bazarnews

کد خبر: ۹۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
چند روزی است که کارخانه‌های تولید آرد در استان زنجان دست به تجمع زده‌اند و استان زنجان در زمینه تحویل آرد به نانوایی‌ها به مشکل خورده است.

گندم به دلیل نقش مهم در عرصه اقتصادی کشورها، یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود در این راستا اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است. با این حال اگرچه مدت‌هاست مسئولان زنجان از کافی بودن ذخایر گندم و انبارهای غله خبر می‌دهند اما هر چند وقت یکبار مشکلاتی در زمینه مدیریت این محصول استراتژیک منتشر می‌شود که در نهایت در نانوایی‌ها و در دست مصرف‌کننده نمود پیدا می‌کند.

چند روزی است چند کارخانه تولید آرد استان زنجان در واکنش به تغییر سهمیه بندی یکی از کارخانه‌های بزرگ آرد استان دست به اعتصاب زده و خط تولید خود را تعطیل کرده‌اند. بر اساس گفته کارگران این واحدهای تولیدی، دلیل اعتصاب ناعادلانه بودن سهمیه بندی گندم یارانه‌ای است و این موضوع در نتیجه سوء مدیریت مسئولان و امتیازدهی‌های کارشناسی نشده رخ داده است. بر این اساس خواسته‌ این کارخانجات معترض رعایت عدالت در توزیع گندم یارانه‌ای است که تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد آن‌ها دارد.

بر این اساس سئوال این است که دلیل اعتراض کارخانه‌های تولید آرد استان زنجان چیست؟ تا چه زمانی تعطیلی خط تولید آن‌ها ادامه خواهد داشت؟ آیا در حال حاضر کمبودی در زمینه آرد ایجاد شده است؟

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: شاید درست نباشد که برای این اقدام کلمه اعتصاب را به کار ببریم، مسئله کارخانه‌ها اعتراض به نحوه سهمیه بندی آرد بوده چرا که دستورالعمل جدیدی ابلاغ شده که قرار بر اجرایی شدن آن است.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل بر اساس درجه بندی به کارخانه‌ها سهمیه داده خواهد شد، افزود: اختلاف نظرات در این زمینه است و در حال حاضر در حال رایزنی هستیم تا مشکل برطرف شود. با این حال می‌توان گفت کارخانه‌ها در حال حاضر تعطیل هستند اما در واقع گندم را تحویل می‌گیرند اما این کار با ظرفیت سابق نیست و در زمینه تحویل آرد به مشکل خورده‌ایم.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: در حال حاضر دوستان از طریق دستگاه‌های نظارتی در حال رایزنی هستند و امیدواریم مشکل سریعا حل شود. در تلاش هستیم کمبود را با کارخانه‌های دیگر جبران کنیم و اجازه ندهیم این موضوع در بازار تاثیر بگذارد.

سید محمود موسوی رئیس اتاق اصناف استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با تایید کمبود آرد در زنجان اظهار کرد: متاسفانه افزایش سهمیه‌بندی یکی از کارخانه‌های تولید آرد استان سبب نارضایتی دیگر کارخانه‌های تولید آرد استان شده است. این کارخانه‌ها معتقد هستند که آن کارخانه زمانی که تاسیس شد قرار بر این بود که اصلا سهمیه‌ای به آن تخصیص نیابد؛ در حال حاضر هم مسئولان نباید با افزایش سهمیه بندی به آن کارخانه موافقت کنند.

وی افزود: کارخانه‌های تولید آرد در استان معتقد هستند که نام آن کارخانه باید از سامانه خرید آرد حذف شود و نانوایی‌ها نتوانند از آن کارخانه، آرد خریداری کنند. البته دلیل مخالفت هم واضح است چرا که آن کارخانه که در سلطانیه قرار دارد به قدری مجهز و قدرتمند است که می‌تواند کل بازار استان را در دست بگیرد.

با تمام آنچه گفته شد، با توجه به اینکه کمبود آرد و تعطیلی کارخانه‌های مربوطه از سوی مسئولان، انتظار می‌رود که دود مشکلات پیش آمده در نهایت به چشم مردم نرود و مسئولان اجازه ندهند زمینه‌ای برای سودجویان ایجاد شود تا دوباره شاهد صف بستن مردم در مقابل نانوایی‌ها و یا شایعات افزایش قیمت باشیم.

تسنیم/

برچسب ها: آرد ، زنجان ، اعتصاب
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: