنیا لطمه زیادی نخورد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واکسیناسیون اگر در کشور رخ دهد،وصعیتاز لحاظ اقتصادی متفاوت شده  و می‌تواند رکود موجود را جبران کند. در کشور ما اگر این اقدام زودتر انجام می‌شد، تعطیلی‌هایی مانند این چند روز اخیر در کشور نمی‌داشتیم و بازار‌ها با مشکل مواجه نمی‌شدند. همچنین از طرفی هم روزانه تعداد زیادی از هم‌وطنان فوت می‌کنند که موجب صدمات روحی به بازماندگان شده و گاهی این صدمات، بی‌انگیزگی ایجاد کرده که این اتفاق، مشکلات اقتصادی در پی خواهد داشت.

بغزیان خاطرنشان ساخت: ما اگر اثرات کرونا را بتوانیم پاک کنیم، اثرات ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی و تحریم به این زودی پاک نمی‌شود. مقام معظم رهبری در شعار سال ۱۴۰۰، مانع‌زدایی را مطرح کردند؛ یکی از این موانع، تحریم‌هاست که باید اقداماتی انجام شود که آمریکا به برجام بازگردد و موانع تحریمی را بردارد.

*تفاوت حمایت دولت در ایران و سیار کشورها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره تفاوت حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در ایران و سایر کشور‌ها اظهار کرد: خبر‌هایی که پراکنده از کشور‌های دیگر شنیدم، حمایت‌ها یا کاملا بلاعوض یا با کمترین هزینه برای مردم بوده است؛ ولی در کشور ما همان یک میلیون تومانی هم که وام دادیم، ۱۶ درصد سود گرفتیم.

وی افزود: یارانه ۲ دلاری که ماهانه دولت می‌دهد، اصلا کمکی محسوب نمی‌شود. وقتی سیستم بانکی ما اقساط وام را می‌خواهد و طلب‌کار‌ها هم پوشان را درخواست می‌کنند، تولید چگونه رشد کند؟ با نرخ بهره و سود تسهیلات بالا چگونه می‌خواهیم از تولیدکننده حمایت کنیم؟ به نظر این حمایت‌ها بیشتر احساس همدری بوده تا اقتصادی. ما تحریم هستیم و درآمد ارزی پایین است و دولت مشکلات مختلفی دارد؛ در نتیجه دست دلوتی‌ها هم برای حمایت باز نبوده است.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: