bazarnews

کد خبر: ۹۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: یکی از اختلالات دوران رشد و تکامل کودکان، اختلالات در تولید صداها است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

 طلیعه ظریفیان، در آستانه روز ملی گفتاردرمانی (اول اردیبهشت) افزود: اگر نوزادی در مکیدن شیر و صداسازی دوره نوزادی مشکل داشته و یا خیلی پر سروصدا باشد، باید در همین دوره نوزادی تحت مراقبت و مداخلات گفتاردرمانگر قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه مداخلات زودهنگام و در بدو تولد، بیشترین کمک را به رفع مشکلات بلع و صداسازی نوزاد می‌کند، افزود: یکی از اختلالات در دوران رشد و تکامل کودکان، اختلالات در تولید صداهاست که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه، مشکلات زبان در دوران کودکی را نیز به دو گروه " درکی " و " بیانی " تقسیم کرد و گفت: کودکانی که متوجه مسائل پیرامون خود هستند ولی نمی‌توانند بیان و گفتار داشته باشند، در گروه افراد با مشکلات بیانی قرار می‌گیرند و کودکانی که والدین احساس می‌کنند که چیزی را متوجه نمی‌شوند و با درخواست‌های پیچیده‌تر، مشکلات زبانی آنان بیشتر می‌شود، در گروه افراد با مشکلات زبان درکی قرار می‌گیرند که در هر دو صورت، باید به متخصصان گفتاردرمانی ارجاع داده شوند.

وی علل مختلفی را برای این مشکلات متصور شد و افزود: آسیب‌های شنوایی، بیماری اوتیسم، و ضعف در حافظه، از جمله علل مشکلات زبان درکی هستند که با مداخلات و مراقبت‌های گفتاردرمانگران، این مشکلات بهبود می‌یابند.

ظریفیان در عین حال به والدین کودکان دچار اختلالات گفتار و زبان توصیه کرد که برای مراجعه به گفتاردرمانگران جهت مراقبت از فرزندانشان، حتماً از متخصصان گفتاردرمانی که دارای کارت و شماره نظام خدمات گفتاردرمانی هستند، استفاده کنند، تا در کار با کودک، از روش‌های استاندارد و صحیح تخصصی این حوزه استفاده شود.

وی تاکید کرد: مداخلات گفتاردرمانی، کیفیت زندگی افراد دچار اختلال گفتار و زبان را بالا می‌برد و به لحاظ ارتباطات اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی و مسائل عاطفی خانواده، بسیار مؤثر خواهد بود.

مهر/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: