bazarnews

کد خبر: ۹۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر برجام به اصل خود بازگردد، طبیعتا برای برخی حوزه‌های اقتصادی ما وضع بهتر خواهد شد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر توافق احتمالی ایران با کشور‌های طرف برجام بر بازار بورس کشور اظهار کرد:  بازار ما دوره تحریم و پساتحریم یعنی دوره امضای برجام را تجربه کرده است و عملا بر تاثیرات آن شناخت دارد.

وی افزود: مشکلات اقتصادی ایران، درونی است و تصویب برجام یا هر اتفاقی که در سیاست خارجه رخ دهد، چوب جادویی نیست که یک شبه شرایط بازار و اقتصاد ما را تغییر بدهد. ممکن است برجام بستری را فراهم کند که بتوان راحت‌تر سیاست گذاری کرد؛ ولی اصل اول این است که توان و قدرت سیاست گذاری داشته باشیم. به همین دلیل است که دیدیم در سال‌های امضای برجام، این فرصت علی‌رغم این که به آزادسازی ۱۵۰ میلیارد دلار انجامید، تاثیر خاصی روی اقتصاد نگذاشت. به همین دلیل نباید نگاه‌ها به سمت برجام و توافقات باشد و نباید اقتصاد کشور را به برجام گره زد.

دارابی افزود: متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که به واسطه مذاکرات، اقتصاد کشور در حال تعلیق قرار دارد. در سامانه نیما دلار را نمی‌خرند، چون بازرگان نمی‌داند در چند ماه آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا باید واردات یا صادرات انجام دهد یا خیر؟ اگر صادرات انجام دادند، با چه دلاری باید تسویه کند یا چه دلاری به دست می‌آورد؟ وضعیت فعلی، وضعیت بلاتکلیفی است و این بدترین اتفاقی است که برای یک اقتصاد در حال تحریم رخ دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که ما را در این تعلیق نگه دارند تا نقطه ضعف اقتصاد ما بروز کند، تاکید کرد: صرف نظر از هر اتفاقی که در مذاکرات رخ می‌دهد، ما باید برنامه داخلی خود را داشته باشیم. حالا اگر برجام به اصل خود برگشت، طبیعتا برای برخی حوزه‌های اقتصادی ما وضع بهتر خواهد شد. حوزه‌هایی مانند حوزه‌های بانکی که می‌تواند عملیات ارزی انجام دهد و از تحریم سوئیفت خارج شود. گروه خودرویی که می‌تواند تعداد تیراژ را بالا ببرد. گروه‌های پتروشیمی و معدنی که صادرات انجام می‌دهند، هزینه حمل و نقل و دریافت پولشان کاهش می‌یابد. این تاثیرات در سطح بنگاهی است، ولی در سطح کلان باید برنامه‌های داخلی خود را داشته باشیم.

دارابی افزود: با کاهش نرخ ارز در پی توافق احتمالی، وضع بهتر خواهد شد. وقتی ارز بالا می‌رود، به لحاظ تولید، دچار رشد تورمی می‌شویم که قیمت سهام هم در پی آن بالا می‌رود. وقتی قیمت ارز ثابت باشد یا کاهش یابد، رشد اقتصادی ایجاد شده و هزینه‌های بنگاه‌ها کاهش می‌یابد. در آن حالت، دسترسی به مواد اولیه و قطعات راحت‌تر و هزینه‌های آن‌ها ارزان‌تر می‌شود؛ لذا در دوره پس از توافق رشد اقتصادی جای رشد تورمی را خواهد گرفت و از این نظر می‌توان گفت به نفع بازار سرمایه است که رشد اقتصادی را دارا باشد.

وی در پایان پیرامون تصمیات اخیر شورایعالی بورس، گفت: مشکل عمده بازار بورس، بلاتکلیفی سیاسی، نرخ بهره بالا و قیمت گذاری دستوری است. تغییر در دامنه نوسان فقط سرعت بازار را کم و زیاد می‌کند. ما باید منتظر باشیم در ۳ حوزه نرخ ارز، نرخ بهره و قیمت‌گذاری دستوری اتفاقی بیفتد که همه آن‌ها به انتخابات ریاست جمهوری گره خورده است؛ لذا این تصمیمات نمی‌تواند بر بهبود بازارکمک کننده باشد و تحولات اساسی رخ نخواهد داد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: