bazarnews

کد خبر: ۹۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
یک مقام مسئول به بازارنیوز گفت؛
یک مقام مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: کل میزان مصرف سیگار در کشور، بین ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ در سال است که در سال گذشته، حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد نخ مصرف سیگار قاچاق داشتیم.

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیرامون در واکنش به شایعاتی پیرامون توقف طرح مبارزه با برند‌های قاچاق محرز سیگار، با تکذیب توقف طرح، به بازارنیوز گفت: ما در ستاد، طرح دخانیات را از ۲۹ آذر سال ۹۹ به صورت آزمایشی در تهران آغاز و از تاریخ ۲۰ بهمن ماه به سراسر کشور استمرار دادیم. این طرح در سراسر کشور تا ۲۳ اسفند ادامه داشته است. همچنین مقرر بود که از تاریخ ۲۰ فروردین سال جاری، مجددا طرح از سر گرفته شود، که با توجه به تشدید بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کارها، طرح را به بعد از بازگشایی مشاغل موکول کردیم.

وی افزود: کالا‌های دخانی که کشف می‌شوند، به سازمان اموال تملیکی سپرده و از آنجایی که قابلیت مصرف در داخل کشور را ندارند، باید امحاء شوند. البته به برخی کالا‌ها اجازه خرید به شرط صادرات را می‌دهیم و فرد خریدار باید کالای را از کشور خارج کرده و حق استفاده در داخل را ندارد.

*مصرف 8 تا 10 میلیارد نخ سیگار قاچاق

سوادکوهی درباره برآورد‌ها از میزان سیگار قاچاق مصرف شده در سال ۹۹، گفت: در این سال، حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد نخ مصرف سیگار قاچاق داشتیم. کل میزان مصرف سیگار در کشور، بین ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ در سال است. مکانیزم کشف این آمار هم به این صورت است که میزان تولید داخل را از میزان مصرف کم می‌کنیم و حجم تقریبی قاچاق به دست می‌آید.

وی تاکید کرد: در حوزه دخانیات، قاچاق خروجی بسیار کم است؛ به طوری که این قاچاق به خروج چند بسته در روز توسط مرزنشین‌ها محدود می‌شود؛ لذا قاچاق خروجی سازمان یافته به هیچ وجه وجود ندارد.

سوادکوهی افزود: طبق آمارها، حدود ۹۰ درصد نیاز دخانیات کشور در داخل تولید شده است که تلاش خواهیم کرد این تولید، نیاز جامعه را پوشش دهد. طبق وعده‌هایی هم که مسئولین شرکت ملی دخانیات داده‌اند، در سال ۱۴۰۰، میزان تولید داخلی، کفاف مصرف کشور را خواهد داد.

*90 مراجعات، به تشکیل پرونده ختم شده است

این مقام مسئول درباره میزان برخورد ستاد با متخلفین فروش دخانیات قاچاق، گفت: در تهران به بالای ۳۰۰ مرکز مراجعه کردیم که بیش از ۹۰ درصد مراجعات، با تشکیل پرونده همراه بوده است. البته اینگونه نیست که ما از هر عمده فروشی کالای دخانی، مثلا یک کامیون سیگار برند محرز قاچاق کشف کرده باشیم، میزان ناچیز است، ولی ما اطلاع رسانی زیادی در این حوزه انجام دادیم.

وی تاکید کرد: با این که حجم قاچاق کم است، ولی ما طرح را ادامه می‌دهیم تا این موضوع به نتیجه برسد. البته در این مدت تغییر رفتار فروشندگان را هم شاهد بودیم که به سمت فروش کالای مجاز و تولید داخل روی آورده اند.
 
*مقابله با تخلفات کسب و کارهای مجازی، مهم‌ترین اولویت این روزهای ستاد

سوادکوهی با بیان این که چندین طرح مقابله‌ای در دستور کار ستاد است، اظهار کرد: با توجه به شرایط قرنطینه و افزایش فعالیت کسب و کار‌های مجازی، مهم‌ترین آن‌ها برخورد با تخلفات این حوزه است.

وی افزود: ما در برخورد با تخلفات فضای مجازی با هیچکس تعارف نداریم. در فضای مجازی حتی با دخانیات قاچاق که به صورت اینترنتی به فروش می‌رود، برخورد می‌کنیم. برخورد هم به این صورت است که در صورت کشف تخلف، سایت متخلف فیلتر شده و تا تغییر رفتار حاصل نشود، سایت فیلتر خواهد ماند و با هر اکانت یا دامنه دیگری هم فعال شوند، همکاران ما در حال رصد هستند و مجددا فیلتر خواهند شد و اجازه فضای مجازی به هر نحوی از آن‌ها سلب خواهد شد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: