bazarnews

کد خبر: ۹۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
سیگار کشیدن یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری‌های شدید و ریه است. این عامل همچنین یک عامل خطرساز مهم برای عفونت‌های ویروسی و باکتریایی دستگاه تنفسی محسوب می‌شود، زرا احتمال ابتلا به آنفلوانزا در افراد سیگاری پنج برابر و ذات‌الریه دو برابر بیشتر است.

جای تعجب نیست که سیگار کشیدن نیز با افزایش شدت ویروس کرونا مرتبط باشد.

سیگار کشیدن و خطر کووید19

یک مطالعه در سیستم بهداشتی درمانگاه کلیولند نشان داد افرادی که در حال حاضر یا قبلا سیگاری بودند (سیگار کشیدن 30 سال یا بیشتر) در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیدند 2.25 برابر بیشتر احتمال نیاز به بستری شدن در بیمارستان بدلیل کووید19را داشتند و 1.89 برابر بیشتر احتمال مرگ بر اثر بیماری را داشتند.

یکی دیگر از مطالعات گسترده جمعیتی که در انگلیس انجام شد، به طور خاص تاثیر سیگار کشیدن در خطر ابتلا به کووید19 را بررسی کرد. این مطالعه همچنین نشان داد که سیگار کشیدن احتمال بیماری کووید19 را افزایش می‌دهد.

یک متاآنالیز نشان داد که خطر پیشرفت بیماری در کسانی که در حال حاضر سیگار می‌کشند یا قبلاً سیگار می‌کشیدند در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر است. وقتی بیماری بدتر شد، افراد سیگاری فعلی یا سابق که در این مطالعه قرار داشتند شرایط حاد یا بحرانی‌تری داشتند.

سیگار کشیدن چگونه بر شما تاثیر می‌گذارد

دود سیگار حاوی تعدادی سموم است که می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) شود. استنشاق دود، می‌تواند به بافت‌های ریه آسیب دائمی برساند و تعادل اکسیژن و دی‌اکسید‌کربن را به طور خطرناکی تغییر دهد.

عوارض سیگار کشیدن و کووید19

سیگار کشیدن بر روی هر سیستم بدن شما تاثیر می‌گذارد. کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش ظرفیت ریه، ایجاد سرطان، یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان ریه و COPD است.

همچنین احتمال ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهد. ویروس کرونا می‌تواند حتی بیشتر به بدن آسیب برساند، زیرا ویروس، بدن را با سلول‌های التهابی غلیظ می‌کند.

کووید19 همچنین برای حمله به آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) شناخته شده است، پروتئینی که در پوشش ریه‌ها یافت می‌شود. این پروتئین در افراد سیگاری به وفور یافت می‌شود، که ارتباط دیگری بین سیگار کشیدن و بیماری شدیدتر از کووید19 است.

سوالات متداول

آیا کووید19 می‌تواند از طریق دود سیگار پخش شود؟

احتمالاً ویروس کرونا ویروس2 در اکثر موارد به صورت قطره‌ای منتقل می‌شود، اما ممکن است از طریق هوا نیز منتقل شود. موارد مستند انتقال در بین گروه‌های کر وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس می‌تواند با بازدم در هوا آزاد شود. اگر به ویروس آلوده شوید، سیگار کشیدن و دود سیگار می‌تواند دیگران را در معرض خطر قرار دهد.

آیا سیگار کشیدن منجر به موارد شدیدتری از کووید19 می‌شود؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری در بیمارستان بستری می‌شوند و به شدت با کووید19 بیمار می‌شوند. علاوه بر این، افراد سیگاری احتمالاً به تعدادی از بیماری‌های پزشکی مانند سرطان و COPD مبتلا می‌شوند که خطر بیماری‌های شدید را افزایش می‌دهد.

 

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها: سیگار ، دخانیات ، کرونا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: