bazarnews

کد خبر: ۹۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
احسان سلطانی گفت: اگر بخواهیم شرایط بهبود یابد، باید قیمت دلار را واقعی کنیم و بانک مرکزی هم از مداخله در بازار ارز دست بردارد. آقای همتی می‌گوید ذخایر ارزی مانند ناموس بانک است، ولی این ناموس را در دست بازار می‌سپارند. این باعث هرج و مرج و رالی قیمت‌ها می‌شود.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ احسان سلطانی، تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت اقتصادی کشور و راه بهبود آن در ادامه سال اظهار کرد: طبق هر رابطه‌ای بخواهیم حساب کنیم، قیمت دلار باید کاهش یابد. وقتی نرخ دلار بالاست، اتفاقات ناگواری برای اقتصاد کشور رخ می‌دهد. یکی از آن اتفاقات ناگوار این است که موج گرانی کالا‌ها ادامه خواهد داشت و اکنون تورم در بخش خدمات هم آغاز شده است. در همین چند وقت اخیر، هزینه حمل و نقل، بهداشت و درمان، آموزش و... افزایش داشته اند.

وی افزود: در حال حاضر تقاضای معمولی وجود ندارد و مردم قدرت خرید خود را از دست دادند و تقاضای سرمایه‌ای هم نداریم. کسی نیست که دلار و طلا بخرد به این بهانه که در آینده گران شود. سفته بازی هم نداریم. این باعث شده که بازار‌ها دچار رکود شوند. یعنی ما هم رکود ناشی از کرونا، هم تحریم‌های خارجی و هم مشکلات داخلی را داریم و اگر این وضع ادامه پیدا کند کشور به هرج و مرج می‌رسد.

سلطانی ادامه داد: طبق چشم اندازی که وجود دارد، ما تا سال ۱۴۰۲ دیگر تورم دارایی‌ها نخواهیم داشت، یعنی قیمت دلار، مسکن، سهام و... بالا که نمی‌رود هیچ، همچون چند ماه اخیر پایین هم می‌آید یا در صورت افزایش قیمت، نرخ رشد آن‌ها کاهش خواهد یافت. تا زمانی که نرخ دلار بالا باشد، وضعیت رکود تورمی ادامه پیدا خواهد کرد. البته پتروشیمی ها، فولادی‌ها و بانک‌های خصوصی و خصولتی از این وضع نفع می‌برند، ولی وضعیت برای مردم خوب نیست.

این کارشناس اقتصادی درباره مهم‌ترین اقدام برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم شرایط بهبود یابد، باید قیمت دلار را واقعی کنیم و بانک مرکزی هم از مداخله در بازار ارز دست بردارد. آقای همتی می‌گوید ذخایر ارزی مانند ناموس بانک است، ولی این ناموس را در دست بازار می‌سپارند. این باعث هرج و مرج و رالی قیمت‌ها می‌شود.

سلطانی افزود: قیمت دلار را به بهانه افزایش واردات و ضرر به تولید پایین نمی‌آورند، حال آن که در بهترین شرایط کشور که نرخ دلار هزار تومان و درآمد ارزی ما بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار بود، واردات ما بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بوده است. ۶۴ درصد واردات کشور هم طبق آمار بانک مرکزی مواد اولیه و واسطه‌ای و ۱۵ تا ۲۰ درصد هم کالا‌های سرمایه‌ای است. این‌ها که اگر وارد شوند، تولید رونق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی مردم قدرت خریدشان را از دست می‌دهند، به فرض این که کارخانه‌ای هم بخواهد کار کند، خریدار ندارد. ما باید قیمت ارز را واقعی کنیم که هم کارخانه‌ها رونق بگیرند و هم مردم بتوانند مصرف کنند تا چرخ تولید بچرخد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: