bazarnews

کد خبر: ۹۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
جلسه هم اندیشی به منظور آشنایی بیشتر با مشکلات کارگران خصوصا زنان کارگر استان تهران و بررسی راه های برون رفت از آنها در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران برگزار شد.

جلسه ای با حضور زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پروانه رضایی بختیاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، علی خدایی رئیس و جمعی از اعضای اتحادیه بانوان کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هدف از برگزاری این نشست را آشنایی بیشتر و شروعی برای ارتباط موثرتر در جهت رفع مشکلات و رسیدگی به مسائل کارگران این استان دانست و بیان کرد: پیشنهاد می شود کمیته حقوقی کانون شوراهای اسلامی کار بررسی تطبیقی قانون کار جمهوری اسلامی ایران را با قانون کار سایر کشورها انجام دهد تا بتوان با الگوبرداری و بومی سازی آنها مشکلات مفاد قانون کار را رفع کرد.
الهیان، مقامات مسئول دستگاه‌های اجرایی را یاری رسان نمایندگان مجلس دانست و گفت: مسئولین به دلیل تمرکز بیشتر در امور تخصصی و اجرایی می توانند نکات مهمی را در جهت قانون گذاری به نمایندگان مجلس ارائه و انتقال دهند.
این نماینده مجلس افزود: طی بازدیدهایی که تا کنون از کارخانه‌ها داشته ام مشاهده شد اکثریت کارکنان آنها بانوان هستند که این نکته جنبه‌های مثبت و منفی‌ دارد که مهمترین موارد آن مسئولیت پذیری و دقت عمل بیشتر زنان است. اما موضوعات امنیت شغلی، مرخصی زایمان و کمک هزینه مهدکودک نیز مواردی است که باید به آنها توجه شود تا برای بانوان امکان اشتغال بیشتر فراهم شود تا مشکلات بعدی همچون ترس از فرزندآوری در آنان بوجود نیاید.
الهیان در ادامه از تصویب طرح "جمعیت و تعالی خانواده" خبر داد و گفت: در این طرح امکاناتی برای بانوان دیده شده است تا تشویق به فرزندآوری شوند و درپی آن از روند پیر شدن جمعیت کشور جلوگیری شود.
در ادامه این نشست پروانه رضایی بختیاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران خاطرنشان کرد: وجود 18 هزار تعاونی در استان تهران حاکی از این است که در صورت عملکرد صحیح و اصولی هیئت مدیره آنها بخش زیادی از مشکلات اقتصادی این استان رفع خواهد شد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران افزود: اهم مشکلات بخش تعاون ناشی از فعالیت بدون مطالعه و عملکرد نادرست افراد غیر متخصص بوده است. به طور مثال در تعاونی‌های مسکن خرید زمین‌هایی با کاربری غیر مسکونی یکی از مشکلاتی است که ادامه فعالیت آنها را نیازمند به صرف هزینه گزاف تغییر کاربری و تامین منابع مالی از سوی اعضای تعاونی می کند که اکثر اوقات تامین این منابع برای آنها مقدور نیست. همچنین ساخت تعداد واحدهای کمتر به نسبت تعداد اعضای تعاونی از دیگر مشکلات این حوزه است. در هر صورت تنها راه حل صاحبخانه شدن کارگران و کارمندان این استان استفاده درست از ظرفیت های حوزه تعاون است.
وی افزود: طی سال گذشته در تهران 70 هزار نفر بیمه بیکاری دریافت کردند، در شرایطی که سامانه‌های نوپا اختلالاتی داشت و شیوع ویروس کرونا مسبب بیکاری بسیاری از کارگران شده بود، تنها در یکی از ادارات اجرایی ما به اندازه چند استان دیگر دادخواست بررسی شد.
رضایی بختیاری با اشاره به شرایط آسان ایجاد اشتغال در بخش مشاغل خانگی، گفت: از مجلس شورای اسلامی درخواست حمایت بیشتری در زمینه قانونگذاری و تخصیص بودجه برای این حوزه و طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری داشته و همچنین خواستار بذل توجه بیشتری به بخش ورزش کارگری هستیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به اطلاعات سامانه رصد، گفت: تعهد استان تهران در ایجاد اشتغال طبق مصوبه شورای عالی کشور 96 هزار نفر بوده است که در سال 98 به 95 هزار نفر اشتغال محقق شده است و در سال 99با ایجاد 119 هزار و 252 فرصت شغلی در عمل 124 درصد اهداف برنامه اشتغال تحقق یافته است. در بخش مشاغل خانگی اعتبار استان تهران در سال نود و هفت 48 میلیارد تومان بوده که متاسفانه در سال 98 و 99 به 8/6 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. در سال 98 ضمن جذب اعتبار مذکور حدود 765 شغل ایجاد شده است. در سال 99 نیز با جذب حدود 9 میلیارد تومان حدود 800 شغل ایجاد شد.
وی وضعیت اشتغال در طرح روستایی عشایری را تشریح و اظهارکرد: از مجموع اعتبار ابلاغی به استان تهران (380 میلیارد تومان) تا کنون در 5 مرحله 321 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی تخصیص داده شده است که تا کنون استان تهران 334 میلیارد تومان (104 درصد عملکرد) به طرح های روستایی عشایری پرداخت کرده و حدود 4250 شغل در این بخش ایجاد شد.
رضایی بختیاری با اشاره به تسهیلات کرونا، گفت: 10 هزار و 640 میلیارد تومان جهت پرداخت کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و همچنین پرداخت تسهیلات اجاره مسکن به استان تهران ابلاغ شده است که در حوزه کسب و کارهای آسیب دیده این اداره کل متولی پیگیری آن بوده و تا کنون به حدود 27 هزار واحد آسیب دیده تسهیلاتی به مبلغ 3320 میلیارد تومان پرداخت کرده که در این خصوص نیز استان تهران دارای رتبه یک کشوری است. براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در زمستان سال 99 در استان تهران 7 درصد بوده که بعد از استان مرکزی رتبه دوم کشوری را در پایین ترین نرخ بیکاری داشته است.

برچسب ها: هم اندیشی ، زنان ، کارگر زن
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: